Consiliul Județean Bihor a anunțat marți scoaterea la licitație a lucrărilor de proiectare și execuție a centurii rutiere a orașului Aleșd, șosea care va avea o lungime de 5,9 kilometri și care va ocoli localitatea prin sud, de la intrarea dinspre Lugașu de Jos pe DN 1 până la ieșirea către Tinăud, cu o extensie pe DN 1H până la Peștiș.

Având în vedere valoarea proiectului, estimată la peste 100 milioane de lei, este de așteptat ca în competiție să se înscrie mai multe firme și asocieri de firme.

Noua șosea va reduce timpul de tranzit al vehiculelor pe DN 1, care în prezent se desfășoară cu mare dificultate prin centrul orașului, dar și poluarea generată de noxe. De asemenea, ea va intersecta și drumul județean DJ 764 Beiuș – Aleșd, frecvent utilizat de vehiculele a două fabrici din zonă, descărcându-l de traficul intens din prezent.

Potrivit unui comunicat dat publicității de CJ Bihor, termenul limită pentru depunerea ofertelor din partea constructorilor interesați este 6 septembrie. Valoarea estimată a lucrărilor de proiectare și execuție este cuprinsă între 108,088 și 116,628 milioane lei, finanțarea fiind asigurată din fonduri externe nerambursabile alocate prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020.

Pentru a fi realizată din bani europeni, șoseaua va trebui finalizată până în decembrie 2023, dar termenul pentru proiectare și execuție a fost stabilit de CJ Bihor la 15 luni de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor.

Indicatorii tehnico-economici ai studiului de fezabilitate aferenți acestui proiect au fost aprobați de Consiliul Județean în 12 mai, când a fost votat și culoarul de expropriere a terenurilor de pe traseul centurii, împotrivă votând atunci doar reprezentanții PSD, care au susținut că trebuia stabilit un alt traseu.

Alte două variante au fost avute în vedere de CJ Bihor, între care și una veche din 2010, abandonată însă de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din cauza costului ridicat (514,93 milioane lei la valoarea de acum zece ani), precum și o alta care ar fi presupus demolarea unor clădiri.

Traseul final a fost aprobat în ciuda opoziției consilierilor județeni ai PSD și a protestelor unor localnici nemulțumiți că viitoarea șosea de centură va fi prea aproape de casele construite în ultimul deceniu la marginea orașului.