Un proverb românesc spune că lucrul bine început e pe jumătate făcut. Păcat că străbunii nu au lăsat şi indicaţii clare despre cum trebuie procedat pe mai departe.

Cu clădirile finalizate, autorităţile bâjbâie acum în căutarea unor soluţii pentru popularea a două obiective majore, Piaţa Rogerius şi primul Aquapark, în care s-au investit în total circa 20 milioane euro. Rezultatul? Etajul I al pieţei este gol de aproape opt luni, iar deţinătorii de restaurante se feresc să se implice în pregătirea şi servirea mâncării în Aquapark.

Inaugurate şi… atât

În ultimul an, o bună parte din proiectele majore ale Primăriei Oradea, realizate şi pe bani europeni, au fost finalizate, de la reabilitarea Cetăţii, Dealului Ciuperca şi Pieţei Unirii până la modernizarea Pieţei Rogerius şi construirea Aquapark-ului. După terminarea lucrărilor, însă, se dovedeşte că problemele de ordin tehnic din timpul derulării lor nu sunt singurele hibe, de vreme ce ultimele două obiective nu-şi îndeplinesc funcţiunile.

Noua Piaţă Rogerius a fost dată în folosinţă în decembrie 2015 după o investiţie de 5,2 milioane euro, urmată de o mică revoltă a comercianţilor, care s-au plâns că ADP ar practica tarife de mall pentru închirierea spaţiilor, deşi i-a ţinut în frig aproape toată iarna. La etajul întâi, Piaţa a fost prevăzută cu un spaţiu de circa 770 metri pătraţi, unde trebuia deschis un food-court cu 10 unităţi fast-food, similar celor existente în malluri.

După opt luni şi patru licitaţii, însă, spaţiul e tot pustiu. Vizând venituri cât mai consistente, ADP a stabilit preţuri de pornire prea mari: 180 lei/mp/lună pentru spaţiile de pregătire a mâncării şi 55 lei/mp pentru cele cu mese şi scaune destinate servirii. Pentru un spaţiu mic, de 27 mp, asta ar fi însemnat o chirie de 4.860 lei/lună fără TVA, iar pentru unul de 35 mp, chiria ar fi fost de 6.300 lei/lună. Şi, atenţie, preţurile sunt doar pentru zonele de pregătire a mâncării, nu şi pentru cele de servire.

Nu, mulţumim! 

Deşi nimeni nu s-a înscris la cele patru licitaţii, reprezentanţii ADP susţin şi totuşi că preţurile nu sunt exorbitante. "Spaţiile de la parter s-au adjudecat la preţuri mult mai mari", spune directorul Liviu Andrica (foto). Acelea, însă, nu au specific de alimentaţie publică, şi nici nu sunt la etaj. Pe de altă parte, zona Pieţei e plină de cafenele, restaurante, cofetării şi fast-food-uri. "Chiria e mare, iar spaţiile mici. Nu cred că ne-am permite să mergem acolo", spune patroana unui astfel de restaurant. De altfel, nici lanţuri precum McDonald’s şi KFC, cu care ADP a purtat discuţii, n-au fost interesate să se înfigă şi în Piaţa Rogerius.

La licitaţiile a doua, a treia şi a patra, ADP a renunţat să pretindă chirie pentru zona de servire, dar tot degeaba. Abia după ratarea celei de-a patra licitaţii, societatea va micşora preţul de 180 lei/mp pentru spaţiile destinate pregătirii mâncării. "Potrivit legii putem scădea preţul până la 50%. În perioada următoare vom decide procentul exact", spune Andrica. Dacă nici la a cincea licitaţie nu va găsi muşterii, ADP ia în considerare schimbarea destinaţiei spaţiilor în scop comercial. După un an de încăpăţânare…

Aqua-amăgire

Situaţia nu e mai roz nici la Aquapark-ul finalizat, după mai multe amânări, la sfârşitul lunii mai. Ba din contră, obiectivul nici măcar nu a fost inaugurat. "Aquapark-ul nu ne-a fost predat la cheie. Au fost necesare multe lucrări de finisare şi de testare, şi au trebuit făcute mai multe achiziţii", se apără Andrica. Potrivit şefului ADP, noul termen este "jumătatea lunii septembrie".

Pregătirile pentru deschidere sunt îngreunate, însă, şi de faptul că nu reuşeşte să găsească muşterii pentru închirierea restaurantului interior şi a celor două exterioare. În cazul acestora, ADP Oradea a ales o varianţă hibridă. Nici n-a scos la licitaţie spaţiile de alimentaţie publică, dar nici nu şi-a asumat să le administreze. Susţinând că vrea să aibă control asupra hranei servite şi preţului ei, aşa încât să fie de calitate şi pentru toate buzunarele, ADP a pregătit caiete de sarcini ce presupun ca firmele interesate să asigure atât pregătirea şi servirea mâncării, cât şi curăţenia spaţiilor. În schimb, ADP asigură tot inventarul necesar, bucătăriile fiind deja dotate la standarde înalte, precum şi aprovizionarea cu alimente. "Noi credem că ar fi o variantă convenabilă pentru firme, căci noi am asigura totul", zice Andrica.

