Fie pentru că nu au „stare” și deranjează orele, fie că sunt de-a dreptul violenți, „elevii-problemă”, adesea diagnosticați cu diferite tulburări de comportament, sunt încă un subiect greu de gestionat în școlile românești.

Profesorii nu pot să îi stăpânească, colegii nu le pot deveni prieteni, iar ceilalți părinți nu le agreează prezența, pentru că „trag” în jos toată clasa. O situație de acest gen este reclamată și la Liceul din Bratca, unde un elev are un comportament nepotrivit, iar părinții celorlalți copii acuză autoritățile că nu le asigură colegilor lui un mediu propice pentru învățare.

Specialiști consultați de BIHOREANUL spun ce prevede legea și ce se poate face pentru integrarea copiilor-problemă.

Ceartă în curtea școlii

La începutul lunii aprilie, aproape toți părinții dintr-o clasă de-a V-a de la Liceul Teoretic nr. 1 Bratca au cerut conducerii școlii să ia măsuri, revoltați fiind de atitudinea unuia dintre elevii clasei.

Băiatul cu pricina, căruia BIHOREANUL îi va spune Florin, este un copil instituționalizat, aflat în grija Direcției Generale pentru Asistență și Protecția Copilului Bihor, alături de ceilalți doi frați ai săi. Născuți într-o familie dezorganizată, copiii au ajuns în grija statului, locuiesc într-un centru din Bratca de doi ani, iar tot de atunci Florin frecventează școala din comună. „Cu fiica mea este coleg din clasa a IV-a. Și atunci a fost mai agitat, dar acum este de-a dreptul periculos”, s-a plâns BIHOREANULUI Daniela, mama unei eleve de clasa a V-a.

În urmă cu o săptămână, Florin și fiica Danielei au avut o altercație chiar în curtea școlii. „Fiica mea era cu o colegă, avea sticla de apă în mână, a venit băiatul, i-a luat sticla, a început să o șicaneze, a udat-o și apoi i-a dat trei palme peste cap”, povestește, supărată, mama fetiței. Din fericire, micuța nu a fost grav rănită, însă a ajuns acasă speriată și plânsă.

Părinți supărați

Acest episod a determinat-o pe mamă să depună plângere atât la unitatea de învățământ, cât și la Poliție, convinsă că băiatul este un pericol pentru colegii ei.

„Au mai fost probleme cu el în acest an școlar. Este un copil irascibil, își lovește colegii, rupe caiete, distruge, le cere bani colegilor, le mănâncă mâncarea... În urmă cu o lună, ne-am strâns într-o ședință cu părinții și am cerut să se ia măsuri, pentru că este evident că acest copil are nevoie de o școală specială, având probleme. Ni s-a spus că va fi ținut la ore online, ceea ce nu s-a întâmplat”, a mai relatat femeia.

Părinții au aflat că Florin este diagnosticat cu afecțiuni de comportament și cerințe educaționale speciale (CES), dar specialiștii l-au considerat apt pentru învățământul de masă, iar integrarea acestor elevi în rândul copiilor sănătoși este un deziderat. Totuși, aceștia consideră că elevul nu primește sprijinul necesar pentru a se putea integra într-o clasă cu alți 19 colegi.

„Din câte am înțeles, este și un copil sub tratament, dar nu știm cum se ocupă DGASPC de el. Ei ne zic că-l evaluează psihologic, dar nu vedem niciun rezultat. La școală deranjează non-stop, profesorii spun că nu își pot ține orele din cauza lui, iar copiii noștri au de suferit, rămân în urmă cu materia”, s-a mai plâns Daniela.

Femeia se întreabă cine va fi considerat vinovat dacă, într-o zi, Florin va avea un acces de furie și va răni grav un coleg: „Atunci ce vor mai spune, că nu știau că are o problemă?”.

Școala a cerut sprijin

Conducerea unității de învățământ recunoaște că se confruntă cu o problemă și a cerut ajutor. „Am sesizat reprezentanții DGASPC, care s-au deplasat la școală, și au avut loc ședințe comune între ei și părinți. De asemenea, am solicitat Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) să ne trimită un consilier școlar, pentru că, din păcate, suntem printre puținele unități de învățământ care nu au un asemenea specialist și avem mare nevoie”, a declarat pentru BIHOREANUL directoarea școlii, Anca Morar.

Liceul are peste 600 de elevi, iar consilierul școlar se află în concediu de creștere a copilului, nefiind înlocuit de un alt specialist.

Profesoară inclusiv la clasa în care învață Florin, Morar spune că ea a găsit metode prin care să-l stăpânească pe copil și să poată preda fără perturbări. „Într-adevăr, nu este ușor să aloci timp pentru toți cei 20 de elevi, când el este mai agitat. Dar și eu predau la această clasă și reușesc să-l stăpânesc. Noi am luat măsuri, de fiecare dată când a creat probleme i-a fost scăzută media la purtare. DGASPC ne recomandă să încercăm integrarea copilului, mai ales că are doi frați în școală, mai mari, cu care nu avem probleme”, a mai spus directoarea.

Toți la consiliere

Gestionarea cazurilor de violență din școli și grădinițe este prevăzută în Ordinul 6.235/2023 al Ministerului Educației, care stabilește cum trebuie să intervină școala, procedură care, spune șefa CJRAE Bihor, s-a aplicat și în cazul Liceului Bratca.

Potrivit documentului, în cazurile de violență, elevii trebuie ascultați calm, cu răbdare, iar personalul școlii n-are voie să folosească un limbaj acuzator, interogator ori intimidant. De asemenea, procedura prevede aplicarea unor măsuri de sprijin, care presupun consilierea elevilor, organizarea de activități de dezvoltare a abilităților socio-emoționale sau recomandarea intervenției psihologice.

„O colegă a fost în unitatea de învățământ, a avut o întâlnire cu eleva victimă și cu părintele acesteia, o altă întâlnire cu elevul agresor și reprezentantul lui legal. De asemenea, s-a făcut o activitate de consiliere la clasă, astfel încât conflictul să fie aplanat”, a declarat Cristina Avrigeanu (foto), directoarea CJRAE Bihor.

Consiliera școlară detașată din Oradea se va întâlni săptămânal cu cei doi elevi implicați în ceartă, pentru a-i ajuta să depășească conflictul. Pentru Florin, consilierea va fi menită și să-l ajute să respecte regulile de conduită școlară.

Potrivit lui Avrigeanu, specialista CJRAE se va întâlni și cu părinții de la clasă, pentru a-i ajuta și pe ei să înțeleagă situația în care se află copilul și a le răspunde întrebărilor ce țin de incluziune și toleranță.

Totodată, în perioada următoare, CJRAE Bihor va organiza în Liceul Teoretic Bratca lecții anti-bullying, pentru ca toți copiii să înțeleagă de ce nu trebuie să-și șicaneze colegii. Indiferent de cât de greu le este și lor...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!