Bugetul bogat al Primăriei Oradea este atrăgător şi pentru angajaţii instituţiei. BIHOREANUL a descoperit că, în câteva zile şi fără vreo selecţie de oferte, municipalitatea a angajat două agenţii de publicitate, ambele contracte ridicând serioase probleme de integritate. Una dintre firme aparţine fratelui şi surorii viceprimăriţei Antonia Nica, iar cealaltă - purtătoarei de cuvânt a Primăriei, Anca Deac, plătită "pe factură" să facă ceea ce avea în fişa postului.

Confruntat de ziar cu această situaţie, primarul Florin Birta a fost nevoit să admită că niciuna dintre subalterne nu s-a sinchisit să-i spună că s-a racordat la banii publici. Purtătoarea de cuvânt a şi plătit deja, cu funcţia...

Afacere de familie 

Pe 3 octombrie 2023, Primăria a contractat firma Bizepic SRL cu sarcina de a promova colectarea separată a deşeurilor, într-o campanie intitulată "Oradea reciclează". Timp de 4 luni, ea trebuia să realizeze spoturi şi afişe care să explice regulile reciclării şi să le promoveze pe internet, valoarea contractului fiind de 56.200 lei, fără TVA.

Înfiinţată în 2016, firma este specializată în publicitate online. Patroni sunt orădenii Gabriel Nica şi Maria Nica, fiecare cu 50% din acţiuni, administrator fiind bărbatul, care susţine pe site-ul propriu că până acum a derulat campanii de peste 4 milioane euro. 

Chiar dacă nu a mai avut contracte cu Primăria, Bizepic are, totuşi, o legătură directă cu instituţia: cei doi patroni sunt fratele şi sora viceprimăriţei PNL Antonia Nica (foto), în funcţie din octombrie 2022. 

familia Antonia Nica primăria Oradea
(sursa foto: Antonia Nica / Facebook)

Ca să selecteze cel mai bun prestator şi ca să demonstreze că îşi alege corect partenerii, oferind şanse egale firmelor, municipalitatea, pretins model de transparenţă, ar fi trebuit să anunţe public că are nevoie de asemenea servicii sau să ceară oferte de la mai multe agenţii de profil. Ceea ce nu s-a întâmplat, însă, firma familiei Nica fiind aleasă fără niciun fel de concurenţă. Mai mult, contractul nu figurează nici în platforma electronică SICAP, unde Primăria îşi publică, de regulă, toate achiziţiile, chiar şi pe cele mărunte.

Cei mai buni 

Adina PopaBizepic a intrat "pe direct" în Primărie la iniţiativa directoarei tehnice adjuncte, Adina Popa (foto), care, motivând că municipalitatea trebuie să promoveze regulile reciclării pe internet, a ţinut ca Bizepic să primească misiunea. 

De ce această firmă şi nu alta? Pentru că, în Bihor, este considerată cea mai bună în domeniul publicităţii digitale, zice Popa, care ar fi făcut propriile cercetări în acest sens, descoperind astfel şi că e vorba de familia viceprimăriţei. Mai departe, curios e că directoarea n-a contactat firma, ci a apelat la Antonia Nica pentru ca aceasta să-şi aducă fraţii să semneze contractul.

Chestionată de BIHOREANUL, Nica a pretins că iniţial a respins ideea colaborării între Primărie şi firmă. "I-am şi spus: «Adina, nu poţi să angajezi această firmă, pentru că este a familiei mele, iar fraţii mei nu vor fi de acord»". Şi totuşi, ulterior şi-a convins rudele să accepte oferta Primăriei, motivând că îi consideră specialiştii potriviţi pentru o campanie eficientă. 

"O duc foarte bine"

Antonia Nica nu vede nicio problemă în această afacere, argumentând că familia sa nu s-a îmbogăţit, mare parte din buget - 40.000 lei - fiind cheltuită pentru achiziţia de reclame digitale de la Google, Facebook şi Instagram, în timp ce realizarea materialelor şi administrarea campaniilor publicitare a costat doar 16.200 lei: "Credeţi-mă, au făcut mult voluntariat. Şi nu aveau nevoie de acest contract, fraţii mei o duc foarte bine". E adevărat, în ultimii ani, Bizepic a avut cifre de afaceri între 1 şi 2 milioane lei anual, semn că fraţii Nica nu duc lipsă de clienţi.

