Concertul simfonic „Reflexii Sonore: De la Viena la Mare” este propunerea Filarmonicii Oradea pentru seara de joi, de la ora 19, la pupitrul dirijoral urmând să se afle din nou tânărul maestru Andrej Vesel. În prim-plan vor fi sunetele viorii Stradivarius, mânuite de solistul rus Fedor Rudin. Pe lângă orchestră, pe scenă va urca și Corul Filarmonicii de Stat Oradea.
În program se regăsesc lucrările semnate de Alban Berg: „Concertul pentru vioară”, de Charles Ives: „Central Park in the Dark” și de Claude Debussy: „La Mer”, toate ducând cu gândul la zonele pe care le străbat sunetele în această călătorie muzicală, de la atmosfera elegantă vieneză până la marea cea plină de mister, așa cum sugerează și titlul, „Reflexii Sonore: De la Viena la Mare”.
„Concertul începe în cadrul elegant și maiestuos al Vienei și traversează teritoriile pentru a ajunge la marea cea liniștită și plină de mister. Alban Berg ilustrează Viena în acest caz, călătoria va cuceri noi teritorii prin Central Park in the Dark, o lucrare care reflectă lumea nouă a Americii și a orașului New York, prin compozitorul Charles Ives. Reflexia sonoră a concertului se va revărsa apoi în adâncimile mării infinite prin La Mer, compoziție scrisă de Claude Debussy”, transmit organizatorii din partea Filarmonicii Oradea.
Concertul de vioară este probabil cea mai cunoscută și cel mai frecvent interpretată lucrare semnată de Alban Berg, fiind și ultima sa compoziție. Concertul de vioară a fost scris pentru Louis Krasner, solistul premierei din 1936 în Barcelona. Piesa, care conține pasaje foarte dificile în partitura solistică, are 4 părți, primele două simbolizează viața, iar următoarele, moartea și transfigurația.
Central Park in the Dark este o lucrare scrisă de Charles Ives în anul 1906. Motivul pentru care a scris lucrarea a fost acela de a creiona sunetele naturii și ale întâmplărilor pe care le auzeau cei care stăteau pe bancă în Central Park în zilele calde de vară. Corzile reprezintă sunetele nopții și liniștea întunericului, care însă este întreruptă de sunetele provenite de la un cazino, de la o formație de stradă, o trăsură cu cai și altele.
La Mer este o lucrare orchestrală compusă de Claude Debussy, neapreciată la premiera din Paris din 1905, unul dintre critici notând: „Nu aud, nu văd și nu simt mirosul mării”. Lucrarea a cunoscut succesul în anul 1908, atunci când a fost dirijată de către compozitor și a devenit una dintre cele mai apreciate și mai frecvent interpretate piese din creația sa.
Invitatul special al serii, Fedor Rudin, este unul dintre cei mai remarcabili violoniști ai momentului. Fedor Rudin s-a născut la Moscova în anul 1992, fiind nepotul compozitorului avangardist Edison Denisov. Și-a petrecut copilăria la Paris și a studiat la Köln, Salzburg și Graz.
„Tehnica sa impecabilă se îmbină cu o vioară de cea mai înaltă calitate, ce poartă semnătura Stradivarius, fabricată la Cremona în anul 1712, care i-a fost dăruită de către CANIMEX INC., cu baza la Drummondville (Québec), dar și pe o copie a unei viori Storioni, fabricată de Sylvain Tournaire la Paris, în anul 2023. Debutul violonistului la Filarmonica din Berlin a avut loc odată cu programul intitulat Violin Magic, care chiar dădea senzația că Rudin este un magician al instrumentului. A captivat audiența și critica de specialitate prin dexteritatea degetelor sale și prin calitatea sunetului”, precizează organizatorii.
Violonistul abordează un repertoriu vast, care cuprinde chiar și cele mai dificile piese de vioară care s-au scris vreodată, printre care se numără și lucrarea lui Alban Berg, prezentă în programul orădean.
Bilete pentru concertul de joi al Filarmonicii Oradea se pot achiziționa la casieria instituției, precum și online aici.