Concertul de pian de joi, de la ora 19,, „Răscruci ale Destinului”, de la Filarmonica de Stat o va avea în centru pe solista Ioana Poenaru, alături de Orchestra orădeană condusă de dirijoarea Jiannan Cheng din China. Programul va cuprinde lucrări de: Wolfgang Amadeus Mozart: Uvertura „La clemenza di Tito”, Johannes Brahms – Concertul pentru pian și orchestră nr. 1, Joseph Haydn – Simfonia nr. 83.
„Arta, în general, nu poate exista fără zbucium, fără trăire intensă. Despre poeți se spune că scriu cele mai inspirate versuri atunci când suferă. Într-o situație similară pot fi și compozitorii, deoarece unii dintre ei au creat lucrări înălțătoare, care s-au ridicat tocmai din praful suferinței lor. Mulți dintre compozitorii cunoscuți au avut destine parcă rupte dintr-un film și au scris lucrări pornind de la acest mister. Mozart, de exemplu, a fost un adevărat geniu, a cărui poveste de viață este uimitoare. Cu un talent nemaiîntâlnit în compoziție și interpretare, viața sa a părut mereu o joacă, finalul său a venit neașteptat de repede, la 35 de ani, iar creația pe care a lăsat-o în urma sa este una imensă. De cealaltă parte a balanței se află Brahms și Haydn, ale căror vieți au părut mult mai simple sau cel puțin mai liniștite. Cu toate acestea, cele peste 100 de simfonii scrise de Haydn au apărut cu siguranță dintr-o pasiune profundă, la fel precum concertele instrumentale ale lui Brahms, care sunt de o valoare inestimabilă”, spun comunicatorii Filarmonicii.
La clemenza di Tito a fost compusă de Wolfgang Amadeus Mozart în vara anului 1791, în timp ce lucra la Flautul fermecat. Lucrarea se dorea să celebreze încoronarea lui Leopold al II-lea ca Rege al Boemiei. La clemenza di Tito a avut succes încă de la premiera din 1792, în Praga, și a rămas una dintre cele mai cunoscute opere mozartiene. De asemenea, a fost prima operă compusă de Mozart care a fost interpretată la Londra, în 27 martie 1806, la teatrul familiei regale.
Concertul pentru pian și orchestră nr. 1 în re minor, op. 15 a fost compus în anul 1858, atunci când Johannes Brahms avea doar 25 de ani. Un rol important în scrierea acestei lucrări l-au avut Joseph Joachim, cel care i-a făcut cunoștință lui Brahms cu Robert Schumann, iar prietenia cu Clara a avut un rol important mai ales după moartea lui Robert, în anul 1856. Clara era cu 14 ani mai în vârstă decât Brahms și din acest motiv „îl iubea ca pe un fiu”, iar opiniile și sfaturile ei erau cruciale pentru el. Concertul pentru pian nr. 1 a avut premiera în 22 ianuarie 1859 în Hanovra cu Johannes Brahms la pian.
Supranumit în literatura muzicală „tatăl simfoniei”, Joseph Haydn este compozitorul care impresionează prin numărul mare de lucrări pe care le-a scris în genul simfonic, peste 100. Simfonia nr. 83 a fost compusă în anul 1784, în urma unei comenzi venite în anul 1784 din partea directorilor societății pariziene de concerte. Comanda acestora viza șase simfonii, care au devenit cunoscute sub numele de Simfoniile pariziene (Simfoniile 82-87). Orchestra pariziană care urma să îi interpreteze simfoniile avea 40 de viori și zece contrabași.
Jiannan Cheng din China și-a început studiile dirijorale la Conservatorul din Beijing, urmând apoi cursurile de master la University of Washington in Seattle și pe cele de doctorat la Universitatea din Cincinnati. A avut ocazia să îi aibă ca mentori pe câțiva dintre cei mai renumiți dirijori din lume, a lucrat cu orchestre renumite din întreaga lume, a câștigat numeroase premii la competiții de dirijat de prestigiu. În prezent, Jiannan Cheng este directoare muzicală a Orchestrei Concordia și a Orchestrei Simfonice a Universității Rowan și colaborează cu Orchestrele din Philadelphia, Cincinnati și Miami.
Ioana Poenaru a crescut la Oradea, într-o familie de muzicieni. A studiat pianul la Liceul de Artă din Oradea și apoi la Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca. Muzica lui Beethoven i-a călăuzit pașii apoi spre Staatliche Hochschule für Musik Trossingen, la clasa profesorului Gernot-Daniel Hanschke, unde a obținut cu mare succes diploma de solist. Pianista s-a afirmat în Germania în cadrul mai multor festivaluri și concerte la Köln, Tübingen, Königsfeld sau Remscheid, iar în România a colaborat cu orchestrele mai multor filarmonici.
Bilete pentru concertul „Răscruci ale Destinului” se găsesc la casieria Filarmonicii sau online aici.