O promovare bună asigură succesul unui artist, la fel cum prezenţa unui nume consacrat pe afiş garantează audienţa sau vânzarea biletelor la un concert. Tocmai de aceea nu e artist care să nu-şi caute colaboratorii cei mai potriviţi pentru a le găsi cele mai avantajoase contracte.

BIHOREANUL a intrat în culisele micului grup de impresari şi organizatori de evenimente din Oradea, aflând care sunt cei pe care te poţi baza şi care sunt doar nişte ciupitori...

Impresari şi intermediari

Concertele Toamnei Orădene au fost organizate anul acesta de Casa de Cultură a Municipiului (CCM) prin intermediul unor "impresari", a anunţat Flavius Bunoiu, directorul instituţiei, motivând că aceştia aduc trupe la tarife mai mici decât ar reuşi el ca funcţionar public. O declaraţie de amator, care arată cât de neclar le e încă multora cine sunt adevăraţii impresari şi cine sunt simplii intermediari, DJ, MC sau organizatori de evenimente, şi care l-a şi determinat pe reporterul BIHOREANULUI să prezinte acest mic univers.

Impresarii sunt persoane atestate care acţionează în numele unui artist sau companii de spectacole pentru a le exploata producţiile artistice, iar activitatea lor este reglementată de lege şi conţine o serie de obligaţii. În schimb, intermediarii sunt simpli afacerişti care doar mijlocesc contractarea unor concerte între impresarii artiştilor şi cei care doresc să beneficieze de prestaţia acestora din urmă.

Un asemenea intermediar e, de pildă, Mihai Dacin, cunoscut ca "aducător" de trupe la festivaluri comunale şi, mai nou, şi la Toamna Orădeană, unde a fost "înfipt" de prietenul său Bunoiu. Tânărul s-a lansat ca DJ la radio, apoi ca realizator de emisiuni, iar de o vreme s-a extins şi în showbiz, chiar dacă nu are patalamaua de impresar.

Primii cu diplomă

În plan local sunt numai două persoane care se pot lăuda cu această profesie, fiind atestate ca atare şi înregistrate la Registrul Artelor Spectacolului: Florin Budeu, colaborator al Radio Transilvania, pentru muzicieni, şi Graţiela Gherman, patroana Agenţiei Graziela Models, pentru fotomodele şi promoteriţele căutate în acţiunile de sampling, promovare şi vânzări.

Pentru a obţine atestarea, cei doi au urmat un curs la Bucureşti, unde au învăţat cum să promoveze un proiect şi cum să-i respecte atât pe artiştii pe care îi reprezintă, cât şi pe clienţii acestora, la urmă susţinând şi un examen. În munca de zi cu zi, Florin şi Graziela caută contracte favorabile celor pe care îi reprezintă, percepându-le în schimb un comision de aproximativ 10% din încasări.

"Ca impresar, trebuie să le găseşti artiştilor angajamente cât mai bune, şi din punct de vedere financiar, şi al publicului. Poţi să le găseşti, de pildă, pe cineva care să-i plătească bine dar să nu-i aplaude. Asta nu se face. Dar nici să fie ovaţionaţi şi să rămână neplătiţi nu poţi face", explică Florin, care îl impresariază pe englezul naturalizat la Oradea David Bryan, deja cunoscut şi în plan naţional.

La rându-i, Graţiela, ale cărei modele lucrează mult şi în străinătate, arată care e diferenţa faţă de "ciupitori". "Există multe agenţii care lucrează la negru şi nu e corect nici faţă de fete, nici faţă de concurenţă. Eu, de pildă, cotizez lunar la Fondul Cultural Naţional", spune impresara.

13 ovidiu pop.jpgBani din ţepe

Diferenţa dintre serioşi şi neserioşi e dată de exemplul unui alt orădean, care a devenit cunoscut printre artişti, dar prin relele făcute: i-a adus la tot felul de şuşanele sau chiar la evenimente onorabile, dar nu le-a plătit onorariile promise.

Ovidiu Pop (foto), fostul manager al trupei Rogerius (devenită apoi Danger), şi-a căpătat faima de ţepar după ce presa mondenă din Bucureşti a descoperit că, de pildă, i-a lăsat neplătiţi pe cei de la Heaven şi pe David Deejay, după nişte concerte pe care le-a aranjat în vara anului trecut. Orădeanul le-a tras clapa însă şi unor artişti celebri, precum Mircea Baniciu şi Gyuri Pascu.

"Am avut un concert în Câmpulung aranjat de domnul Pop din Oradea. El a luat banii de la Primăria oraşului argeşean, dar mie mi-a dat doar două treimi din onorariu. La fel a păţit cu el şi Gyuri Pascu", povesteşte Mircea Baniciu. Cantautorul afirmă că, de altfel, în toată branşa Pop e cunoscut ca un cal breaz, tocmai pentru că a păcălit o grămadă de artişti: "Aş vrea să pot notifica toate primăriile din ţară să se ferească de el".

Ca-n orice meserie, deci, unii sunt amatori, alţii profesionişti, unii se ţin de treabă, iar alţii o iau pe arătură. Fără să le pese că în mica lume a organizatorilor, intermediarilor şi impresarilor totul se află mai devreme sau mai târziu...