Ministerul Mediului a anunțat miercuri că Ghidul de finanțare pentru programul „Rabla auto 2025” a fost transmis spre publicare în Monitorul Oficial, ceea ce înseamnă că cel mai popular program guvernamental destinat reînnoirii parcului auto din România este aproape de lansare.

„Prin acest program ne propunem să aducem pe străzile din România zeci de mii de autoturisme nou nouțe, mai puțin poluante. Dacă vă doriți un motor mai curat, cu consum mai mic sau o mașină mai sigură, pregătiți-vă să vă înscrieți în Rabla 2025!”, a transmis ministrul mediului, Mircea Fechet.

Ecotichet de până la 37.000 de lei

Una dintre cele mai așteptate modificări este majorarea ecotichetului pentru autovehiculele electrice, care ajunge acum la 37.000 de lei (aproximativ 7.500 de euro). Sumele diferă în funcție de tipul vehiculului și propulsia acestuia:

- 10.000 lei pentru un autovehicul cu motor termic sau o motocicletă

- 12.000 lei pentru un autovehicul hibrid

- 15.000 lei pentru un plug-in hibrid sau motocicletă electrică

- 37.000 lei pentru un autovehicul electric 100% sau cu pilă de combustie cu hidrogen

- până la 120.000 lei pentru instituții publice care achiziționează autovehicule electrice sau plug-in hibride

Înscriere fără dealeri și buget majorat

Programul mai are și alte noutăți. Ministrul Fechet a precizat că, în acest an, înscrierea se va face direct prin aplicația Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), fără a mai fi necesară implicarea dealerilor auto. Voucherul poate fi decontat ulterior la orice producător.

„O altă noutate este legată de modalitatea de înscriere. Ne propunem să dăm posibilitatea românilor să se înscrie direct în aplicația Administrației Fondului pentru Mediu, fără dealeri, fără alți intermediari, voucherul putând fi decontat la orice producător”, a mai spus Fechet.

Bugetul alocat pentru „Rabla 2025” este de 1,43 miliarde de lei, cu aproape 50% mai mare decât anul trecut. Programul va avea o singură sesiune de înscrieri, iar autoritățile speră ca fondurile să fie epuizate rapid.

„În 2025, Programul Rabla intră într-o nouă eră a eficienței și accesibilității, prin lansarea unei noi aplicații digitale care simplifică procesul de înscriere și reduce timpul de analiză a dosarelor. Aceste măsuri vin după consultări directe cu producătorii auto și reconfirmă rolul programului Rabla ca un instrument vital pentru modernizarea parcului auto și protecția mediului”, a declarat Florin Bănică, președintele Administrației Fondului pentru Mediu.

Programul va funcționa până în 2030, cu finanțare din veniturile obținute prin vânzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României de Uniunea Europeană.

Peste 1 milion de mașini casate în 20 de ani

Potrivit Ministerului Mediului, în ultimele două decenii, peste 1 milion de mașini uzate au fost casate în România prin programul Rabla.

Beneficiarii trebuie să înmatriculeze noul autoturism în România și să-l păstreze cel puțin 18 luni, perioadă în care vânzarea acestuia este interzisă, inclusiv în cazul achizițiilor prin leasing.

„Așadar, cu speranța că în 2025 vom avea foarte mulți cai putere verzi pe străzile din România, aștept cu nerăbdare aprobarea bugetului AFM, în ședința de guvern, și îmi doresc foarte mult să putem spune cât mai repede că s-au terminat banii, că românii au accesat rapid acest program și că, așa cum am spus mai devreme, un număr cât mai mare de autoturisme sigure, noi, prietenoase cu mediul, mai ales în marile orașe unde aerul nu este întotdeauna cel mai curat”, a concluzionat Mircea Fechet.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!