Comisia Europeană privind progresele înregistrate în învăţământ şi formare a finalizat un nou raport privind starea educaţiei în ţările europene. Din cei cinci indicatori de referinţă stabiliţi pentru anul 2010, ţările europene au atins doar unul.

Cei cinci indicatori sunt: o proporţie a abandonului timpuriu al învăţământului sub 10%, cel puţin 40% din persoanele între 30-34 de ani să beneficieze de educaţie terţiară, proporţia copiilor cu vârste între patru ani şi cea a începerii învăţământului primar obligatoriu să fie de minim 95%, ponderea tinerilor în vârstă de 15 ani cu competenţe insuficiente în materie de citire, matematică şi ştiinţe să fie mai mică de 15%, iar cea a adulţilor cu vârste între 25-64 ani care să participe la programe de învăţare pe tot parcursul vieţii să fie cel puţin 15%.

În ceea ce priveşte România, raportul relevă ceva îngrijorător: în 2009, 40% din români citeau şi socoteau cu dificultate. Procentul este, totuşi, în scădere faţă de 2008, când atingea 53,5%. Media europeană la această categorie este de 17%. Abandonul şcolar în România anului 2009 s-a ridicat la 16%.

Totodată, raportul cere cu fermitate statelor europene să nu reducă bugetele de învăţământ, chiar dacă au probleme din cauza crizei economice.