Au intrat în vigoare reguli nou privind asigurările de răspundere civilă auto (RCA). Noua legislaţie, cuprinzând Legea 132/2017, normele de aplicare ale acesteia şi procedurile Biroului Asigurătorilor Auto din România (BAAR), schimbă, de la 1 august, sistemele de acordare bonus-malus, vorbeşte despre restrângerea la trei zile a termenului de constatare a prejudiciilor, decontarea directă a daunelor, dar şi despre introducerea Factorului N în calculul poliţelor pentru şoferii cu risc ridicat.

Bonus - malus complet schimbat

Potrivit agenţiei de ştiri Mediafax, care face o sinteză a celor mai importante prevederi, conform noului sistem bonus-malus, la înnoirea poliţei RCA, şoferii disciplinaţi în trafic pot primi reduceri de până la 50%, în timp ce şoferii care au produs accidente rutiere vor fi penalizaţi, suportând o majorare a costului poliţei RCA de până la 180%.

De altfel, chiar modul de aplicare a sistemului bonus-malus este schimbat. Pentru persoanele fizice se va aplica aceeaşi clasă de Bonus, respectiv Malus - cea mai favorabilă - pentru toate maşinile pe care le deţine. "Schimbarea este că se va lua în calcul proprietarul, nu maşina", artă într-un studiu Uninea Naţională a Societăţilor de Asigurare-Reasigurare din România (UNSAR).

Decontarea directă este o altă noutate. UNSAR precizează că, până la 1 octombrie, asigurătorii vor încheia un acord de reglementare a decontării directe, pe care o vor oferta obligatoriu, la un cost suplimentar, opţiunea cumpărării acesteia revenind clientului. Decontarea directă presupune ca reparaţia să fie plătită de către asigurătorul RCA al păgubitului, care îşi va recupera prejudiciul de la asigurătorul şoferului vinovat.

În premieră, sistemul de corectare a tarifului de primă va permite acordarea de către asigurători a unor reduceri persoanelor cu deficienţe locomotorii, iar termenul pentru constatarea prejudiciilor de către asigurătorul RCA a fost redus la 3 zile lucrătoare.

O altă noutate este că, spre deosebire de până acum, societăţile de asigurare vor fi obligate să menţioneze pe procesul verbal dreptul persoanei prejudiciate de a se adresa oricărei unităţi reparatoare. De asemenea, soluţiile tehnice finale de remediere a avariilor vor fi stabilite de service-uri, ca şi până acum, în acord cu documentaţia tehnică din manualul de reparaţie al producătorului auto.

Mediafax mai notează că, având în vedere că un criteriu luat în calcul în stabilirea daunei o reprezintă evaluarile service-urilor, este esenţial ca asiguraţii să fie foarte atenţi la documentele doveditoare emise de către unităţile reparatoare. Este foarte important de știut că folosirea de piese contrafăcute se poate pedepsi penal.

Ce este Factorul N?

Legat de poliţele RCA pentru asiguraţii cu risc ridicat, până la 1 septembrie Biroului Asigurătorilor Auto va stabili modul în care aceşti şoferi vor fi preluaţi în asigurare. De asemenea, BAAR va calcula Factorul N. Asiguratul sau potenţialul asigurat poate beneficia de alocarea către un asigurător RCA pe teritoriul României în situaţia în care a primit trei oferte a căror primă de asigurare anualizată este mai mare decât ”N" înmulţit cu tariful de referinţă publicat de către ASF, mai arată sursa citată.

Normele detaliază mecanismele de implementare a noii legi RCA şi aduc clarificări în reglementarea modalităţii de constatare, evaluare, stabilire şi plată a despăgubirilor, în modalitatea de decontare directă, în asigurările RCA aplicabile asiguraţilor cu risc ridicat, dar şi în criteriile de aplicare a sistemului bonus-malus.

Conform Mediafax, calculul Factorului N are ca principal scop determinarea nivelului până la care clienţii sunt consideraţi cu risc scăzut, mediu sau ridicat. "Dacă Factorul N adăugat tarifului de referinţă este o limită maximală până la care ne putem raporta, ceea ce depăşeşte această limită - prin ofertele transmise de către asiguratori - reprezintă clienţii cu risc ridicat. Iar clienţii cu risc ridicat vor fi orientaţi automat către BAAR, în momentul în care primesc trei oferte peste tariful de referinţă plus Factorul N",menţionează ASF.

"BAAR va utiliza în calculul factorului N datele anonimizate, puse la dispoziţie de către ASF, rezultate din procesul de determinare al tarifului de referinţă, asigurându-se astfel coerenţă şi consistenţă între calculul tarifelor de referinţă şi cel privind factorul N", mai arată ASF.

Cum se tratează asigurații cu risc

Biroul Asigurătorilor Auto din România va utiliza două metode de calcul: prima va lua în considerare primele de risc rezultate pentru fiecare asigurător RCA şi pentru fiecare segment de risc utilizat în raportul privind determinarea tarifului de referinţă, iar a doua metodă va lua în considerare primele comerciale practicate efectiv de către asigurătorii RCA. "Valoarea factorului N va fi valoarea minimă rezultată în urma aplicării celor două metode", arată specialiştii.

De asemenea, "BAAR va determina prima de asigurare pentru asiguraţii cu risc ridicat prin înmulţirea factorului N cu tariful de referinţă, la care se aplică sistemul bonus-malus".

În fine, ASF mai arată că "BAAR va realiza procesul de alocare a clienţilor cu risc ridicat în funcţie de cotele de piaţă ale asigurătorilor din anul anterior. Alocarea se realizează prin utilizarea unui algoritm de alocare specific. Această procedură a fost publicată pe www.baar.ro".