Cardurile de sănătate, care au devenit o obligatorii începând cu 1 mai, au declanşat o adevărată psihoză în rândul românilor, mai ales că mulţi dintre ei nici măcar nu ştiu să-l folosească.

Potrivit presei centrale, o parte dintre pacienţi au rămas fără el, după ce l-au introdus în… bancomate. Luni, în mai multe oraşe s-au format cozi, la Casele Judeţene de Sănătate, pentru ca oamenii să îşi ridice cardurile pe care nu şi le-au ridicat de la poştă, iar medicii acuză blocarea sistemelor.

Sandra Alexiu, vicepreşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei, a precizat pentru digi24.ro, că oamenii nu au fost informaţi corespunzător în legătură cu aceste carduri, că acestea se blochează şi că durează zile în şir până să se rezolve problema.

„Ar fi trebuit ca sistemul să se deruleze în paralel - introducerea cardului cu vechiul sistem de tratament, astfel încât pacienţii să nu aibă de suferit. Am feedback din toată ţara, cred că nu e niciun judeţ în care în clipa asta să meargă sistemul informatic. Cel mai frecvent nu se pot activa cardurile. Fără activarea cardurilor nu se poate face consultaţia. Chiar dacă în acest moment a apărut o modificare din partea Casei Naţionale care spune că şi pacienţii care nu au primit încă aceste carduri pot beneficia de servicii, în realitate suportul legal nu există şi aceste servicii nu pot fi decontate”, a precizat ea.

Firesc ar fi fost ca erorile să se corecteze pe parcurs, fără să afecteze bunul mers al consultaţiilor.

„Ba mai mult, cardurile se blochează, iar deblocarea e un proces care necesită cunoştinţe temeinice de informatică. Şi în acest moment nu le poate debloca nimeni. Şi ca să accesezi serviciul help desk de la Casa Naţională, e pur şi simplu o încercare sortită eşecului. Durează uneori zile întregi să deblochezi un card. Pacienţii trebuie să îşi procure cardul, să îl aibă pentru că nu se va putea evita asta. E o mişcare absolut necesară. Suntem de acord cu introducerea cardului şi cu informatizarea, dar acest lucru trebuia pregătit. Pacientii trebuie să ştie că trebuie să aibă acest card şi să îl folosească pentru servicii medicale”, a spus ea.

De cealaltă parte, şeful Casei Naţionale a Asigurărilor de Sănătate a spus că problemele vor fi remediate în cel mai scurt timp.

„Noi încercăm să rezolvăm cât mai repede posibil toate neajunsurile, sesizările primite. La nivel de Casă Naţională. Am văzut că se blochează cardul cu PIN-ul. E o situaţie de început, o înţelegem, le deblocăm. Vreau să îi rog pe pacienţii care nu au nevoie de un serviciu medical astăzi să amâne momentul iniţializării cardului pentru că dacă nu ai nevoie de un serviciu medical azi nu e obligatoriu să fie cardul iniţializat. Cardul poate fi iniţializat când ai nevoie de un serviciu medical. Şi atunci s-ar mai reduce din aglomeraţie”, a spus preşedintele CNAS, Vasile Ciurchea.

Conform CNAS, la primele ore ale dimineții se realizau concomitent în sistem 9.000 de accesări cu cardul de sănătate şi nu s-au înregistrat probleme majore. „Astăzi, până la ora 11, la Help desk s-au primit peste 75 de sesizări de la furnizorii de servicii medicale care au întâmpinat probleme la utilizarea cardului. Aceste probleme au fost rezolvate sau erau în curs de soluționare în cel mai scurt timp. Nu au fost semnalate probleme care să ducă la blocarea sistemului", arată un comunicat al CNAS.

Citiţi pe această temă şi articolele: 

Ca la noi la nimenea: zeci de bihoreni au luat cu asalt sediul CAS pentru a-şi scoate cardurile de sănătate (FOTO)

Ce se întâmplă dacă nu îţi validezi cardul de sănătate până la 1 mai