Deşi cu pregătirea lor ar putea să se gândească la meserii mai bănoase, trei tineri bihoreni, şcoliţi în Oradea şi Cluj, cred în vocaţia lor de dascăli.

Profesori de germană, psiho-pedagogie şi română, Octavia, Liana şi Valentin, cei trei "zecişti" ai titularizării de anul acesta din Bihor, vor începe din toamnă lucrul cu copiii, chiar dacă vor fi plătiţi mizerabil, cu puţin peste 800 de lei.

O profesie onorabilă

Într-un an în care doar un sfert dintre cadrele didactice din judeţ au obţinut note peste 7, care să le permită un post de titular, trei tineri, abia ieşiţi de pe băncile facultăţilor, au arătat că nota maximă nu este, cum se spune, "a lui Dumnezeu", ci "a profesorului".

Octavia Popa, în vârstă de 24 de ani, a crescut vorbind germana, fiind absolventă a fostei Şcoli Generale nr. 10 Oradea, acum Liceul German Friedrich Schiller. După ce a terminat studiile liceale la Colegiul Mihai Eminescu, s-a înscris la Facultatea de Litere a Universităţii Babeş-Bolyai, la specializarea Germană-Norvegiană, unde şi-a terminat şi masteratul. "Eu cred că şcoală se poate face oriunde, dar universitatea din Cluj are o anume tradiţie care îi dă un plus de valoare. În plus, vroiam să învăţ o limbă nouă, norvegiana", povesteşte Octavia.

Întoarsă în Oradea, a predat germana la un centru particular de limbi străine. Dar, spune ea, a vrut să vadă cum e să predai în învăţământul public. "Cred că fiecare are o chemare. Pentru cine se dăruieşte, meseria de dascăl, indiferent de problemele financiare, este una onorabilă", zice tânăra, precizând că, în mod evident, nu a luat în calcul aspectul financiar. Cel puţin nu ca pe un factor decisiv. "Mi se pare motiv suficient că pot ajuta la formarea unor oameni", susţine profesoara, cu idealism.

Prima, dar fără post

Pe 13 iulie, Octavia s-a prezentat pentru prima oară la examenul de titularizare pentru un post de germană modernă, adică predată la alte licee decât cele unde toate materiile se predau în germană. "M-am dus cu cunoştinţele din facultate, nu m-am pregătit înainte. În Cluj am făcut şcoală temeinic", spune profesoara, care s-a descurcat fără probleme atât la partea de lingvistică, cât şi la cea de gramatică şi metodica predării. Aşa că, la afişarea rezultatelor, nici nu s-a mirat tare văzând nota 10 în dreptul numelui ei.

Chiar şi cu nota maximă, paradoxul este însă că nu va avea un post de titulară, pentru că în acest an nu a fost scos la concurs nici unul. "Am ştiut că nu voi primi post de titulară, dar nu m-a interesat. Vreau să predau pentru că iubesc germana. Asta e", spune ea cu simplitate. Singurul privilegiu este că la împărţirea posturilor de suplinitor existente la nivelul judeţului, procedură programată pentru această lună, va avea dreptul să aleagă prima. "Nu m-am hotărât unde voi merge, dar cu siguranţă voi fi la catedră", spune orădeanca.

O provocare

De când a descoperit psihologia la Liceul Pedagogic din Marghita (între timp s-a desfiinţat), Liana Gal, în vârstă de 32 de ani, s-a simţit mereu provocată "să descopere" omul din fiecare persoană. Tocmai de aceea, a urmat cursurile Facultăţii de Psihologie la Universitatea din Oradea. După ce a lucrat mai mulţi ani ca psiholog, acum a decis să intre în învăţământ.

"La început nici nu m-a interesat un post de titular, am luat-o ca pe o încercare", spune ea. Or, cu încercările e obişnuită, fiindcă o vreme, înainte de examen, a lucrat la Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă "Orizont". "Am lucrat cu copii care au cerinţe educaţionale speciale, cărora le-am creat câte un plan de intervenţie personalizat", rezumă Liana specificul muncii pe care a avut-o până acum.

