Un număr de 27 de judeţe şi Municipiul Bucureşti sunt sub avertizare de cod galben de ninsoare până diseară la ora 22, însă, iarna a prins din nou autorităţile pe picior greşit. Mai multe drumuri naţionale din Tulcea, Târgu Jiu şi Galaţi nu au încă un contract semnat pentru deszăpezire, fie pentru că nu s-a prezentat nici un ofertant, fie pentru că procedura este în curs de derulare, scrie gandul.info.

În Brăila, conflictele dintre partide, pe plan local, riscă să lase sub nămeţi drumurile judeţene, licitaţia pentru selectarea unei firme care să le cureţe de zăpadă fiind amânată.

Consilierii judeţeni, majoritatea de la PSD-UNPR, au refuzat, în şedinţa de la sfârşitul săptămânii trecute, să îi prelungească mandatul şefului interimar al CJ Brăila, Ovidiu Nechita, (PNL), pentru ca acesta să semneze documentele necesare organizării licitaţiei pentru întreţinerea pe timp de iarnă a drumurilor judeţene, potrivit infobraila.ro. Licitaţia a tot fost amânată, după ce vicepreşedintele Florin Mija a fost reţinut de DNA, acuzat de fapte de corupţie, în acelaşi dosar cu preşedintele CJ, Gheorghe Bunea Stancu.

Abia luni, speriaţi probabil de zăpezile anunţate, şi la solicitarea prefectului, consilierii judeţeni din Brăila s-au întrunit în şedinţă şi i-au delegat lui Nechita, pentru trei zile, atribuţii de preşedinte de CJ, pentru a putea semna actele pentru organizarea licitaţiei. Drumurile din judeţ vor mai rămâne însă înzăpezite, pentru că procedura de selectare a unei firme poate dura, în cel mai fericit caz, mai bine de o lună, dacă nu se va recurge la o atribuire directă.

Cât despre drumurile naţionale şi autostrăzi, pentru care atribuţia selectării unor firme de deszăpezire revine Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), nici aici situaţia nu este diferită, în multe cazuri.

Reprezentanţii CNADNR au dat asigurări că pe sectoarele de drumuri pentru care nu au fost semnate contracte, deocamdată, deszăpezirea se va face cu utilajele proprii ale companiei de drumuri, care vor fi mutate de la o regională de drumuri la alta.

Problema va apărea în cazul în care va ninge în toată ţara, a admis recent ministrul Transporturilor, Ioan Rus.

"Dacă mâine este zăpadă în toată ţara şi nu putem muta (utilajele de deszăpezire n.n.) de la Iaşi la Vaslui sau de la Vaslui la Botoşani avem o problemă", a declarat recent ministrul Transporturilor Ioan Rus.

Multe contracte pentru întreţinere pe timp de iarnă au fost semnate pe ultima sută de metri. Astfel, pe drumurile din secţia de drumuri naţionale (SDN) Constanţa contractul a fost semnat în 21 noiembrie, iar pentru autostrada A1 Bucureşti - Piteşti contractul a fost semnat în 24 noiembrie.

Pentru autostrada A1, segmentul Sibiu-Şoimuş, contractul a fost semnat în 24 noiembrie, iar pe lotul SDN Piteşti contractul a fost semnat în 25 noiembrie, potrivit Companiei de autostrăzi, care nu a precizat nici suma pentru fiecare contract şi nici companiile câştigătoare.

Pentru alte drumuri, contractele de deszăpezire au fost anulate chiar în prag de iarnă. "Astfel, pentru SDN Constanţa şi SDN Tulcea menţionăm că existau contracte de deszăpezire semnate cu SC Teloxim, dar din cauza incapacităţii tehnice şi financiare a acestei societăţi comerciale, DRDP Constanţa a fost nevoită să rezilieze contractele", potrivit CNADNR.

Pentru drumurile din cadrul SDN Galaţi au fost organizate proceduri de achiziţie publică atât la nivel central, cât şi la nivelul DRDP Iaşi şi urma ca săptămâna trecută să fie finalizată licitaţia privind atribuirea contractului de deszăpezire aferent iernii 2014 - 2015. Până la publicarea articolului, compania de autostrăzi nu a făcut publică încheierea contractului.