Anul trecut, orădenii au tras în piept, în medie, aer de calitate doar o dată la trei zile. Măsurătorile Agenţiei de Protecţia Mediului Bihor arată că numărul zilelor în care calitatea aerului a fost foarte bună abia trece de 100, în rest atmosfera oraşului fiind contaminată.

Cauza principală a degradării calităţii aerului sunt maşinile din trafic. Semn clar că orădenii ar trebui să se gândească de două ori când pornesc prin oraş la volan. 

Aer măsurat 

APM Bihor înregistrează non-stop calitatea aerului din Oradea, cu trei staţii amplasate în zona de case din Episcopia, pe Bulevardul Dacia şi în Nufărul, lângă McDrive. Senzorii înregistrează fără întrerupere date privind particulele de praf şi noxele din aer, iar în baza lor specialiştii stabilesc care a fost calitatea zilnică a aerului: excelentă, foarte bună, bună, medie, rea şi foarte rea. 

Datele pentru anul trecut sunt îngrijorătoare. În doar 7 zile din 2019 aerul a avut o calitate excelentă, iar în alte 96 zile a fost bună. În 151 zile, calitatea aerului a fost medie, dar ţinând cont că gradul de poluare se stabileşte analizând un interval de 24 ore, este clar că nopţile au fost cele care au "salvat" situaţia.

"În timpul zilei, când traficul este mai aglomerat, nivelul de poluare este mai ridicat, iar noaptea, când nu mai sunt multe maşini în circulaţie, poluarea scade. Noi facem media indicatorilor dintr-un interval de 24 de ore", explică Adriana Calapod (foto), şef Serviciu Monitorizare în cadrul APM Bihor. 

Specialistul precizează că un rol important în măsurarea poluării din aer îl au condiţiile meteo: când este noros sau ceaţă, praful şi noxele nu se împrăştie în atmosferă. 

Traficul e de vină 

În comparaţie cu anul 2018, datele de anul trecut sunt similare. În schimb, faţă de anul 2017, când oraşul a avut 210 zile cu aer bun, situaţia este mult înrăutăţită.

Cauza principală a degradării calităţii aerului este intensificarea traficului auto. Nimeni nu poate spune cu exactitate câte maşini circulă zilnic în oraş, dar în mod cert numărul lor e mai mare ca oricând. În plus, pentru că nu mai există taxă de mediu, Oradea, la fel ca întreaga ţară, se aglomerează cu maşini poluante, la care vesticii au renunţat.

"Calitatea aerului din Oradea s-a degradat în ultimii ani. Am avut o mică îmbunătăţire după trecerea CET-ului pe gaz, dar numărul în creştere al autovehiculelor din trafic deteriorează aerul", crede şi ecologistul Orlando Balaş (foto).

În plus, spune el, şi Primăria contribuie la poluare: "Arborii maturi au rol de filtrare a aerului, iar în Oradea se taie cel puţin un număr dublu de copaci faţă de cât se declară în rapoartele oficiale, unde nu se ţine cont de cei sacrificaţi pentru investiţii".

Planuri avem...

Din 2017, Bihorul are un plan cu propuneri pentru menţinerea calităţii aerului, în care Consiliul Judeţean şi Primăria Oradea au prevăzut o serie de măsuri, dar multe întârzie să fie puse în aplicare.

De pildă, CJ Bihor şi-a asumat ca până în 2022 să extindă reţelele de gaz în judeţ, astfel încât să scadă simţitor numărul persoanelor care se încălzesc folosind combustibili fosili, mult mai poluanţi. Cum încă nu s-a realizat niciun metru de reţea, este lesne de înţeles că obiectivul de reducere a consumului de lemne şi cărbune pentru încălzire nu va fi atins. 

CJ Bihor şi-a mai asumat să promoveze utilizarea transportului public, prin acordarea de facilităţi firmelor care transportă angajaţii cu autobuze, dar şi aceasta a rămas doar pe hârtie... 

Strategie în lucru

Situaţia e ceva mai bună în ce priveşte Primăria, care are în lucru toate măsurile asumate, printre care extinderea de zone pietonale, îmbunătăţirea transportului public, construirea de pasaje rutiere, montarea de staţii pentru reîncărcarea maşinilor electrice şi amenajarea de noi zone verzi.

"Tocmai pentru că traficul este factorul poluant principal, strategia noastră este să investim în infrastructura de transport public. Avem mai multe proiecte în derulare - prelungirea liniei de tramvai în Calea Aradului, achiziţia de autobuze nepoluante, creşterea vitezei mijloacelor de transport, amenajarea de parcări park’n’ride. Efectele se vor simţi când investiţiile vor fi finalizate", spune viceprimarul Florin Birta. 

După ce marile şantiere din oraş vor fi închise, edilii iau în calcul să interzică şoferilor să circule pe benzile unde rulează tramvaiele. ”Dacă tramvaiele vor avea cale liberă, vor avea o viteză mai mare şi vor fi un mijloc de transport mai tentant", zice Birta. Până atunci, poluarea aerului din oraş depinde doar de conştiinţa ecologistă a orădenilor...