Sprijin moral

Anul acesta, Liana s-a prezentat la examenul de titularizare cu gândul să obţină un post de psiholog şcolar cât mai aproape de Marghita, unde locuieşte. "Am fost puţin surprinsă când am văzut că am luat 10 deoarece la ieşirea din sală simţeam că mai erau atâtea de spus...", îşi aminteşte ea. Notată la maxim, şi-a ales, după cum voia, un post la Liceul Octavian Goga din oraşul natal, motivând că "lucrul cel mai important era să simt că sunt într-un loc compatibil cu mine".

De acum, provocarea cea mare va fi să-i ajute pe adolescenţii cu probleme sau tulburări de comportament. "Schimbarea lor începe atunci când vin ei să-ţi ceară ajutorul", explică psihologul. În relaţia psiholog-pacient, crede totuşi că cunoştinţele pe care le-a acumulat sunt pe locul al doilea, pe primul fiind cele strânse din viaţa de zi cu zi. "La psihologie înveţi multe, dar cele mai importante lecţii ţi le dă chiar viaţa, învăţăminte pe care nu le găseşti în cărţi", îşi exprimă ea crezul.

Româna de 10

La cei 24 de ani, Valentin Roman, profesor de română, a susţinut vara aceasta al treilea examen de titularizare, iar notele sale au crescut de fiecare dată: prima oară, în 2009, a luat 8,15, în 2010 a obţinut 9,15, iar acum 10 curat.

Originar din Inand (comuna Cefa), absolvent al Universităţii din Oradea, cu un masterat terminat apoi la Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj, Valentin a fost la început titular în satul Bogei, comuna Tăuteu, obţinând însă detaşare în satul natal, pe un post de profesor de engleză şi franceză.

Examenul de anul acesta i s-a părut uşor, chiar dacă s-a pregătit "cam trei zile înainte", spune tânărul, care nu înţelege eşecul colegilor săi. "Nu-i înţeleg pe cei care nu au luat 7. Deşi unii spun că noua programă a fost de vină, eu cred că vina e aproape în totalitate a candidatului", susţine profesorul, cu exigenţă.

Profesorul din sat

Valentin spune că şi-a dorit să predea încă de când era chiar el însuşi elev, dar recunoaşte că a fi profesor nu e totdeauna uşor. "Îmi place, dar uneori te simţi frustrat când vezi ce condiţii ţi se oferă", motivează el. Atras de o carieră în cercetare, autor şi al unor articole în reviste de specialitate, îşi doreşte ca în paralel cu slujba să-şi facă şi doctoratul la Cluj. Ciudat e că, deşi a obţinut nota maximă la titularizare, nu-şi doreşte o catedră la oraş. "Nu vreau la oraş. Copiii de la ţară au moravuri mai simple, fără excese şi înfumurări", explică Valentin.

La fel ca pe Octavia şi pe Liana, şi pe el îl aşteaptă un salariu care abia "sare" de 800 de lei. Dar toţi cei trei profesori de 10 vor să rămână la catedre, pentru că sunt pasionaţi de profesia lor şi speră să devină modele. Chiar dacă asemenea modele sunt din ce în ce mai rare...


UN SFERT DE SUCCES
Băgaţi în sperieţi

Examenul de titularizare din acest an s-a desfăşurat pe 13 iulie, iar în Bihor s-au înscris 1.672 de candidaţi, dintre care doar 1.363 s-au şi prezentat. Şi din aceştia, 293 s-au retras din examen, 9 invocând că nu se simţeau bine, iar ceilalţi fiindcă s-au temut să nu ia note prea mici.

La finalul testului, au fost predate 1.069 de lucrări şi notate doar 1.064, cinci dintre ele fiind anulate. Din totalul candidaţilor, doar 26,03% au şi obţinut o notă peste 7, care le dă o şansă la titularizarea pe un post în judeţ. Note de suplinire, între 5 şi 6,99, au obţinut aproape 41% dintre candidaţi, iar aproape 35% dintre ei au picat examenul.