Inspectoratul Teritorial al Poliţiei de Frontieră Oradea arată că prin punctele de trecere a frontierei gestionate de inspectorat, mai precis cele din Bihor şi Arad, au tranzitat anul trecut 9.339.740 persoane, cu 46% mai puţine decât în 2019, lucru explicabil prin prisma pandemiei.

Poliţiştii de frontieră au descoperit şi mai multe ilegalităţi şi au prins nu mai puţin de 335 de persoane urmărite general sau internaţional, potrivit raportului transmis marţi de comisarul-şef Laura Bondar, purtătorul de cuvânt al ITPF Oradea. 

ITPF la raport

Rezultatele activităţii de la nivelul ITPF Oradea au fost prezentate în aceeaşi zi în faţa chestorului Marin Bondar, fost şef la inspectoratului, promovat ca adjunct al inspectorului general al Poliţiei de Frontieră Române. Darea de seamă a fost făcută de comisarul-şef Mihail Cosmin Boldiş, împuternicit în funcţia de inspector-şef al ITPF Oradea după plecarea "la centru" a lui Bondar. 

Acesta a arătat că în 2020 nu li s-a permis intrarea în ţară unui număr de 363 persoane, ca urmare a faptului ca nu îndeplineau condiţiile legale. De asemenea, la controlul de frontieră, au fost depistaţi 335 urmăriţi general şi internaţional care au fost predaţi autorităţilor competente.

Spre Ungaria cu "maps"

În total, în 2020, poliţiştii de frontieră au constatat aproape 6.000 de acte ilegale, din care 5.709 infracţiuni şi 254 contravenţii. Cele mai multe acte ilegale au vizat tentativele de ieşire/intrare ilegală în/din ţară, trecerile ilegale şi infracţiuni de fals/uz de fals.   

În 2020, au fost depistate pe linia migraţiei ilegale peste 4.470 persoane, care au acţionat ilegal în zona de competenţă a I.T.P.F. Oradea, atât la frontiera verde, cât şi în punctele de trecere a frontierei. 

La frontiera "verde" au fost depistaţi 3.370 cetăţeni străini în tentativă de trecere ilegală a frontierei sau în apropierea frontierei de stat. Se menţine ridicat numărul migranţilor proveniţi din statele generatoare de migranţi din Orientul Mijlociu, însă pentru anul 2020 se observă o creştere semnificativă a numărului de migranţi proveniţi din Afganistan (în special în ultimele luni ale anului) şi Siria.

În multe cazuri, aceştia au luat taxiuri până în apropierea frontierei, iar de acolo au încercat să treacă neobservaţi în Ungaria pe câmp, folosindu-se de aplicaţii de tip "maps" pe telefoanele mobile. 

Totodată, la frontierele cu Ungaria au fost depistate peste 1000 de persoane ascunse în diferite mijloace de transport. "Din punct de vedere al modului de operare, aproximativ 91% din migranţi au fost facilitaţi, fiind ascunşi în compartimentele marfă ale automarfarelor, autoutilitarelor sau microbuzelor, iar cetăţenii terţi nefacilitaţi au fost depistaţi ascunşi în/sub automarfare sau în tren ori au încercat să evite controlul de frontieră", se arată în raportul ITPF.

Ţigări şi maşini

În raport se arată că "activitatea I.T.P.F. Oradea a fost profund marcată în anul 2020 de izbucnirea pandemiei de Covid-19 şi măsurile luate pentru prevenirea şi combaterea efectelor acesteia. Astfel la nivelul instituţiei au fost dispuse masuri pentru fluidizarea  traficului in punctele de frontieră, în contextul  implementării masurilor dispuse la nivel naţional pentru limitarea răspândirii infecţiei cu Sars-Cov 2". 

Din acelaşi raport mai reiese că traficul cu ţigarete de contrabandă este în floare. În 2020, poliţiştii au confiscat peste 700.000 de ţigarete, iar cantitatea totală de tutun găsită este de aproximativ 10 ori mai mare decât în 2019. 

Totodată, poliţiştii de frontieră au depistat şi anul trecut mai multe maşini furate. "La nivelul I.T.P.F. Oradea au fost descoperite 53 autovehicule furate în valoare totală de 4,3 milioane lei, fiind întocmite 52 de dosare penale şi cercetate penal 52 persoane, dintre care cetăţeni din România, Polonia, Turcia,  Bulgaria,  Ungaria, 1 cetăţean Germania, 1 cetăţean Italia şi 1 cetăţean Olanda", se arată în informare. 

Dintre acestea, 17 au fost oprite în Borş, inclusiv un BMW 530E de 70.000 de euro. "Din analiza datelor existente, reiese că în majoritatea cazurilor fiind folosită frauda la firmele de asigurări, proprietarii de drept vând autovehiculele către persoane de încredere cu preţuri mai mici decât valoarea lor reală, stabilind un termen de declarare a furtului. De obicei, acel termen este suficient pentru transportarea, revinderea şi ulterior chiar şi înmatricularea acestor autovehicule în alte state", se precizează în raportul ITPF Oradea.