Pentru nimeni nu-i un secret că şcoala românească le provoacă insatisfacţii elevilor, adesea copleşiţi de lecţiile de la clasă, în timp ce profesorii sunt şi ei frustraţi pentru că, în loc să-şi dedice atenţia acestora, sunt nevoiţi să producă maculatură.

Roxana Caciora este unul dintre profesorii bihoreni care, deşi a învăţat mult ca să ajungă unul de top, a renunţat la cariera dintr-o şcoală publică. Dezamăgită de sistemul de educaţie autohton, a demisionat şi a devenit primul profesor "freelancer" din Bihor, proprietară şi angajată a unei firme care vrea să-i înveţe pe elevi matematică.

Vocaţie de dascăl

La fel ca mulţi copii, Roxana spunea că se va face profesoară, fiind inspirată de o mătuşă, învăţătoare la Şcoala Nicolae Bălcescu. "Eram elevă la aceeaşi şcoală şi mergeam des în clasa ei. M-a fascinat atitudinea elegantă cu care explica lecţiile trecând printre bănci, iar copiii ascultau atenţi", spune orădeanca, acum în vârstă de 37 de ani. Era doar cu câţiva ani mai mare decât elevii mătuşii, dar adesea îşi petrecea pauzele explicându-le şi ea câte ceva. "Am avut mereu talentul de a aduna copiii în jurul meu".

După absolvirea cu brio a Colegiului Naţional Emanuil Gojdu, Roxana a devenit studentă la Facultatea de Ştiinţe din Oradea, specializarea Matematică-Informatică, în toţi anii de studiu fiind bursieră, datorită notelor mari. "Aveam mult de învăţat şi organizam cu colegii grupuri de studiu, ca să ne fie mai uşor. Ne adunam acasă la unul dintre noi şi adesea mă trezeam că eu stau în picioare, în faţa lor, şi explicam de parcă eram profesoara". S-a convins că asta era menirea ei...

La capătul judeţului

După ce a absolvit facultatea printre fruntaşi, Roxana s-a înscris la titularizare, fără să aibă habar la ce să se aştepte. "A fost cel mai greu examen din viaţa mea", mărturiseşte acum. Totuşi, dintre bihorenii care au concurat în 2008 pe posturile de profesori de matematică, ea a luat cea mai mare notă. "N-a fost o notă foarte mare, nu mă mândresc cu ea, dar a fost un examen foarte greu".

Spera că reuşita îi va asigura un post bun, dar a prins o catedră doar departe de casă, la Colegiul Tehnic Unirea din Ştei. Mutată în chirie în capătul judeţului, a descoperit că viaţa de dascăl era oricum, numai idilică nu. Nu putea nici măcar să spere că-i va ajuta pe elevi să înţeleagă matematica, pentru că cei mai mulţi dintre ei nu dădeau, pur şi simplu, pe la şcoală...

Sistem defect

În anii următori, Roxana a promovat cu 10 toate examenele de grad didactic, dar tot n-a prins un post de titular mai aproape de casă. Pentru că între timp şi-a întemeiat o familie la Oradea, a preferat să fie suplinitor aici, schimbând şcoala în fiecare toamnă.

Oricât de mult îi plăcea să predea matematică, viaţa de dascăl n-a făcut-o să se simtă împlinită. "Foarte mult din energia mea o consumam pregătind rapoarte şi alte hârtii. În plus, directorii nu încurajau deloc creativitatea, trebuia să te potriveşti unui şablon, deşi copiii sunt diferiţi şi nu le putem preda tuturor la fel", spune profa, amintindu-şi cum a fost "apostrofată" pentru că ea crea diferite jocuri pentru ca elevii să înveţe mai uşor.

Recunoaşte că şi mulţi colegi au dezamăgit-o. "Îmi imaginam că în cancelarie vom vorbi despre elevi şi perfecţionarea noastră, dar discuţiile se rezumau la ce-am făcut, ce-am mâncat...". În acelaşi timp, îi vedea pe profesori cum, pentru a compensa propria ineficienţă de la clasă, îşi chemau elevii la meditaţii plătite. "Eu niciodată nu am dat meditaţii propriilor elevi, mi s-a părut o gravă incompatibilitate".

Pe cont propriu

În 2015, după concediul de maternitate prilejuit de naşterea celui de-al doilea băiat, Roxana era îngrozită de gândul că se va reîntoarce la catedră şi ştia că nu asta ar trebui să simtă. Aşa că, deşi ar fi putut rămâne în sistemul public până la pensie, fără să aibă grija salariului şi bucurându-se de vacanţe, a decis să demisioneze: "Nu am mai vrut să fac parte dintr-un sistem pe care nu-l consider eficient şi care nu este centrat pe elev", explică ea.

