Vi s-a întâmplat să vă adresați unei instituții și să nu primiți un răspuns în termenul legal? Sau să vi se răspundă „pe lângă” la solicitare? Pentru că este o practică frecventă, prefectul Dumitru Țiplea a trimis tuturor primăriilor și celorlalte instituții publice din județ o adresă prin care atenționează că acestea trebuie să... respecte legea.

Obligații legale

Prefectura Bihor a anunțat, printr-un comunicat, că a emis o circulară în atenția instituțiilor și autorităților publice locale în care le solicită „să respecte normele legale privind modul de soluționare a petițiilor și cererilor adresate de către persoanele fizice și juridice”.

În document sunt amintite prevederile legale imperative privind termenele pentru răspuns. Astfel, orice instituție este obligată să răspundă solicitanților care depun petiții (prin OUG 27/2002 privind soluționarea petițiilor sau prin Legea 544/2001 privind liberul acces la informații de interes public) în termen de cel mult 30 de zile sau de cel mult 45 de zile de la data înregistrării petiției în cazul unor petiții consecutive, termenul curgând de la data înregistrării primei petiții. Termenul de răspuns poate fi prelungit cu cel mult 15 zile și doar în baza unui referat justificativ, iar petentul trebuie notificat cu privire la prelungire în termen de 30 de zile.

De asemenea, autoritățile și instituțiile publice au obligația să răspundă în scris la solicitarea informațiilor de interes public în termen de 10 zile sau, după caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrarea solicitării, în funcție de complexitatea, volumul lucrărilor documentare și de urgența solicitării.

Dacă durata necesară pentru identificarea informației publice solicitate depășește 10 zile, răspunsul trebuie comunicat solicitantului în maximum 30 de zile, cu condiția înștiințării acestuia în scris despre acest fapt, în termen de 10 zile.

Refuzul comunicării informațiilor solicitate trebuie motivat și comunicat de autoritățile și instituțiile publice în termen de 5 zile de la primirea petițiilor sau cererilor.

Doar petitiile anonime sau cele în care nu sunt trecute datele de identificare a petiționarului nu se iau în considerare și se clasează.

Solicitarea informațiilor de interes public se poate realiza și în format electronic.

„Prima noastră îndatorire”

Totodată, în informarea Prefecturii se atrage atenția că respectarea formulei de adresare, respectarea termenului de răspuns și, în special, motivarea temeinică a soluțiilor comunicate solicitanților sunt „condiții esențiale ce stau la baza unei comunicări corecte și transparente cu cetățenii care apelează la sprijinul și îndrumarea instituțiilor și autorităților publice”.

„Răspunsurile transmise petenților trebuie să fie clar fundamentate și lămuritoare, indiferent dacă sunt favorabile sau nefavorabile. Prima noastră îndatorire este să ajutăm cetățenii”, a transmis prefectul Dumitru Țiplea.

Insistența acestuia pentru ca instituțiile publice să respecte reglementările legale privind soluționarea petițiilor și cererilor de furnizare a informațiilor publice survine în condițiile în care, de ani întregi, acestea ignoră obligațiile legale, adesea inclusiv în relația cu presa, atunci când jurnaliștii solicită informații de interes publice. De multe ori, instituțiile nu răspund în termenul legal, nu răspund deloc sau trimit răspunsuri care ocolesc temele în legătură cu care presa solicită informații.

Frână „de sus” la transparență

Luna trecută, tot pentru a crește gradul de transparență a instituțiilor publice, prefectul de Bihor a trimis tuturor primăriilor și consiliilor locale o circulară prin care le pune în vedere că au obligația de a transmite și online ședințele consiliilor locale, demersul său fiind „copiat” și de prefectul județului Maramureș.

Secretarul de stat responsabil în Ministerul Administrației și Internelor de relația cu prefecții, Irina Alexe, i-a impus prefectului de Maramureş, însă, suspendarea actului „până la noi clarificări”, fără a invoca vreo prevedere legală care să fi fost încălcată prin solicitarea de a crește transparența administrațiilor publice.

Așa cum BIHOREANUL a informat, după decizia secretarului de stat, filiala Bihor a Corpului secretarilor generali de comune i-a sugerat și prefectului din Bihor că ar trebui să-și anuleze circulara privind transmiterea online a ședințelor de consilii locale, pe motiv că acest lucru ar încălca autonomia locală.