Peste 700 de elevi din şase judeţe, inclusiv o clasă de gimnaziu din Ştei, învaţă la şcoală ce este sustenabilitatea, de ce trebuie să aibă grijă de resursele Terrei şi, mai ales, cum. 

O echipă formată de două ONG-uri din Cluj, din care face parte şi o orădeancă, a scris primul manual de educaţie pentru sustenabilitate din ţară, care poate fi folosit ca suport pentru o disciplină opţională la gimnaziu sau liceu. Pe lângă o sumedenie de alte noţiuni teoretice, elevii trebuie să înveţe şi respectul pentru resurse...

Necesar de mult 

Camelia Gui (foto), o orădeancă mutată în Cluj-Napoca, coordonează ONG-ul Food Waste Combat, care combate risipa de mâncare, pe de-o parte pentru că este nefiresc ca alimentele să ajungă la gunoi când atât de mulţi oameni se culcă seara flămânzi, iar pe de alta pentru că gestionarea acestor deşeuri costă. 

Anul trecut, Food Waste Combat şi un alt ONG, Clujul Sustenabil, şi-au unit eforturile într-un proiect comun: realizarea volumului "Respect pentru resurse", primul manual de educaţie pentru sustenabilitate. Decizia a venit după ce orădeanca şi o colegă de-a ei, Camelia Moldovan, au ţinut mai multe ateliere de educaţie non-formală despre sustenabilitate şi şi-au dat seama că elevii au nevoie de mai mult de-atât. "Era şi este mare nevoie de acest manual, el ar fi trebuit să apară de o veşnicie! Ştim că nu vom schimba lumea cu el, dar avem şansa să creăm mici scântei în fiecare copil sau persoană care îl parcurge", spune Camelia. 

Rezilienţa prin educaţie

Manualul a fost gândit deopotrivă pentru elevi de gimnaziu şi liceu, fiind structurat în 7 capitole, precum "Planeta şi dezvoltarea durabilă", "Aerul şi apa - elemente vitale", "Cum protejăm ce avem?" sau "Alo? Conexiunea om-natură". 

În fiecare capitol, elevii descoperă noţiuni şi probleme de mediu, dar şi soluţii. De exemplu, află despre ciclul carbonului în natură şi cum se poate echilibra acest proces natural dereglat, despre efectele pe care le are reducerea biodiversităţii, despre cum degradarea mediului înconjurător duce şi la îmbolnăvirea oamenilor, despre risipa de hrană ori modalităţi de a reduce deşeurile pe care le generăm.

"Singura cale de reacţie eficientă pentru criza climatică e să construim rezilienţă, iar primul pas în această direcţie o constituie rezilienţa prin educaţie. Cursul "Respect pentru Resurse" va fi un opţional la decizia şcolii şi se adresează nevoii de educare precoce pe subiecte ce definesc şi ameninţă lumea de azi: schimbările climatice, risipa alimentară şi managementul deşeurilor. În faţa lor, cea mai bună strategie e cea a dezvoltării durabile. Dar dacă nu avem cetăţeni educaţi în acest sens, ţara noastră nu poate susţine o dezvoltare durabilă", transmit cele două ONG-uri, pe site-ul proiectului.

Pachet complet

O echipă întreagă a lucrat la scrierea manualului, structurând informaţiile într-o formă care să le permită copiilor să înţeleagă cât mai uşor mesajul. "A fost un volum imens de muncă, dar am vrut să facem o treabă de care să fim mândri şi care să ne placă, dacă noi am fi elevii", mai spune Camelia.

Din toamnă, manualul a ajuns la 729 de elevi din 6 oraşe sau comune: Cluj Napoca, Axintele (judeţul Ialomiţa), Blejoi (Prahova), Hadambu (Iaşi) şi Ştei (Bihor). Aici, în orăşelul bihorean, profesoara de engleză Cornelia Frai îl foloseşte la orele de dirigenţie cu elevii ei de-a VII-a şi speră că în viitor îl va preda la un curs opţional. "Este un manual foarte bun, iar copiii sunt încântaţi", spune profesoara. 

Orice profesor care vrea să predea "Respect pentru Resurse" elevilor săi poate să comande manualul printr-un mesaj la adresa de e-mail respectpentruresurse@gmail.com. Va primi şi un ghid dedicat dascălilor, despre cum să abordeze fiecare lecţie în parte, şi programa fiecărei lecţii, pentru întreg anul şcolar. "Am creat tot ce era necesar, ca să poată fi predat în orice şcoală", explică autoarea. 

Pe de altă parte, manualul, disponibil în Oradea în magazinul Ono-Despachetărie sau prin comandă de pe site-ul Editurii Seneca, poate fi o bună lectură şi pentru orice adult care respectă mediul înconjurător. O lecţie de ecologie e binevenită la orice vârstă...


E-COMPETENŢE
Educaţie de mediu

Din anul şcolar 2022-2023, educaţia de mediu va fi obligatorie în şcolile româneşti. Potrivit unei legi promulgate anul trecut de preşedintele Klaus Iohannis, elevii din clasele primare şi de gimnaziu vor trebui să dobândească şi competenţe de mediu, pe lângă alte competenţe-cheie, precum cele sociale, civice, antreprenoriale sau juridice.

Educaţia de mediu nu va fi o disciplină distinctă, dar profesorii vor trebui să găsească forma adecvată pentru predarea acestor noţiuni. Primul manual de sustenabilitate ar putea fi soluţia...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!