În cazul restaurantului interior, ADP a impus prin caietul de sarcini ca firmele interesate să aibă minim 28 angajaţi (6 bucătari, 4 casieri, 4 barmani etc.), pe care însă să-i plătească Administraţia cu cel mult 63.000 lei pe lună. Totodată, firmele ar trebui să pretindă cel mult 20% din profitul realizat, net, după scăderea tuturor cheltuielilor, de la salarii şi utilităţi până la chiria pentru utilizarea spaţiului, 90 lei/mp/lună. Asta deşi, culmea, ar însemna inclusiv că ADP, ca participant la afacere, şi-ar plăti sieşi chirie. "Nu suntem o instituţie, ci o societate comercială. Trebuie să ne gândim la profit şi la asigurarea întreţinerii Aquapark-ului", argumentează Andrica.

Totuşi, cel mai simplu ar fi fost să scoată la licitaţie închirierea spaţiilor, iar câştigătorul să se organizeze singur, de la plata salariaţilor până la stabilirea preţurilor de vânzare.

Bad business

Deocamdată, varianta pentru care a optat ADP a dat chix. O primă licitaţie - lansată abia în luna iulie, în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, dar nepromovată şi prin anunţuri în presa locală - a fost anulată din lipsă de concurenţi. Singura ofertă depusă fusese incompletă şi, deci, neeligibilă.

Totuşi, procedura a fost reluată în aceleaşi condiţii, caietele de sarcini fiind republicate pe 12 august, urmând ca săptămâna aceasta să se deschidă ofertele. Dacă, bineînţeles, vor exista. "Pe de o parte, e convenabil, căci nu am face investiţii şi n-am plăti chirie. Dar nici nu avem vreo garanţie că vom face profit. Mascat, ei caută de fapt pe cineva care să le asigure bucătari şi barmani, personal greu de găsit şi păstrat", spune reprezentanta unei firme de catering care a citit caietele de sarcini, dar a zis "pas".

La fel, patronul unui restaurant din oraş consideră nepotrivit felul în care ADP a ales să populeze restaurantele. "E ca şi cum m-aş muta într-o chirie şi proprietarul mi-ar spune să mănânc ce-mi cumpără el. În meseria noastră sunt importanţi furnizorii, preţurile pe care le negociem cu ei şi calitatea produselor. Or, în varianta propusă de ADP, nu am avea control asupra lor. Cum am putea calcula un profit?", spune acesta.

Culmea e că directorul ADP susţine în continuare că soluţia propusă e cea corectă şi crede că a doua licitaţie va avea succes. Dacă nu, se vor născoci alte soluţii. 


FĂRĂ "PEŢITORI"
Fortăreaţa semi-pustie

Inaugurată de aproape un an după o modernizare care a costat circa 20 milioane euro, Cetatea se dovedeşte şi ea neatractivă pentru firme. Fortăreaţa are 10 spaţii destinate unor cafenele, restaurante, anticariate, ceainării etc., însă după două licitaţii numai trei asemenea spaţii şi-au găsit chiriaşi: un cafe-bar bistro în Corpul J, un magazin de antichităţi şi o mini-cafenea lângă Muzeul Cetăţii.

Asta deşi, culmea, pentru spaţiile de alimentaţie publică preţul de pornire a fost mai mult decât rezonabil, de numai 21 lei/mp/lună, iar  în primii doi ani chiria se plăteşte la jumătate, pentru ca firmele să se poată dezvolta. De ce nu le vor afaceriştii? Pentru că, zic ei, nu au fost bine compartimentate, iar lor li se cere chirie inclusiv pe depozite, holuri, vestiare şi duşuri. Din acest motiv, Direcţia Patrimoniului Imobiliar pregăteşte o a treia licitaţie, în care pentru dependinţe nu se va cere chirie, ci doar pentru spaţiile folosite efectiv la pregătirea şi servirea mâncării şi băuturilor. Poate aşa Cetatea se va mai înviora şi ea.


UPDATE: De la publicarea articolului, ADP Oradea a anunţat, luni, că va inaugura primul aquapark din Oradea pe 10 septembrie, deşi încă nu au fost achiziţionate serviciile de alimentaţie publică aferente acestuia. Află mai multe detalii aici: Anunţ oficial: Aquapark-ul din Oradea se deschide pe 10 septembrie!