Ştirile false şi panicarde care au invadat reţelele de socializare încă de la faza lor incipientă au devenit o adevărată problemă pentru utilizatori. Ai spune că în spatele acestora se află guverne şi corporaţii al căror scop este dezinformarea publicului, dar adevărul e că principalul factor care întreţine propagarea cu rapiditate a ştirilor false sunt chiar utilizatorii.

Un studiu recent publicat în revista "Science" a dezvăluit că ştirile cu caracter fals se împrăştie cu 70% mai rapid decât ştirile veridice. Mai mult, ştirile cu caracter politic sunt cele care se împrăştie pe Twitter cu cea mai mare repeziciune, mai rapid chiar şi decât cele despre acte de terorism ori catastrofe naturale.

Analizând 126.000 de ştiri care au fost tweet-uite de 3 milioane de oameni de vreo 4,5 milioane de ori şi comparând gradul de veridicitate al acestora cu şase baze de date destinate expunerii ştirilor false (site-urile Snopes, PolitiFact, FactCheck, Truth or Fiction, Hoax Slayer şi Urban Legends) a reieşit că ştirile adevărate rareori ajung la mai mult de 1000 de oameni, dar că unele ştiri cu caracter fals pot să atingă şi 100.000 de retweet-uri.

Explicaţia psihologică stă în faptul că ştirile false au un iz de "nou" şi "inovator" şi au o mai mare priză la lume decât ştirile care deja sunt repetate de radio, TV ori alte canale media şi cu care lumea e obişnuită deja, cel puţin din auzite.

Mai mult, oamenii care împrăştie informaţie cu caracter de "nou", fie ea şi falsă, sunt priviţi ca făcând parte dintr-un grup de oameni mai informaţi asupra problemei.

O altă cauză psihologică a motivului împrăştierii rapide a ştirilor false pe reţelele de socializare constă în caracterul extravagant propovăduit de acestea. 4

Titluri bombastice precum "Obama nu este cetăţean american" atrag mai rapid oamenii decât o ştire despre o vizită a unui demnitar la Casa Albă. Similar, în spaţiul virtual românesc, ştiri precum "Iohannis este fiul lui Soros" ori "S-au descoperit tuneluri dacice sub munţii Carpaţi" stimulează curiozitatea celor creduli care, ca să se integreze în cercul celor bine informaţi şi cunoscători ai adevărului, ajung să împrăştie mai departe cu repeziciune asemenea titluri neverosimile.