Proiectul pentru electrificarea şi reabilitarea căii ferate între Cluj Napoca - Oradea - Episcopia Bihor, în valoare de 7,3 miliarde lei şi finanţat de Uniunea Europeană şi Guvernul României, mai face un pas înainte. Prefectura Bihor a anunţat că au fost obţinute toate cele 82 avize necesare pentru derularea proiectului, care va fi pus în dezbatere publică.

Potrivit unui comunicat dat publicităţii marţi de Prefectură, documentaţia pentru obţinerea acordului de mediu, respectiv Studiul de Evaluare a Impactului asupra Corpului de Apă, Raportul de Impact asupra Mediului şi Studiul de Evaluare Adecvată, a fost depusă la Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului joia trecută. După publicare, proiectul va fi supus timp de 30 de zile, conform legislaţiei în vigoare, dezbaterilor publice şi analizei comisiilor de specialitate.

În urma obţinerii acordului de mediu, proiectul va intra în etapa de elaborare a documentaţiei pentru finanţare şi, ulterior, în cea de demarare a licitaţiei de execuţie.

"Am depus toate diligenţele pentru obţinerea avizelor, atât la nivelul judeţului Bihor, cât şi la nivel naţional. Proiectul de electrificare şi modernizare a acestui sector de cale ferată are o importanţă crucială în dezvoltarea socio-economică a Bihorului", transmite prefectul judeţului Bihor, Dumitru Ţiplea.

Obiectivul de investiţii în valoare de 7,3 miliarde lei este finanţat de Uniunea Europeană şi Guvernul României, reprezentând cea mai amplă investiţie în infrastructura feroviară din Vestul României.

Lucrările vizează electrificarea în întregime a celor 166 de kilometri ai liniei de cale ferată, precum şi modernizarea, pe întregul traseu, a tuturor staţiilor, haltelor şi spaţiilor adiacente, incluzând parcările, rampele şi peroanele cu copertine. De asemenea, proiectul prevede şi dublarea liniei feroviare între Oradea şi Telechiu.

Toate clădirile pentru călători vor fi compartimentate pentru fluidizarea circulaţiilor, vor avea grupuri sanitare compartimentate pe sexe, precum şi grupuri sanitare speciale pentru mamă şi copil şi pentru persoanele cu mobilitate redusă. Traseele de circulaţie pentru călători vor asigura deplasarea în deplină siguranţă a persoanelor cu mobilitate redusă, fiind prevăzute, de asemenea, cu rampe şi marcaje tactile pentru nevăzători la accesurile principale în clădire şi către punctele principale de interes.

Partea de execuţie este estimată la 4 ani din durata totală de 10 ani a obiectivului de investiţie. În urma reabilitării, pe 60% din traseu trenurile vor putea circula cu peste 100 km/oră, iar distanţa Oradea-Cluj se va parcurge în 2 ore.

Proiectul electrificării căii ferate între Episcopia Bihor şi Cluj a fost introdus ca obiectiv prioritar în Master Planul General de Transport al României în anul 2016, când orădeanul Marcel Boloş era secretar de stat în Ministerul Transporturilor.

Studiul de fezabilitate aferent proiectului, realizat de asocierea dintre firmele Ingenieria Especializada Obra Civil e Industrial SA Madrid (Spania) şi Baicons Impex SRL Bucureşti (România), a fost prezentat public la Prefectura Bihor în urmă cu un an, pe 14 februarie 2020, de atunci autorităţile responsabile culegând avizele a tot felul de instituţii, de la primăriile ce sunt străbătute de linia feroviară până la Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului.

Lucrările trebuie încheiate în anul 2024 şi vor fi executate după licitarea lor inclusiv în Jurnalul de Operaţiuni al Uniunii Europene, care contribuie la finanţare cu 1,5 miliarde euro.