În timp ce ministrul Transporturilor, Felix Stroe, a promis că în 2018 în România vor fi daţi în folosinţă "minim 156,7 kilometri de autostradă", Asociaţia Pro Infrastructura arată că, cel mult, vor putea fi inauguraţi 63 de km. Din aceştia, nici unul în Bihor. 

"Cerem tuturor celor responsabili să oprească minciunile, dezinformările și promisiunile fanteziste", spun reprezentanţii ONG-ului care s-a remarcat, în ultimii ani, prin supravegherea lucrărilor de infrastructură rutieră din ţară.

Pluguşor... la kilometru

Într-o postare făcută pe pagina de Facebook a asociaţiei, se prezintă situaţia detaliată a lucrărilor la autostrăzile din România. Cum analiza a fost făcută de Anul Nou, a început cu un pluguşor: "Aho, aho, copii și frați / Stați puțin și nu mânați / Lângă boi v-alăturați / Kilometrii de autostradă să-i numărați!". 

Apoi, Pro Infrastructura arată că ministrul Stroe a făcut o "declarație complet iresponsabilă, o minciună gogonată și o dezinformare grosolană" lăudându-se cu 156,6 km de lucrări în 2018. Asta pentru că, susţine aceeaşi sursă, în cele 15 proiecte de autostradă care sunt în execuţie se pot realiza, într-o variantă optimistă, mai puţin de jumătate din aceşti kilometri. "Ministrul minte cu neruşinare", arată aceeaşi sursă.

Concret, susţine Pro Infrastructura, în 2018 pot fi finalizaţi 83,587 km (21,15 km sunt de fapt construiţi din 2017), din care, realist vorbind, vor putea fi folosiţi 63 de km, deoarece diferenţa sunt aşa-numitele "muzee", tronsoane neconectate.

"Şi asta cu mare efort, dacă vor fi depășite obstacolele birocratice și tehnice majore, dacă va fi asigurată finanțarea și dacăva fi voință și muncă susținută atât din partea constructorilor, cât mai ales din partea autorităților", mai susţine ONG-ul.

Starea lucrărilor

Lotul 3 din Autostrada A10 Sebeş-Turda (12,45 km) este gata din 27 noiembrie, însă CNAIR nu a deschis încă acest tronson, urmând să fie dat în circulație după 9 ianuarie, data recepției.

Pe 1 noiembrie s-a finalizat și lotul Gilău-Nădășelu (8,7 km), lucrare recepţionată, dar care nu va putea fi folosită pentru că nu este construit viaductul Gilău (un ciot lung de 0,766 km) care să îl lege de restul Autostrăzii Transilvania (A3). "Acest segment va fi deschis, sperăm noi, în perioada august-septembrie 2018", arată Pro Infrastructura.

La finalul iernii ar urma să fie deschis lotul 4 din A10 Sebeş-Turda (16,3 km), acolo unde au apărut probleme tehnice (alunecare masivă), iar CNAIR nu și-a asumat deschiderea în 2017. În vară este fezabil să devină circulabili și cei 6,5 km din Autostrada A3 între Șos. Petricani și DNCB (Centura București), dacă va fi asigurată finanțarea.

Cel mai lung tronson care poate fi inaugurat în 2018 este lotul 3 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva (21,141 km). Deocamdată, însă, această lucrare este blocată, CNAIR nerecunoscând lucrările suplimentare (semi-nodul Holdea și al doilea ecoduct) pentru care s-au emis autorizații de construire.

În 2018 vor fi gata  două loturi din Autostrada A3, între Câmpia Turzii și Târgu Mureș, mai precis Ungheni-Ogra (10,1 km) și Ogra-Iernut (3,6 km), ambele în perioada august-septembrie. "Însă ele vor fi, cel puțin într-o primă fază, doar "muzee" pentru că nu vor putea fi folosite de șoferi fără nodul Iernut, cel care face parte din alt contract (Iernut-Chețani). Este extrem de dificil, birocratic și tehnic, ca nodul Iernut să fie construit până la finalul lui 2018", mai arată asociaţia. 

În prima parte a anului pot fi terminați 4,030 km din lotul 2 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva, între nod Margina și limita cu secțiunea E, însă acest tronson va fi doar un alt "muzeu", pentru că nu are un nod în est. 

"Cerem tuturor celor responsabili să oprească minciunile, dezinformările și promisiunile fanteziste", este mesajul care încheie analiza Pro Infrastructura.