Ministrul Mediului Tanczos Barna a anunţat, joi, că programele Rabla Clasic şi Rabla Plus vor fi lansate la începutul lunii februarie şi vor avea cel mai mare buget de până acum: 1,2 miliarde de lei. Cei înscrişi vor putea preda două maşini mai vechi de 15 ani.

Cel mai mare bugetâ

Potrivit Hotnews.ro, prima de casare în programul Rabla Clasic este de 6.000 de lei. Pe lângă acesta, beneficiarii vor primi şi un ecobonus de vechime în valoare de 1.500 lei pentru casarea autoturismelor care au peste 15 ani vechime şi care au normă de poluare Euro 3 sau inferioară.

Faţă de anii trecuţi, când nu era obligatoriu să predai o maşină veche pentru a-ţi lua una electrică cu subvenţie, anul acesta, la programul Rabla Plus, beneficiarii trebuie să caseze un autoturism vechi pentru a putea primi ecobonusul de 45.000 lei.

O altă modificare importantă este faptul că mașina casată trebuie să fie înmatriculată în România de cel puțin 6 ani. 

"Este prima dată când, în urma discuţiilor pe care le-am avut cu asociaţiile producătorilor auto şi asociaţiile importatorilor/comercianţilor auto, am pregătit un program pe 3 ani, asigurând astfel predictibilitate, asigurând astfel implementarea unor programe publice, unor politici publice în acest domeniu astfel încât rezultatul scontat, cel al scoaterii din circulaţie a cel puţin 250.000 de autoturisme mai vechi de 15 ani până în 2026 să fie realizat, atins. Vom asigura în 2022 cel mai mare buget pe care l-au avut vreodată Rabla Clasic şi Rabla Plus şi acest buget va fi de peste 1,2 miliarde lei", a declarat ministrul Tanczos Barna potrivit agenţiei de știri Agerpres.

Două maşini casate

Acesta a mai explicat şi că, pentru a atinge obiectivul de reînoire a parcului auto până în 2026, a fost crescut bonusul de casare, iar în anul 2022 se poate ajunge la o sumă maximă de 16.500 lei, asta în cazul în care persoana înscrisă va preda la casare două maşini, ambele mai vechi de 15 ani. Beneficiarul va obţine şi o primă de 3.000 de lei pentru hibrid sau 1.500 lei pentru emisii CO2 scăzute.

În aceeaşi conferinţă de presă, politicianul a promis că în acest an vor fi eliminate întârzierile de aprobare, programul fiind etapizat pe apeluri lunare de depuneri de cereri, astfel încât toţi beneficiarii să primească răspuns în mai puțin de o lună.

"Răspunsul rapid, prompt este important pentru fiecare beneficiar, pentru fiecare producător auto, pentru fiecare dealer auto şi în felul acesta programul va fi mult mult mai eficient", a mai precizat ministrul Mediului, scrie Agerpres.

În 2023 bugetul pentru cele două programe vor fi majorate cu 10% faţă de anul în curs, iar peste doi ani va creşte din nou cu 10%. În timp ce bugetul pentru Rabla Plus va creşte la peste un miliard de lei, cel pentru Rabla Clasic va fi redus treptat.

Maşini noi pentru instituţii

Tanczos Barna a mai precizat şi că în 2022 va fi lansat un program dedicat instituţiilor publice, prin care acestea vor putea cumpăra autoturisme electrice sau hibrid cu sprijin de 80% din partea Ministerului Mediului, pentr ca acestea să fie un exemplu de "mobilitate verde".

În cei 18 ani de existenţă a programului, peste 700.000 de autoturisme au fost cumpărate cu finanţare prin diversele forme ale acestui program.