526 de milioane de euro! La atât se ridică suma cu care a fost păgubit statul român de contractul păgubos încheiat la începutul anilor 2000 de Compania de Drumuri cu americanii de la Bechtel.

Potrivit Digi24.ro, informaţiile au fost cuprinse într-un raport din decembrie 2016 al Ministerului de Finanţe, care cere acum Companiei de Autostrăzi (CNAIR) să recupereze nu sumele de la directorii generali care a condus compania.

Raportul de inspecţie economico-financiară din cadrul Ministerului de Finanţe a fost făcut în scopul recuperării a 525.891.888 euro, bani consideraţi prejudiciu adus statului român ca urmare a modului în care s-a derulat şi negociat - din 2003 şi până în 2013 - contractul cu Bechtel pentru construirea Autostrăzii Transilvania.

Contractul cu Bechtel a fost încheiat în 2003, în timpul guvernării lui Adrian Năstase, şi reziliat în 2013, când şef al CNADNR era Narcis Neaga, iar ministrul transporturilor era Dan Şova.

"Compania nu a demarat şi nu a derulat o procedură de negociere cu firma Bechtel Internaţional Inc., fapt care a condus la încheierea unui contract şi înscrierea în contractul încheiat cu această firmă a unor clauze păguboase pentru statul român, concretizate în prejudicii majore pentru bugetul de stat", explică raportul.

În contractul de proiectare şi de construire a autostrăzii Braşov-Cluj-Borş s-au prevăzut sume reprezentând: avans cu încălcarea prevederilor legale, cheltuieli de mobilizare fără a fi prevăzute în devizul general, cheltuieli indirecte de capital, cu încălcarea prevederilor legale şi fără a fi prevăzute în devizul general, se arată în raport.

Printr-un acord de modificare din 2006, avansul de 40 milioane euro "a fost reclasificat şi transformat în cheltuieli de mobilizare, valoarea acestora ajungând la suma fixă de 70 milioane euro, în condiţiile în care Contractul prevedea o suma globală de 30 milioane euro pentru activităţi anterioare începerii lucrărilor de construcţii".

Persoane responsabile erau directorul general al companiei de la data semnării contractului şi directorul general al companiei la data semnării acordului. Director general al CNADNR la semnarea contractului în 2003 era Mihai Başulescu, mai scrie Digi24.ro.

Este neclar cum oficialii Ministerului de Finanțe Publice (MFP) au considerat că cei patru-cinci directori generali care au semnat sau gestionat contractul pentru autostrada Transilvania, semnat cu firma americană Bechtel, ar putea plăti cei 525 milioane euro.

„Documente deținute în exclusivitate de Digi24 și Digi24.ro arată că în urma unui control derulat în perioada 2013 -2016 de către o echipă a Ministerului de Finanțe se cere recuperarea uriașei sume de la directorii generali ai companiei care au semnat contractul, fără să îl renegocieze, și de la cei care ulterior au fost de acord cu modificarea acestuia într-un mod în care au fost aduse pagube mari statului. Raportul nu spune un cuvânt despre semnarea politică a contractului sau despre prima modificare majoră adusă contractului, nu de către directori generali, ci de Guvernul și Parlamentul din 2004. Atunci contractul care prevedea construirea și finanțarea autostrăzii a rămas unul doar de construire. Fără finanțare, Compania de Autostrăzi n-a putut derula cursiv contractul iar factura înaintată de americani a fost una uriașă. Prima modificare majoră și păguboasă a contractului a fost în 2005 în mandatul de premier al lui Călin Popescu Tăriceanu”, mai scrie Digi24.ro.