Întrucât a apărut o nouă lege privind amplasarea şi autorizarea mijloacelor de publicitate, Legea 185/2013, Primăria orădeană modifică şi regulamentul local de publicitate. Directoarea adjunctă a Instituţiei Arhitectului-Şef din cadrul Primăriei, Adriana Lipoveanu, a prezentat, miercuri, într-o conferinţă de presă, principalele modificări pe care le aduce regulamentul racordat la lege.

Astfel, oraşul va fi împărţit în trei zone de publicitate: zona ultracentrală, zona de publicitate restrânsă, adică centrul istoric şi zonele de protecţie ale monumentelor din afara centrului istoric, şi zona de publicitate lărgită, adică restul oraşului.

În întreg oraşul va fi interzisă amplasarea de reclame pe suprafeţe vitrate, adică pe ferestre, vitrine ori uşi, iar suporturile panourilor publicitare vor trebui îngropate, astfel încât să nu mai fie fundaţii vizibile. Totodată, agenţiile de publicitate vor fi obligate să afişeze reclame pe panourile pe care le au închiriate, iar dacă nu au niciun contract încheiat pentru ele vor afişa materiale privind propria activitate ori privind campanii educaţionale, umanitare, sociale ori culturale de interes public.

De asemenea, regulamentul stabileşte şi că mesh-urile şi mesh-urile digitale, adică reclamele din material sintetic perforat, cum este plasa fină, care se amplasează pe blocuri, pot fi agăţate pe clădiri din zona de publicitate restrânsă doar dacă respectivul imobil este în proces de consolidare şi restaurare şi numai cu condiţia ca pe mesh să fie reprodusă imaginea construcţiei după consolidare, iar doar pe 20% poate fi şi reclama constructorului. "Adică aşa cum în Oradea s-a întâmplat deja, în cazul sinagogii ortdoxe (de pe Mihai Viteazul n.r.)", a precizat Adriana Lipoveanu. Astfel, reclamele de pe blocurile din centrul istoric, cum este cazul blocului de lângă podul Dacia, trebuie să dispară.

Conform aceluiaşi regulament, în centrul istoric firmele trebuie amplasate perpendicular pe faţadă, dar fără să depăşească suprafaţa de 0,3 mp, sau în planul faţadei, cu litere amplasate independent şi care să nu contrasteze cu elemente stilistice din arhitectura imobilului.

În Oradea nu vor putea fi puse reclame pe materiale flexibile, adică prelate ori ţesături, dar nici bannere. După cum a confirmat Lipoveanu, asta înseamnă că de anul viitor nici Primăria nu va mai putea pune un banner pe clădire pentru a promova Toamna Orădeană, aşa cum s-a întâmplat şi anul acesta.

Legea publicităţii stabileşte sancţiuni uriaşe pentru cei care încalcă regulile. Singura amendă mai mică, de 500 lei, este prevăzută pentru amplasarea afişelor de mică publicitate în alte locuri decât cele amenajate, în timp ce toate celelalte sancţiuni se vor plăti cu sume între 30.000 şi 50.000 de lei. "Considerăm că este o amendă enormă impusă de lege, dar nu putem comenta", a precizat Lipoveanu.

Dezbaterea publică pe marginea regulamentului e programată pe 5 noiembrie, de la ora 15, în sala mare a Primăriei.