Se spune să nu faci ce face popa, ci cum zice el. Pe principiul că preoţii trebuie să fie exemplu de moralitate, capii Bisericii Ortodoxe au decis că preoţii care divorţează, care divorţează şi se recăsătoresc, ori cărora soţiile le-au murit iar apoi s-au recăsătorit, nu mai au voie la altar.

Practic, slujitorii Domnului sunt forţaţi să ţină de mariaje nereuşite, dacă nu vor să se lepede de sutană. În Bihor sunt în această situaţie cam 30 de preoţi, între care şi apropiaţi ai episcopului Sofronie Drincec. BIHOREANUL vă prezintă poveştile unora dintre ei.

Unitar şi retroactiv

Clericii divorţaţi, divorţaţi şi recăsătoriţi ori văduvi şi recăsătoriţi îşi pot lua adio de la popie. Potrivit celei mai noi decizii a Sfântului Sinod, luate în februarie, ei nu mai pot fi parohi, nu pot ocupa posturi de conducere în administraţia bisericească, nu pot promova în alte parohii, nu pot primi ranguri bisericeşti şi nici nu pot preda în învăţământul teologic de orice nivel. "Cei care divorţează şi se recăsătoresc vor fi sancţionaţi cu pedeapsa depunerii din treapta preoţiei", precizează Patriarhia.

Totuşi, cei părăsiţi de soţie, care au copii în întreţinere şi au rezultate pastorale deosebite, care au o relaţie deosebită cu enoriaşii sau pregătire teologică înaltă, nu vor fi decăzuţi. Vor putea rămâne preoţi, dar fără să fie avansaţi. De asemenea, pot fi implicaţi în activităţi filantropice ale Bisericii, în activităţi cultural-educaţionale, în administraţie, în învăţământul de stat sau vor fi retrogradaţi în posturi de cântăreţi bisericeşti.

"Sunt canoane de secole ce trebuie respectate. Un preot, odată hirotonisit, nu mai are dreptul să se căsătorească. Acesta e motivul pentru care absolvenţii de teologie se căsătoresc înainte de hirotonisire, şi trebuie să-şi aleagă atent soţiile", zice călugărul Antim Oprea, consilier administrativ la Episcopia Ortodoxă.

Lege şi mărinimie

În trecut, canoanele s-au aplicat "pe sărite", deoarece episcopi ca Vasile Coman sau Ioan Mihălţan, primul văduv de tânăr, iar al doilea necăsătorit, au fost impresionaţi de dramele unor preoţi tineri părăsiţi de neveste, şi cu copii pe cap. Cei doi ierarhi au "călcat pe lângă canoane" şi le-au dat binecuvântarea de a se recăsători. "În unele locuri canoanele se aplicau, în altele nu. Hotărârea Sinodului vine tocmai să uniformizeze situaţiile, ca să se respecte legea peste tot", explică Antim.

Hotărârea vizează circa 570 de preoţi din ţară şi aproximativ 30 din Bihor. Deşi Episcopia a refuzat să facă publică lista cu numele acestora, pe motiv că încă se cercetează fiecare caz, BIHOREANUL a aflat cine sunt o parte dintre preoţii afectaţi de decizia Sinodului: Teodor Bonce (parohul din Cordău, divorţat), Roman Bereteu (Hidişelul de Jos, divorţat şi recăsătorit), Aurel Lup (Aleşd, văduv şi recăsătorit), Aurel Copăcianu (Luncşoara, divorţat şi recăsătorit), Marius Iga (Tulca, divorţat şi recăsătorit), Paşcu Pituţ (Beiuş, divorţat), Adrian Ivacea (Burda, divorţat), Gheorghe Indrieş (Berechiu, divorţat şi recăsătorit), Dumitru Precup (Toboliu, divorţat şi recăsătorit), Ştefan Vese (Auşeu, divorţat şi recăsătorit), Eduard Hulber (Hotărel, divorţat), Traian Dragoş (Dobreşti, divorţat şi recăsătorit), Gheorghe Pop (Leş, divorţat şi recăsătorit), Răzvan Rogoz (Abram, divorţat), diaconii Pavel Cherescu şi Marius Ţepele (Oradea, divorţaţi şi recăsătoriţi).

Cazuri speciale, situaţii speciale

Parohul Răzvan Rogoz din Satu Barbă, comuna Abram, a fost părăsit de soţie, nimeni alta decât fiica fostului protopop de Marghita, Gheorghe Ciobai, care a fugit cu un turc angajat la Autostrada Transilvania, iar el a rămas cu un copil mic de crescut.

Într-o situaţie mai delicată se află parohul din Aleşd, Vasile Lup, care, rămas văduv în urmă cu mai mulţi ani, s-a recăsătorit. Dacă nu intervenea hotărârea Sinodului, ar fi ajuns chiar protopop, însă în noul context nu va mai putea ocupa această funcţie, chiar dacă se spune că e un apropiat al episcopului Sofronie.

Sensibilă e şi situaţia a două cadre didactice de la Facultatea de Teologie Ortodoxă, conferenţiarul Pavel Cherescu, prodecan, şi profesorul Marius Ţepele, divorţaţi şi recăsătoriţi, ambii diaconi apreciaţi. Unii spun că episcopul Sofronie i-ar fi înştiinţat deja că pentru anul următor nu le va mai da binecuvântarea de a preda în învăţământul teologic.

