O regulă nescrisă din trafic, cunoscută drept „regula fermoarului”, ar putea deveni în curând obligație legală pentru șoferii din România. Senatul a adoptat tacit un proiect de lege ce prevede includerea acestui principiu de circulație în Codul rutier. Înainte să devină lege, însă, următorul pas este votul din Camera Deputaților, for decizional în acest caz.
Concret, Senatul României a adoptat marți o propunere ce vizează completarea Ordonanței de Urgență (OUG) 195/2002 privind circulația pe drumurile publice. Modificarea este menită să îmbunătățească fluidizarea traficului în cazul îngustării drumului, prin permiterea încadrării alternative pe banda adiacentă a vehiculelor de pe banda afectată.
Regula fermoarului este o practică de trafic utilizată adesea. „În țările civilizate se numește regula fermoarului și are rolul de a fluidiza traficul. În România funcționează acum mai mult ca o regulă de bun-simț, informală, dar cred că, dacă o vom introduce în lege și dacă o popularizăm, ne va face viața mai ușoară în trafic”, a declarat deputatul USR Mihai Botez, unul dintre inițiatorii demersului, alături de alți colegi din USR.
Proiectul introduce sancțiuni pentru șoferii care refuză să respecte această alternanță: amendă cuprinsă între 2 și 3 puncte de penalizare, adică cel mult 600 lei.
Deși regula este deja aplicată intuitiv de unii conducători auto, oficializarea ei prin lege ar clarifica obligațiile în trafic și ar reduce conflictele între participanții la circulație. Inițiativa se inspiră din legislația rutieră a mai multor state europene – precum Germania, Austria sau Olanda – unde această metodă este deja reglementată.
Proiectul de lege urmează să fie dezbătut și votat în Camera Deputaților. Dacă modificările aduse ordonanței vor fi aprobate și promulgate, „regula fermoarului” va deveni obligatorie pe toate drumurile din România.
Ce înseamnă Regula Fermoarului: vezi mai jos cum explică metoda expertul în condus defensiv Titi Aur!