După doi ani de la reluarea lucrărilor începute de americanii de la Bechtel în urmă cu două decenii, tronsonul dintre Nușfalău (jud. Sălaj) și Suplacu de Barcău (jud. Bihor) al Autostrăzii Transilvania a fost deschis circulației.

Cei 13,55 km ai șoselei duc lungimea totală a autostrăzilor din România la 1.008 km, dar funcționalitatea lotului recent dat în folosință este practic nulă, de vreme ce, în continuare, nu leagă cele două orașe importante din regiune, Clujul și Oradea.

Lot izolat

„Atingem astăzi borna de 1000 km de drum de mare viteză în România. După deschiderea circulației pe secțiunea Nușfalău - Suplacu de Barcău (13,55 km) a Autostrăzii Transilvania, lungimea drumurilor de mare viteză (autostradă și drum expres) a ajuns la 1004 km”, a scris pe contul său de Facebook directorul general al CNAIR, Cristian Pistol.

Potrivit unei analize făcute de Hotnews.ro, însă, România a ajuns nu la 1.004, ci la 1.008 km de autostrăzi și drumuri expres.

Trebuie precizat că bucățica de autostradă dintre Nușfalău și Suplacu de Barcău nu leagă localități importante, descărcarea circulației făcându-se pe drumuri de importanță secundară.

Odată cu explicația dată pe rețeaua de socializare, oficialul a postat și un videoclip de 10 minute ce arată autoturisme și camioane circulând pe acest „ciot” de autostradă.

Lucrările pe acest sector au fost executate de o firmă din Turcia, Nurol Insaat ve Ticaret SA, contra sumei de 384,14 milioane lei (fără TVA), în baza unui contract semnat în septembrie 2020, șantierul fiind deschis în august 2021 și având ca termen de finalizare luna septembrie a acestui an.

În Bihor, doar contestații

În ce privește loturile A3 ce traversează Bihorul, unul singur, de 5,35 km, între Borș 2 și Biharia, a fost finalizat, fiind dat în folosință în septembrie 2020 după lucrările executate de asocierea firmelor Trameco, Drumuri Bihor, Drum Asfalt (toate din grupul Selina), East Water Drillings (București) și Vahostav SK (Slovacia) pentru suma de 134 milioane lei.

Pentru sectorul Suplacu de Barcău - Chiribiș (26,35 km), cea mai recentă licitație, a patra după plecarea Bechtel, a fost câștigată la începutul lunii de firma Erbașu Construcții (București), contra sumei de 884,12 milioane lei (fără TVA), însă CNAIR nu a putut semna contractul din cauza contestațiilor formulate de alți doi competitori, Nurol și Precon Transilvania (controlată de Beniamin Rus, patronul grupului Selina).

În ce privește lotul Chiribiș – Biharia (28,55 km), cea mai recentă licitație organizată de CNAIR a fost câștigată, în luna iunie, de asocierea aceleiași Precon Transilvania cu Citadina 98 (Galați), pentru suma de 785,21 milioane lei (fără TVA), însă aici a depus contestație un alt competitor, și anume Strabag. Contestația acestuia a fost respinsă de CNSC, dar firma a deschis și o acțiune în justiție, la Curtea de Apel București.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!