O vreme, a predat la şcoala privată Agora din Oradea, dar nici acolo nu şi-a găsit locul. În 2019, a decis să-şi ia cariera în propriile mâini şi a făcut ceea ce niciun alt dascăl din judeţ nu mai îndrăznise: a devenit profesor freelancer. Concret, a înfiinţat o firmă, Matematica de 10 SRL, în care ea este unicul angajat, ca să poată preda matematică elevilor din clasele III-VIII care doresc să compenseze carenţele de la clasă.

Progres garantat 

Într-un apartament pe care ea şi soţul ei îl au în Piaţa 1 Decembrie din Oradea, a amenajat o cameră ca pe o sală de clasă (foto), cu masă de studiu, două table şi dulapuri în forme de cifre.

Înainte de a primi un elev la lecţiile private, Roxana îl testează pentru a vedea câtă matematică ştie. Predă unor grupe de maximum cinci copii şi toţi trebuie să fie la un nivel similar de cunoaştere. Fiecare elev vine la meditaţii o dată pe săptămână, timp de o oră şi jumătate.

"Explic fiecare problemă în 3-4 feluri, ca să fiu sigură că înţeleg toţi. Îi laud de fiecare dată când reuşesc să rezolve un exerciţiu, pentru că un copil apreciat pentru reuşita sa va vrea să fie cea mai bună variantă a lui. Nu putem vorbi despre excelenţă la fiecare copil, dar despre progres cu siguranţă da", spune profesoara. La finalul fiecărei ore, elevii primesc teme, iar fiecare părinte o fişă cu observaţii, ca să ştie cum evoluează copilul său.

Roxana afirmă că cel mai mult vrea să-i ajute pe copii şi pe părinţi să nu se mai certe din cauza matematicii. "Pentru că nu înţeleg la clasă, copiii nu pot să-şi facă temele singuri, aşa că cer ajutorul părinţilor, care seara, după serviciu, numai de teme nu au chef".

Afacere de succes

Din pricina pandemiei, şi Roxana predă acum online. "În urmă cu un an, nu ştiam nimic despre tehnica predării online. În prima săptămână am ţinut lecţiile gratuit, că nu ştiam dacă vor fi eficiente. Părinţii au vrut să continuăm".

Proiectul ei se dovedeşte, însă, de succes. Zilnic lucrează cu câte patru grupe şi are o listă lungă de aşteptare, cu părinţi care ar vrea să-şi înscrie copiii la "Matematica de 10". "Lucrez mai mult decât oricând, iar să măresc grupele nu pot, pentru că aş face rabat de la calitatea predării". Părintele fiecărui copil plăteşte 60 lei pentru o meditaţie, iar Roxana recunoaşte că afacerea îi merge foarte bine. "Părinţii plătesc prin virament bancar şi primesc factură, totul este 100% fiscalizat", zice ea.

Roxana simte nevoia să le explice părinţilor că a ajuns antreprenor nu pentru că a fost dată afară din învăţământ, ci pentru că a plecat de bunăvoie. Şi, după cum se vede, n-a pierdut nimic, ba chiar din contră. În schimb, şcoala bihoreană a rămas cu un dascăl dedicat în minus...


CURSURI... DE VACANŢĂ
Are elevi din toată ţara!

Tocmai pentru că, spre deosebire de mulţi alţi profesori, dă meditaţii "pe faţă", plătind impozite, profa îşi promovează serios "brandul": are un site frumos ilustrat (matematicade10.ro) şi o pagină de Facebook pentru "Matematica de 10", marcă pe care a şi înregistrat-o. Şi-a făcut şi tricouri personalizate, iar copiii primesc mape şi pixuri cu acelaşi logo.

În plus, pe lângă lecţiile săptămânale de matematică, Roxana are şi alte două programe: un club de lectură, pe care îl ţine în luna iunie, şi un curs de recapitulare pentru matematică, în luna august. "Am avut solicitări din partea părinţilor şi m-am bucurat, pentru că adevărul este că, nefiind profesor în sistemul public, am venituri doar când lucrez. Aceste două cursuri sunt binevenite pentru elevi, dar şi pentru mine", recunoaşte profesoara.

Anul trecut, a ţinut online şi cursul de recapitulare, ceea ce i-a deschis noi orizonturi, pentru că a avut elevi nu doar din Oradea, ci şi din Bucureşti, Iaşi şi Constanţa. "Mi-am dat seama că o uşă închisă a deschis o alta", spune Roxana.