Născută la 29 octombrie 1875, ca nepoată a Reginei Victoria a Angliei, şi căsătorită în 1892 cu Ferdinand de Hohenzollern, moştenitor al tronului României, Regina Maria a fost o persoană fascinantă, cu un stil propriu de viaţă, fiind considerată "ultima romantică" a lumii.

A colecţionat şi a creat lucrări artistice şi şi-a decorat interioarele şi exterioarele clădirilor în care a locuit, fiind unul dintre promotorii curentului Art Nouveau, amănunt care o apropie şi mai mult de oraşul Oradea, pe care l-a vizitat de mai multe ori împreună cu Regele Ferdinand. A iubit arta, poezia şi filosofia, a ajutat cu burse o seamă de personalităţi, precum George Enescu, a pictat şi a scris ea însăşi poezii, un celebru jurnal şi o mulţime de poveşti pentru copii.

După încoronarea de la Alba Iulia, în 1922, a efectuat vizite externe în care a făcut cunoscută cultura poporului român. Un popor pe care l-a înţeles şi l-a iubit. Aşa cum a iubit şi Oradea, pe care a vizitat-o la 23 mai 1919, fiind primită de localnici cu "un extaz frenetic", după cum Regina însăşi nota în jurnalul său.

Prezenţa suveranilor în Oradea a avut un mare rol în dezvoltarea ulterioară a vieţii politice, culturale, economice şi spirituale a oraşului. Aşa se face că, în perioada interbelică, teatrul din Oradea a purtat numele de "Regina Maria" şi a găzduit o serie de spectacole excepţionale în care au jucat mari artişti ai scenei româneşti, printre care îi amintim pe Marioara Voiculescu şi Aristide Demetriade.

În acest context istoric şi cultural, revenirea în anul 2011 la denumirea de "Regina Maria", acordată Teatrului din Oradea, este nu numai un gest recuperator, dar şi o recunoaştere a unei personalităţi ce a marcat cultura română, pe care a iubit-o şi a slujit-o aşa cum numai o regină ştie şi poate să o facă.

Daniel Vulcu
Director Teatrul Regina Maria