Muzica e universală. Asta încearcă să arate, încă o dată, Filarmonica din Oradea, gazda Festivalului Primăverii, un eveniment ce aduce în faţa melomanilor solişti tineri şi consacraţi din Japonia.

Ultimul spectacol al festivalului este programat joi şi cuprinde faimosul Concert al lui Robert Schumann pentru pian şi orchestră, precum şi un fragment din Max Bruch, interpretat la vioară de un solist de doar 13 ani.

15 Ciprian Marinescu.jpgRomânul japonez

Festivalul Primăverii s-a născut în 2011, când directorul Filarmonicii, Todor Albert, împreună cu violonistul Ciprian Marinescu (foto), stabilit în Japonia, au colaborat pentru a aduce pe scena orădeană tineri talentaţi din Ţara Soarelui Răsare. "Am primit o ofertă din partea domnului Marinescu şi am decis să facem şi aici un spectacol dedicat victimelor tsunami-ului care lovise Japonia", spune Todor Albert.

Cum evenimentul s-a dovedit a fi de succes, parteneriatul a continuat şi a luat forma unui festival. "Am mai primit propuneri şi din alte oraşe din ţară pentru proiecte similare, dar la Oradea ne simţim cel mai bine. Oraşul este foarte frumos, iar orchestra colaborează foarte bine cu soliştii", explică violonistul Ciprian Marinescu, stabilit la Osaka de aproape 15 ani. Artistul a ajuns să lucreze cu orchestra locală Osaka Symphony după ce, în vacanţă fiind acasă la iubita sa japoneză, s-a dus la o audiţie. De atunci, a devenit şi concert-maestru, şi solist al Orchestrei de Cameră Harmonious din Osaka, şi oaspete permanent al Orchestrei Filarmonice Kansai, fiind şi un căutat profesor de vioară printre tinerele talente nipone.

15 Todor Albert.jpgUn festival, trei concerte

Directorul Filarmonicii orădene consideră că Festivalul Primăverii se pliază perfect pe programul instituţiei de a promova tinerele talente, indiferent de unde vin acestea. "Oamenii deja aşteaptă acest festival, căci fac cunoştinţă cu tineri extrem de talentaţi", spune Todor Albert (foto). A treia ediţie a Festivalului a fost programată anul acesta în perioada 19-28 martie, primele două concerte, unul cameral şi unul cu orchestră, bucurându-se de aprecierea melomanilor orădeni, care i-au ascultat, printre alţii pe violonistul Ciprian Marinescu şi pe una dintre elevele sale, Yui Shimizu.

Festivalul se încheie cu un concert extraordinar al orchestrei orădene ce va avea loc joi, 28 februarie, de la ora 19, în sala Enescu-Bartok, cu un repertoriu ce include fragmente celebre ori mai rare ale muzicii clasice. Concertul va fi dirijat de georgianul George Babuadze, stabilit şi el în Japonia, care a mai condus orchestra orădeană şi la ediţia precedentă a Festivalului. De data aceasta, el şi-a adus la Oradea şi fiul, pe Mamuka Babuadze, care a pregătit o suită pentru violă, scrisă de germanul Max Reger. "Sunt foarte puţine piese solo pentru violă în istoria muzicii. Aceasta este una dintre ele, doar că i s-a făcut un acompaniament pentru coarde şi orchestră", explică Ciprian Marinescu.

Oaspeţi de seamă

15 Kouki Katou.jpgTot în concertul de închidere a festivalului, spectatorii vor avea parte de un moment romantic oferit de pianista Kyoko Tagawa, care a mai concertat la Oradea şi anul trecut: Concertul pentru pian şi orchestră în La minor al lui Robert Schumann. "E o lucrare fantastică, dar şi foarte dificilă", o descrie violonistul român.

În program a fost inclus şi momentul unui solist nipon în vârstă de doar 13 ani. Kouki Katou (foto) este elevul lui Ciprian Marinescu şi, chiar dacă a început studiul relativ târziu, la 8 ani, a făcut rapid progrese uluitoare. Kouki revine pentru a treia oară la Oradea, şi de data aceasta va interpreta ca solist Concertul nr. 1 pentru vioară şi orchestră în sol minor de Max Bruch. "La noi în ţară acest concert se cere la admiterea la Conservator", spune profesorul Marinescu, subliniind cât de avansat a devenit discipolul său.

Melomanii pot intra pe bază de abonament sau îşi pot cumpăra bilete de la casieria Filarmonicii, preţurile variind între 15 şi 25 de lei.