O parte a românilor au intrat în panică, deşi pe teritoriul ţării nu a fost confirmat niciun caz de îmbolnăvire cu coronavirus. După "modelul" italienilor, românii au golit rafturile cu alimente neperisabile din mai multe magazine, în Bucureşti, dar şi în alte oraşe din ţară.

Se refac stocuri

Directorul executiv al Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România, George Bădescu, a spus că nu sunt motive de îngrijorare, căci în scurt timp stocurile vor fi refăcute.  

Bădescu a afirmat pentru Mediafax.ro că românii fac cumpărături masive, ca de sărbători, dar achiziţionează mai ales produse neperisabile, cum ar fi conserve.

"Suntem deja în comunicare cu cei care fac aprovizionarea şi nu avem motive să credem că aceste cereri nu vor fi onorate", a spus Bădescu, dar nu a precizat perioada de timp pentru care există stocuri sau după cât timp ar putea apărea probleme.

Ministrul interimar al Sănătăţii s-a întâlnit cu reprezentanţii Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România din care fac parte principalii retaileri alimentari şi non-alimentari din România.

Oficialii AMRCR şi-au exprimat deschiderea de a reprezenta un canal de diseminare a materialelor informative ce urmează să fie transmise de către Ministerul Sănătăţii. 

Între măsurile discutate s-a evidenţiat aceea de a recomanda angajaţilor să evite în această perioadă călătoriile în zone în care evoluează COVID-19. În cazul oricăror suspiciuni de îmbolnăvire se impune apelarea serviciului 112 pentru direcţionarea către centrele medicale de diagnosticare.

În perioada următoare, marile reţele comerciale vor lua măsurile ce se impun pentru a se evita aglomerările din cadrul magazinelor, reamintind consumatorilor că există posibilitatea achiziţiei online de produse alimentare şi nealimentare fie direct de la comercianţii care au acest serviciu, fie prin aplicaţii specializate, notează Digi24.ro.

Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România a fost înfiinţată în anul 2003 şi grupează 19 companii din retailul alimentar şi nealimentar din România: Artima, Auchan, Brico Depot, Carrefour, Columbus, Cora, Decathlon, Dedeman, Flanco, Hornbach, Ikea, Lidl, Kaufland, Mega Image, Metro Cash & Carry, Mobexpert, Penny Market, Profi, Selgros.

"Panica de necunoscut"

Graba oamenilor de a-şi face provizii, golind rafturile supermarketurilor, se poate explica prin "panica de necunoscut", pentru că lumea se confruntă acum cu un virus pe care nu l-a mai avut până acum specia umană, spune Nelu Tătaru, secretar de stat în Ministerul Sănătăţii. Această panică trebuie transformată în precauţie, mai ales că România se confruntă şi cu gripa sezonieră, care a făcut deja 45 de morţi.

"Lumea a intrat în panică, şi având o amploare atât de mare, China, acum Europa, cu Italia atât de aproape. Ar trebui ca această panică s-o transformăm într-o precauţie. Ne gândim că avem şi gripă sezonieră, sunt atât de multe cazuri de infecţii ale căilor respiratorii superioare, că sunt peste 45 de decese de gripă. Ar trebui să facem aceleaşi precauţii pe care le facem pentru gripă", a spus secretarul de stat la Digi24.

El spune că e important ca oamenii să menţină legătura cu medicul de familie, să păstreze distanţa de persoanele afectate respirator, să tuşească în cot sau în batistă, să se spele pe mâini, iar dacă au simptome minore să stea în casă.

"Un lucru simplu: să evităm locurile aglomerate, iar supermarketurile în perioada asta sunt foarte aglomerate", a adăugat Nelu Tătaru.

El spune că isteria cumpărăturilor nu a fost cauzată de o comunicare ineficientă a autorităţilor, pentru că supermarketurile s-au aglomerat şi în alte ţări. "E acea fobie, acea teamă de necunoscut, iar dacă au văzut acele supermarketuri din vest golite, am preluat modelul. Repet, această teamă trebuie s-o transformăm în precauţie", a spus Tătaru.

Coronavirus, un fenomen social

Alexandru Rafila, preşedintele Societăţii Române de Microbiologie, este de părere că "fenomentul social" al coronavirusului este mai evident decât problema de sănătate publică, conform thetrustword.com.

"E interesant. Aici vorbim de două lucruri: de o problemă de sănătate publică şi de un fenomen social şi economic. Se pare că, în momentul de faţă, amplitudinea fenomenului social şi economic este mai mare decât problema de sănătate publică, cu atât mai mult cu cât nu avem infecţie cu coronavirus în ţară în acest moment. Oamenii urmează un mimetism pe care îl cunoaştem şi din alte perioade. Ieri şi alaltăieri au apărut imagini filmate în Italia, unde a fost instituită carantina, cu magazine goale, şi în mod aproape firesc, şi concetăţenii noştri procedeaza în mod similar – au golit magazine, fără să avem o astfel de problemă. O ameninţare a unei carantine generează astfel de comportamente. Chiar dacă discutăm de o perioadă de carantină, la domiciliu sau într-un loc special, trebuie găsită o soluţie pentru ca aceşti oameni să fie aprovizionaţi", a spus Alexandru Rafila.