Mai mulți profesori din liceele bihorene și cadre didactice universitare au făcut un apel către Ministerul Educației, care acum reconfigurează planurile-cadru pentru învățământul liceal, cerând ca educația antreprenorială să rămână o materie distinctă în programa elevilor, în contextul în care ea ar urma să dispară din trunchiul comun al disciplinelor.
„O contradicție”
Apelul a fost făcut pe rețelele de socializare, în urma unei mese rotunde organizate în această săptămână la Facultatea de Științe Economice (FSE) a Universității din Oradea. Printr-un comunicat transmis ulterior, organizatorii și participanții la dezbatere „își exprimă poziția fermă de susținere a menținerii disciplinei Educație Antreprenorială în trunchiul comun al învățământului liceal” și spun că planurile-cadru care acum sunt supuse dezbaterii publice sunt contradictorii, pentru că deși Ministerul Educației recunoaște importanța competenței antreprenoriale, propune spre eliminare disciplina care o formează.
Mai precis, disciplina va deveni una opțională, urmând să fie la latitudinea școlilor dacă o includ în programă sau a elevilor, dacă se înscriu la ea.
Asta, spun participanții la masa rotundă de la FSE, va marginaliza această disciplină, deoarece elevii vor alege alte materii, pe care le consideră mai ușoare, și va duce la dispariția unor posturi didactice. În contextul în care există, spun profesorii, un deficit de competențe antreprenoriale în rândul tinerilor, disciplina ar trebui menținută în trunchiul comun, dar metodele de predare ar trebui modernizate.
FSE a găzduit, joi, o masă rotundă pe tema educației antreprenoriale și nu numai
„Descentralizarea nu înseamnă tăiere”
Ministrul Educației, Daniel David, susține însă că educația antreprenorială rămâne importantă în viziunea instituției pe care o conduce. Totuși, a spus el, profesorii vor trebui să o facă atractivă pentru elevi.
„Nu s-au eliminat orele de antreprenoriat. Componenta antreprenorială este foarte importantă, ea se va regăsi în disciplina de economie, pe care s-ar putea s-o redefinim și antreprenoriat. De asemenea, avem unități de învățare obligatorii pe educația antreprenorială în consiliere și orientare, și vom avea o disciplină numită educație antreprenorială, pe care dacă o doresc elevii și o consideră așa importantă, iar profesorii s-o ofere atractiv, poate să fie aleasă cu mai multe ore decât avem acum. Deci, vedeți, descentralizarea nu înseamnă tăiere, numai că trebuie să duci decizia spre școală și copii. Convinge-i prin calitatea actului educațional că acea disciplină merită”, a declarat David, vineri, prezent la o conferință la Oradea.
Noua variantă a planurilor-cadru, în mai
Ministerul Educației este în plină perioadă de consultare publică asupra noilor planuri-cadru pentru liceu. Daniel David a precizat că în prezent se oferă răspunsuri celor care au transmis deja sugestii, iar în luna mai o nouă variantă va fi supusă dezbaterii.
„O lăsăm în transparență 10 zile și apoi vom adopta planurile cadru, apoi urmează pasul doi – regândirea conținuturilor, căci nu forțăm conținuturile în noua structură a disciplinei, ci regândim conținuturile prin disciplinele pe care le avem. Cred că acest lucru se poate face până în toamnă, iar odată ce avem conținuturile putem lucra la manualele care susțin aceste conținuturi, și acolo mi-ar place să avem o componentă electronică asociată variantelor pe care noi le știm, dar una interactivă, care să fie stimulativă, nu o simplă variantă pdf, ca să spunem așa. Tot din toamnă să începem să gândim programele de formare pentru profesori, pentru că uneori degeaba ai discipline bine gândite, conținuturi bune, manuale bune, dacă metodele de predare nu sunt eficiente, nu reușesc să transfere competențele în mintea copiilor”, a mai declarat ministrul, la Oradea.
În opinia lui, reforma învățământului liceal ar putea debuta din toamna anului următor.
Numiri sau concursuri?
Pe de altă parte, ministrul a fost întrebat și dacă își propune să facă numiri la conducerile inspectoratelor școlare din țară, instituții conduse interimar de profesori numiți în aceste funcții, adesea pe criterii inclusiv politice. Inspectoratul Școlar Județean Bihor este condus de Alin Ștefănuț, fost director al Casei Corpului Didactic Bihor și, totodată, membru PNL Bihor.
David a spus că în vară va lua o decizie privind inspectorii școlari generali și adjuncții lor.
„Cred că numirea pentru noul an școlar cred că se va întâmpla undeva în iunie, iulie. Până atunci, voi avea acel diagnostic în care voi problematiza și acest lucru, cum vedem în România situația inspectorilor școlari, pentru că în lume există mai multe modele. Unele modele în care când se schimbă puterea politică vin noi experți până la anumite niveluri, poate până la nivel de inspectorate, în alte modele aceste poziții sunt ocupate mai degrabă prin concurs”, a declarat ministrul Educației.
Oficialul a mai spus că varianta organizării unor concursuri s-ar putea să nu fie cea mai potrivită. „Un model nu este inferior altui model, le găsești în țări democratice pe amândouă. Noi va trebui să facem o analiză să vedem ce vrem în România, fiindcă poate toată lumea o să spună că trebuie concursuri, dar eu vă dau un exemplu, și nu înseamnă că mă opun la ideea de concurs, dar vreau să conștientizăm toate implicațiile: când vine un ministru și vine cu o viziune care trebuie implementată, dacă am zece inspectori generali care sunt pe patru ani și spun noi nu vedem la fel și nu vrem la fel, ce facem? Trebuie să gândim înțelept și să fim cinstiți cu noi, transparent cum vrem să facem, ne asumăm concurs sau numire politică și până unde?”, a mai spus Daniel David.