Primarul Ilie Bolojan a făcut, miercuri, primele declaraţii despre blocajul intervenit în sistemul de transport public din Oradea, afirmând că angajaţii OTL aflaţi în greva ilegală practică "un şantaj pe care nu-l putem accepta".
Soluţia: Mai puţini angajaţi
Bolojan a explicat că municipalitatea nu poate asigura salariile la nivelul pe care-l pretind greviştii. "Bugetul pe care Primăria Oradea îl alocă anual către OTL nu poate creşte decât proporţional cu ritmul de creştere al oraşului, de 5-7%. Acum, din bugetul anual de cheltuieli, cele cu salariile sunt de circa 24 milioane lei, adică de aproximativ 56%, iar restul sunt cu energia electrică, motorina şi alte lucruri necesare, ale căror costuri nu pot fi reduse", a spus primarul.
Drept urmare, edilul Oradiei a prezentat un set de măsuri, convenite în urma discuţiilor cu şefii OTL, pentru ca societatea să poată mări salariile "în cursul lunilor următoare şi anului următor". "Vor fi două categorii de restructurări. Prima se referă la renunţarea la între 25 şi 30 de angajaţi TESA şi din birouri", a spus Bolojan.
De asemenea, se lucrează şi la un nou plan de transport, ce include curse reduse, cu până la 20%, astfel încât necesarul de transport să fie acoperit, dar şi să se poată face reduceri şi din rândul şoferilor şi vatmanilor.
"Până la sfârşitul săptămânii viitoare, conducerea OTL trebuie să vină cu o propunere de optimizare a curselor din oraş prin menţinerea curselor din orele de vârf, dar reducerea numărului de curse prin mărirea intervalului dintre acestea, spre exemplu de la 4 la 5 minute sau de la 8 la 10 minute. Ca urmare a acestei optimizări va fi o reducere de personal în rândul celor care lucrează pe aceste curse, în aşa fel încât bugetul de salarii să poată acoperi o creştere a salariilor", a spus edilul.
Modificarea planului de circulaţie al tramvaielor şi autobuzelor se va face, însă, cel mai probabil, doar de anul viitor.
Să-şi dea demisiile…
În conferinţa de miercuri, Bolojan a criticat dur felul în care angajaţii OTL au ales să-şi arate nemulţumirile. "Această mişcare este ilegală, ea nefiind notificată conducerii. Este o acţiune anormală şi iresponsabilă, care nu ajută Oradea", a spus primarul.
"Dacă un angajat al unei companii nu este de acord cu oferta de muncă, acesta nu blochează intrarea şi ieşirea din curtea fabricii, ci îşi depune demisia şi caută altă slujbă. Există şi alte companii de transport…", a spus Bolojan.
De altfel, primarul a precizat că, la întâlnirile cu angajaţii OTL, inclusiv miercuri, i s-au fluturat în faţă mai multe demisii. Deloc intimidat, edilul le-a transmis angajaţilor să-şi dea demisiile, iar compania va angaja alte persoane.
"Oricâte demisii vor fi depuse, ele trebuie acceptate. Sunt decis să nu mai încurajăm astfel de chestiuni (n.r. – blocarea transportului în comun) în anii următori. E vorba de organizarea transportului şi de cei care lucrează în Oradea", a spus primarul.
Bolojan a mai amintit că angajaţilor OTL care nu se lipsesc nemotivat 3 zile la rând le pot fi desfăcute automat contractele de muncă. "Ipotetic, înseamnă că oamenii renunţă la slujbe, iar OTL poate eventual să îi reangajeze pe cei care vor să lucreze", a spus primarul. În consecinţă, dacă nici joi angajaţii nu ies pe trasee, aceştia ar putea rămâne fără joburi.
Mai bine ca la alţii
Pentru a clarifica "folclorul" legat de salariile angajaţilor OTL, primarul Bolojan a afirmat că aceştia primesc cei mai mulţi bani dintre angajaţii societăţilor subordonate Consiliului Local Oradea.
Câştigurile medii brute pe lună, la OTL, sunt de 2.818 lei, a arătat edilul, în timp ce la Termoficare sunt de 2.638 lei, la Compania de Apă de 2.586 lei, iar la ADP Oradea de 2.176 lei. În aceste sume sunt incluse bonuri de masă şi eventualele sporuri.
În ceea ce priveşte venitul net, tot incluzând bonurile de masă, Bolojan a spus că la OTL, în medie, acesta se situează la 2.236 lei pe lună.
Edilul a dat exemple de salarii pentru şoferi şi vatmani. "Luna trecută, un vatman al OTL a câştigat între 1.700 şi 1.800 lei net, la care s-au adăugat tichete de masă în valoare de 230 lei. Un şofer a câştigat între 1.700 lei şi 2.700 lei, dacă a făcut şi ore suplimentare, la care se adaugă bonurile de masă", a spus acesta.
OTL are 552 de angajaţi, din care 470 de persoane sunt direct implicate în activitatea de transport, iar celelalte sunt angajate în birouri.
Făcând o radiografie a situaţiei de la OTL, Ilie Bolojan a mai arătat şi că societatea este "în top" în privinţa concediilor, angajaţii luându-şi concedii de câte 30 de zile lucrătoare pe an, iar vatmanii 33. La CAO, media este de 28 de zile de concediu, iar la ADP de 25 de zile de concediu.
"M-au primit cu strigăte"
În aceeaşi conferinţă, Ilie Bolojan a făcut un apel către grevişti să reia activitatea. "Sunt unii care ar fi de acord, dar există un grup de forţă care blochează ieşirea din curtea societăţii a oricărui mijloc de transport", a afirmat edilul.
Primarul Oradiei a mai spus că, până la finalul săptămânii viitoare, se va putea face publică o ofertă de măriri către angajaţii OTL prin prisma reducerilor de personal, dar n-a putut estima care va fi cuantumul acestora. "Ar însemna să vând blana ursului din pădure. Aceste calcule trebuie făcute în detaliu, nu pot fi gestionate pe un colţ de masă", a spus Bolojan.
Acesta a vorbit şi despre faptul că a fost huiduit de greviştii OTL-ului: "Aceleaşi decizii le-am transmis şi lor astăzi. M-au primit cu strigăte, dar nu întotdeauna eşti aplaudat când anunţi decizii, zic eu, corecte".
Oradea Transport Local este o companie în subordinea Consiliului Local şi are o cifră anuală de afaceri de 9,5 milioane euro, adică 42,7 milioane lei. Din această sumă, circa 50% este asigurată din banii oraşului, prin subvenţii acordate de Primărie.
"În ultimii 5 ani, Oradea a alocat către OTL între 4 şi 5 milioane euro anual pentru buna funcţionare a societăţii. În plus, în medie, se acordă şi câte 500.000 euro pentru investiţii", a spus Bolojan.
În timpul conferinţei sale, edilul şi-a cerut scuze în mai multe rânduri în faţa orădenilor afectaţi de această situaţie.