În schimb, rămâne un mister de ce procedurile nu au fost respectate, astfel că o cerere de oferte n-a fost postată nici pe site-ul Primăriei, nici pe platforma de achiziţii SICAP, ba chiar afacerea a fost ţinută departe şi de urechile primarului Florin Birta. Antonia Nica n-a avut o explicaţie.

Plătită de două ori

La câteva zile după ce a contractat firma familiei Nica, Primăria a lansat încă o campanie, pentru promovarea microcipării câinilor din oraş. Tot la iniţiativa Direcţiei Tehnice şi tot fără selecţie de oferte, municipalitatea a angajat, cu 82.950 lei, fără TVA, firma Brave Button SRL, care urma ca, timp de 3 luni, să creeze materiale de promovare şi să le popularizeze pe internet şi în presă.

Necunoscută pe piaţa locală de publicitate, firma are în spate o persoană notorie în Primărie: pe purtătoarea de cuvânt Anca Deac, adică cea care prin însăşi fişa postului avea obligaţia să promoveze mesajele şi campaniile municipalităţii. 

Înfiinţată în 2022, la un an şi jumătate după ce Anca Deac, fostă jurnalistă la Digi 24, a fost angajată în cabinetul primarului Florin Birta, firma Brave Button îi are asociaţi 50%-50% şi administratori pe purtătoarea de cuvânt şi pe soţul ei, Vasile Deac (foto), obiectul de activitate fiind serviciile de publicitate şi de promovare. 

Anca Deac purtător de cuvânt primăria Oradea
(sursa foto: Anca Deac / Facebook)

De dragul soţului...

Chestionată de BIHOREANUL, Anca Deac a pretins că de afacere se ocupă exclusiv soţul, repatriat după 6 ani de muncă în Irlanda. "Când a revenit în ţară, avea nevoie de o activitate şi a decis să deschidă această firmă", spune ea, încercând să-şi mascheze implicarea. În realitate, nu doar că cei doi sunt parteneri egali în firmă, iar femeia s-a şi declarat persoană de contact pe SICAP, dar este clar că ea e cea care se ocupa de business, nu soţul, specializat în... construcţii. 

Conform contractului, Brave Button a avut obligaţia să organizeze o conferinţă de presă, să scrie lunar câte două comunicate de presă şi să realizeze materiale foto şi video care să fie promovate pe conturile Primăriei de pe reţelele de socializare. Adică exact ceea ce biroul de presă al Primăriei face în mod obişnuit, pentru orice mesaj are municipalitatea de transmis! 

Evident, nici la conferinţa de presă, nici când a transmis în numele Primăriei comunicatele, Deac nu a precizat că acţiona ca reprezentant al propriei firme, lăsând impresia că doar îşi face treaba de purtător de cuvânt. În realitate, încasa bani de două ori: şi aferent salariului plătit din bani publici, de 5.000 lei net, şi în baza facturilor emise de propria firmă. 

"Nu ne-am îmbogăţit din acest contract. O parte din bani au mers inclusiv la presă, pentru că am contractat reclame", s-a justificat Deac. Din totalul celor 82.950 lei, firma a cumpărat reclame în mass-media locală (ziare, site-uri şi radio) numai în valoare de 35.400 lei. 

Conflict de interese

Deşi s-a pus singură într-un flagrant conflict de interese, Anca Deac pretinde că a urmărit doar succesul campaniei. "Când Direcţia Tehnică a pregătit campania de microcipare, am aflat de la colegii de acolo că sunt în căutarea unei firme de PR şi le-am spus că am eu una de profil. Pentru că sunt şi o iubitoare de animale, am zis că cea mai bună soluţie e să mă ocup eu de campanie. Am verificat la Juridic, la Resurse Umane, acest contract nu încalcă nicio lege", a spus Deac, invocând faptul că nu este funcţionar public, ci angajată ca personal contractual, deci poate avea afaceri. 