Cel mai cunoscut caz e cel al preotului Roman Bereteu, din Hidişelu de Jos, care a divorţat la începutul anilor 2000, apoi s-a recăsătorit tot cu fosta nevastă, după care s-au despărţit din nou. Episcopia a cerut excluderea lui din Biserică, existând suspiciunea că ar fi avut o amantă, de la SRI, dar până la urmă şi-a salvat funcţia, după ce enoriaşii au protestat în favoarea sa.

O vrea înapoi

BIHOREANUL a încercat să vorbească cu aceşti preoţi, dar în timp ce unii au fost de negăsit, alţii nu vor cu niciun chip să se expună. "Nu vorbim cu presa, că suntem preoţi şi nu ne-a lăsat episcopul. Nu vreau să fiu pedepsit", spune un preot de la ţară părăsit de prima soţie cu 35 de ani în urmă. Rămăsese cu un copil mic şi s-a recăsătorit. "Nu puteam să-l cresc de singur", se justifică el. Preoţii nici nu ştiu ce-i aşteaptă. "Hotărârea n-ar trebui să se aplice retroactiv. Dumnezeu ştie ce-a fi!...".

Singurul care vorbeşte deschis e preotul Teodor Bonce din Cordău, cunoscut că a divorţat acum 7 ani, cu scandal, deoarece nevasta sa, Cristina, avocată, l-a acuzat că i-a furat copilul şi că a bătut-o. "Nici vorbă. O iubeam prea mult. A fi preoteasă înseamnă să te jertfeşti, să ai dragoste, răbdare şi cumpătare, dar nu s-a potrivit cu meseria ei de avocat şi a plecat la altul", spune preotul.

Cât despre decizia Sinodului, nu vrea să se revolte, chiar dacă, printre rânduri, lasă să se înţeleagă că e nedreaptă. "Eu mă supun, pentru că preotul jură să fie ascultător ierarhului şi Sfântului Sinod şi să fie bărbatul unei singure femei. Dar unii preoţi rămân singuri de tineri, cu copii. Cu ei ce se întâmplă? E foarte greu să creşti un copil singur", spune părintele, adăugând, legat de pedepsele aplicate de Patriarhie, că "nu m-am făcut preot pentru distincţii".

Copilul său, acum în vârstă de 9 ani, a rămas la soţie, iar el are drept de vizită o dată la două săptămâni. Deşi zice că divorţul i-a fost un coşmar, susţine că ar primi-o totuşi înapoi pe Cristina. "Ce canon să mi se mai dea, la cât am suferit? Îmi iubesc soţia mult şi de aceea nu m-am recăsătorit. Sper să se întoarcă, tre' să se sature şi ea de păcate...", trage el nădejde.

Liber la preacurvie!

Decizia BOR a şi stârnit numeroase contestaţii. Ea se aplică atât preoţilor care deja au divorţat, cât şi celor care vor divorţa de acum înainte. "Nu e incorect că se aplică retroactiv, deoarece ştiau dinainte care sunt canoanele", argumentează călugărul Antim.

Unii preoţi nu consideră hotărârea normală, apreciind că e mai bine ca un om al Bisericii să se recăsătorească decât să preacurvească. Or, aşa sunt obligaţi să rămână în căsnicii eşuate, dacă ţin la slujbe. Şi copiii lor ar avea de suferit trăind într-un mediu viciat. "Preoţii vor putea fi şantajaţi mult mai uşor de neveste, că divorţează. Întreaga carieră le e distrusă, iar unii au pierdut ani pe băncile facultăţii", spune un preot, care consideră nedrept să fie pedepsiţi până şi cei care au avut binecuvântări de la episcopi.

Deşi oficial hotărârea are ca scop "întărirea stabilităţii şi unităţii familiei creştine, sporirea disciplinei şi moralităţii în rândul preoţilor de mir", de fapt Sinodul ar fi îngrijorat mai degrabă de numărul prea mare de preoţi decât de morala creştină, fiindcă anual de pe băncile facultăţilor ies sute de absolvenţi.

Până şi enoriaşii sunt revoltaţi. "Nu ştim de ce vine acum Biserica să dezgroape morţii. Preotul e om ca noi toţi, merge la serviciu, după serviciu e om ca noi toţi", spune Simona Andor din Cordău. "De ce să plătească ei pentru păcatele soţiilor?", adaugă şi Cornelia Buzaş.

Până după Paşti, Episcopia trebuie să-şi inventarieze "păcătoşii" şi să prezinte evidenţa Sfântului Sinod. Conducătorii Episcopiei spun că fiecare caz va fi analizat în parte şi abia apoi se va lua decizia finală. Poate că totuşi, până la sfârşit, vor dovedi clemenţă. Dacă nu, preoţilor le rămâne doar mila divină.


DISCRIMINARE
Lege numai pentru unii

Din lista divorţaţilor face parte şi călugărul Mihail Tărău, un apropiat al episcopului Sofronie, căsătorit şi apoi divorţat, acum stareţul mănăstirii de la Izbuc şi chiar exarhul mănăstirilor bihorene. Chiar dacă hotărârea Sinodului prevede că preoţii divorţaţi "nu pot ocupa funcţii de conducere", reprezentanţii Episcopiei susţin că fratele Mihail nu s-ar încadra în această categorie, deoarece "legea nu face nicio referire la călugări", cum spune părintele Antim.

O situaţie aparte e şi în cazul părintelui Dan Gal, fost secretar al Episcopiei, despre care se spune că a fost pus preot la Marghita de PS Sofronie în plin proces de divorţ. "Nu există niciun proces pe rol şi nicio sentinţă în acest caz", neagă Antim.