Anual, Universitatea din Oradea evaluează cadrele didactice prin aplicarea unor grile în care se menţionează informaţii privind activitatea didactică, cea de cercetare şi relaţia cu studenţii. Potrivit Procedurii de evaluare, performanţa cadrelor didactice se stabileşte prin autoevaluare confirmată de şeful de catedră şi evaluarea din partea studenţilor. Indicatorii de performanţă sunt elaborarea de materiale didactice, cercetarea ştiinţifică, prestigiul profesional, activitatea cu studenţii şi activitatea în comunitatea academică.

Procedura nu prevede un punctaj maxim, decât unul minim, care este de 90 de puncte, astfel că toate cadrele didactice care obţin între 90 şi 80 de puncte primesc recomandări de îmbunătăţire a activităţii, cei între 80 şi 60 primesc atenţionări, iar cei sub 60 sunt sancţionaţi.

La centralizarea grilelor de evaluare pe care toate cadrele didactice orădene le-au completat pentru anul universitar 2009-2010, rectorul Universităţii, Cornel Antal, a constatat că există două situaţii extreme: profesori cu punctaj prea mic sau cu punctaj uriaş.

"Sunt aproximativ 25 de cadre didactice care au obţinut sub 60 de puncte, iar unele au zero pentru că n-au depus fişa de evaluare. Despre unii am auzit că n-au vrut să o depună, deci au încălcat procedura", a declarat Antal, miercuri, în cadrul unei conferinţe de presă, precizând că toate aceste cadre vor fi cercetate de Comisia de disciplină. "Sunt foarte decis să aplic sancţiuni prin diminuarea salariului de la 3 la 6 luni, cât permite legea", a precizat rectorul.

La cealaltă extremă sunt cadrele didactice cu punctaje uriaşe, peste 1.000, care sunt cu mult peste media de 400. "Sunt aproximativ 200 de cadre didactice în această situaţie. Despre unii ştiu sigur că au avut activitate, dar la alţii m-am mirat", a spus Antal.

Printre facultăţile unde sunt cadre didactice cu punctaj peste 2.000 sunt cea de Muzică şi cea de Arte Vizuale. Rectorul a precizat însă că poate fi şi o scăpare a procedurii, în sensul că la corelarea grilelor între domenii un concert echivalează unei lucrări ştiinţifice. "Nu e normal, pentru că nu sunt cei de la Artă mai deştepţi şi cei de la Ştiinţe mai proşti", a declarat Cornel Antal, menţionând că procedura trebuie reglementată mai bine pentru anul următor.

Totodată, rectorul a mai spus că se vor verifica, prin sondaj, unele fişe de evaluare, pentru a verifica dacă cele declarate sunt reale. "Dacă vom găsi cadre didactice care au completat eronat, vom acţiona ca atare, ţinând cont că au făcut fals în declaraţii", a garantat Antal.

Urmează ca, pe parcursul verii, toate fişele să fie centralizate şi analizate. Scopul acestei forme de evaluare este multiplu: aplicarea unui nivel de salarizare în funcţie de nivelul de performanţă, ierarhizarea cadrelor didactice, posibilitatea studenţilor de a prezenta opinia despre profesorii lor, dar şi materializarea părerii şefului de catedră faţă de colegi.