Proiectul de lege adoptat de Guvern la finalul anului trecut care prevede obligativitatea încheierii de asigurări RCA pentru trotinete și biciclete electrice pare să fie scris fără să țină cont de realitate. Legea odată adoptată e aproape imposibil de aplicat.

Adoptat de Executiv în 29 decembrie, proiectul a ajuns în Senat, însă este contestat de experţi, ei susţinând că are unele lacune, scrie Euronews Romania.

Proiectul prevede, între altele, încheierea de poliţe RCA pentru bicicletele şi trotinetele electrice ce depăşesc 25 de kilometri pe oră şi/sau o greutate de peste 25 de kilograme şi o viteză constructivă de peste 14 kilometri pe oră.

Ele fiind necesare, motivează Executivul, pentru despăgubirea victimelor accidentelor de circulaţie şi a persoanelor prejudiciate. 

"Vor fi exceptate de la o astfel de asigurare fotoliile rulante sau vehiculele similare cu propulsie proprie, destinate a fi utilizate în mod exclusiv de către o persoană cu dizabilitate fizică locomotorie. O altă excepţie de la obligativitatea de asigurare este cazul utilizării vehiculelor în cadrul evenimentelor şi activităţilor sportive cu motor, inclusiv a curselor şi competiţiilor, dar această exceptare se aplică numai în cazul în care organizatorul sau orice altă parte implicată în eveniment are încheiată o asigurare sau pune la dispoziţie o garanţie alternativă", a precizat purtătorul de cuvânt Mihai Constantin, după şedinţa de Guvern de la acea vreme. 

Trotinete neînmatriculate

Una dintre problemele majore este legată de modul de identificare al trotinetelor electrice. La noi în ţară, RCA la vehicule se plăteşte pe baza numărului de înmatriculare, ceea ce nu s-ar putea aplica la trotinetelele sau bicicletele electrice deoarece ele nu sunt înmatriculate, iar actul normativ nu face precizări în acest sens. În schimb, în alte ţări europene poliţa pentru trotinete se plăteşte pe persoană.

"Legea ar trebui să specifice care este elementul de identificare pentru trotineta electrică pe baza căruia se va aplica această taxare. Varianta aplicării acesteia pe baza facturii de achiziţie este una complicată, pentru că un cumpărător îşi poate vinde trotineta. O variantă ar fi ca RCA să se facă pe baza seriei trotinetei, însă legea nu specifică nici acest aspect", scrie Euronews. 

O altă necunoscută este reprezentată de situaţia flotelor de trotinete, cum ar fi cele de închiriat. În cazul unui accident, cine va fi responsabil - firma sau utilizatorul care închiriază trotineta?

De asemenea, proiectul de lege specifică și că RCA se aplică doar trotinetelor şi bicicletelor electrice care depăşesc 25 de kilometri pe oră, sau au o greutate mai mare de 25 de kilograme şi o viteză constructivă de peste 14 kilometri pe oră, ceea ce creează o nouă problemă pentru bicicletele electrice legea nefiind clară nici în acest sens. Majoritatea sunt asistate de motor, iar în funcţie de forţa celui care pedalează, viteza poate depăşi, de cele mai multe ori, 14 km/h.

Cele mai multe trotinete care ajung pe piaţă sunt limitate din fabrică la 25 km/h, ceea ce înseamnă că nu trebuie să aibă RCA. Există însă posibilitatea ca unii proprietari să-şi modifice vehiculul şi să dezactiveze acel limitator de viteză, astfel încât să prindă o viteză mai mare.  

În acest caz, se pune întrebarea cum va fi făcută diferenţa între o trotinetă care depăşeşte această viteză şi alta care nu o depăşeşte. Mai în glumă, mai în serios, contestatarii acestei legi spun că poliţistul va trebui să probeze trotineta, notează Euronews. 

Așadar, în forma sa actuală, legea ridică numeroase semne de întrebare, iar dezbaterile şi votul în Parlament care urmează vor determina direcţia sa finală. 

Conform sursei citate, statisticile arată că numărul de accidente cu trotinete electrice este în creştere, ajungând la peste 2.600 în ultimii 5 ani şi în primele 6 luni din 2023, cu 20 de decese, 373 de răniţi grav şi 2363 de răniţi uşor. Cu toate acestea, nu se precizează câte dintre aceste accidente implică trotinete care depăşesc viteza de 25 km/h.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!