În materia conflictului de interese, a explicat un jurist consultat de BIHOREANUL, Codul Penal nu face, însă, asemenea distincţii, asimilând funcţionarilor publici orice angajat al unei instituţii publice.

Întrebată de ce n-a promovat campania din calitatea de purtătoare de cuvânt, fără să mai încaseze bani şi pe firmă, Deac a venit cu o justificare "subţire": biroul de presă nu are programe licenţiate pentru editarea foto-video. Cu banii pe care i-a virat către Brave Button SRL, mai mult ca sigur că Primăria s-ar fi putut dota...

"Nu mi se pare normal"

Deac a fost conştientă că afacerea sa cu instituţia nu este OK, dovadă că a ţinut-o ascunsă de primar, care a aflat despre acest contract de la BIHOREANUL. "Se cuvenea ca purtătoarea de cuvânt să-mi spună. Şi este clar că nu mi se pare normal să aibă o firmă care are contracte cu Primăria", a declarat Florin Birta. Cât despre cel cu familia viceprimăriţei, "ştiam că sunt ceva cunoştinţe ale doamnei Nica, dar nu că sunt rude", a susţinut edilul.

De notat că fiecare dintre cele două contracte are, din partea Primăriei, câte 6 semnături pe lângă cea a primarului, dar nici unul dintre cei 6 subordonaţi nu i-a semnalat edilului aceste afaceri "de familie"!

Chiar dacă a recunoscut că trebuia să ştie despre contracte, Birta nu s-a arătat deranjat de opacitatea cu care s-au făcut achiziţiile: "Doamna Adina Popa a cercetat piaţa şi, în cazul firmei familiei Nica, am înţeles că a fost cea mai bună opţiune. Contractul cu firma doamnei Deac nu trebuia, însă, să existe, cu sau fără cerere de ofertă".

Una concediată, alta scuzată

Pus într-o situaţie cel puţin neplăcută, în care colaboratori apropiaţi nu doar s-au "legat" la robinetul cu bani publici, ci i-au şi subminat autoritatea, Birta a cerut un răgaz de o zi ca să analizeze situaţia. Apoi, vineri, a comunicat BIHOREANULUI că Anca Deac nu mai este purtătoarea de cuvânt a Primăriei! "Am decis de comun acord să încheiem contractul de muncă. Standardele de moralitate şi de normalitate trebuie să primeze", a zis primarul. 

În schimb, faţă de Antonia Nica nu a luat nicio măsură. "Situaţia e diferită, nu este firma doamnei viceprimar", justifică Birta. Cum s-ar zice, norocul colegei de partid e că alţii au comis-o mai rău...

primar Oradea Florin Birta, Anca Deac purtător de cuvânt, Antonia Nica, conflict de interese
SECRETOASE. Viceprimărița Antonia Nica (medalion) și de-acum fosta purtătoare de cuvânt a Primăriei Anca Deac (stânga) l-au pus în ofsaid pe primarul Florin Birta (dreapta), lăsându-l să afle de la BIHOREANUL ce afaceri „învârt” cu Primăria, direct sau prin familiile lor


LIBERALISM
Contracte pe bani publici

În timp ce Bizepic SRL are un portofoliu de clienţi cu care se laudă pe site-ul propriu, iar contractul cu Primăria Oradea este primul pe care l-a încheiat cu o instituţie publică, restul fiind cu alte firme private, SRL-ul familiei Deac a făcut exact pe dos: afaceri doar pe bani publici şi fără să aibă măcar un site propriu care să o recomande. 

Firma Brave Button a mai încheiat anul trecut unul şi cu Primăria Nojorid, în valoare de 7.500 lei, şi altul de 36.000 lei cu Primăria Sântandrei, ambele pentru servicii de comunicare. Deac susţine că a fost doar o coincidenţă că ambele primării sunt conduse de edili liberali. "Nu sunt membru în niciun partid. Am trimis mai multe mail-uri primăriilor care am văzut că nu se promovează suficient pe internet, iar acestea mi-au răspuns ofertei".

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!