RER Ecologic Service s-a pregătit bine de iarnă. Aceasta a fost concluzia pe care a tras-o viceprimarul Florin Birta, joi, după ce a condus inspecţia celor 28 de utilaje pe care operatorul licenţiat de salubritate le-a echipat cu accesorii specifice pentru deszăpezire.

"Sunt 28 de utilaje, inclusiv cele pentru împrăştiere de materiale antiderapante lichide şi solide, şi încărcătoare. Pentru situaţii neprevăzute, RER este dispus să suplimenteze numărul utilajelor. De asemenea, toate utilajele sunt dotate cu GPS pentru a fi monitorizate în timp real din centrul de comandă", a declarat viceprimarul Florin Birta.

Printre autospecialele pregătite de operatorul de salubritate pentru intervenţiile din această iarnă se numără şi două maşini noi, dintre care una dotată cu un senzor anume montat pe parbriz, care avertizează şoferul dacă se apropie prea mult de marcajele de pe carosabil. Potrivit directorului general tehnic-investiţii al RER Ecologic Service, Pálhegyi Zoltán, maşina a costat 70.000 euro.

În total, RER are în programul de deszăpezire şi intervenţie pe timp de iarnă o suprafaţă de aproape 3,5 milioane de metri pătraţi, adică aproape toate străzile oraşului. Acestea sunt împărţite în patru categorii de urgenţă, urmând ca intervenţiile să se facă întâi pe bulevardele principale, străzile de acces în oraş şi cele aflate de-a lungul traseelor mijloacelor de transport în comun, apoi pe străzile din cartiere, pe cele asfaltate şi, în final, pe cele neasfaltate.

Intervenţiile de iarnă se fac în trei etape: prima este cea de combatere a poleiului, prin împrăştiere de clorură de calciu, urmată de împrăştierea materialului antiderapant solid, când stratul de zăpadă este de cel mult 5 centimetri, şi apoi de pluguirea zăpezii, când stratul e mai mare. "O comisie mixtă primeşte avertizările meteo şi comunică intervenţiile", a declarat Birta.

Directorul de producţie al RER Ecologic Service, Ionel Ban, a explicat la rândul său că, atunci când vor exista informări meteo de ninsori, angajaţii care trebuie să intervină se prezintă la sediul societăţii. Dacă este nevoie, ei pot chiar să doarmă acolo, având amenajate săli de odihnă.

La inspecţia de joi, viceprimarul Birta, directorul adjunct al Direcţiei Tehnice, Emil Benţan, şi reprezentanţi ai Poliţiei şi ai Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Crişana au verificat şi stocurile de materiale antiderapante pe care le are RER, mai precis cele 800 tone de sare, 50 de clorură de calciu şi 300 de nisip, ce pot fi suplimentate dacă va fi necesar.

Întrebat dacă aceste cantităţi sunt suficiente ori dacă utilajele sunt destule pentru Oradea, directorul Ban a explicat că necesităţile sunt greu de cuantificat. "Dacă vom avea căderi abundente de zăpadă, nu vom putea interveni deodată pe toate străzile, ci doar pe rând", a precizat reprezentantul RER.

În final, oficialii au concluzionat că la Oradea poate să ningă. "Utilajele funcţionează, materiale antiderapante există, aşteptăm prima zăpadă", a fost concluzia trasă de viceprimarul Birta.