Administraţia Domeniului Public (ADP) Oradea, care are în subordine și Cimitirul Municipal, are în plan să deschidă anul acesta o nouă poartă de acces pentru autovehicule şi să lanseze o aplicaţie online care va putea fi accesată de orădenii care au contracte de concesionare pentru locurile de veci ori care au persoane înmormântate la Rulikowski.

Noutăţile au fost anunţate joi de directorul ADP, Liviu Andrica, în cadrul unei conferinţe de presă de bilanț, la Aquaparkul Nymphaea.

"Ca un afiteatru"

Conform datelor prezentate, în anul 2023, la Cimitirul Municipal au avut loc 1.612 înmormântări, cu 108 mai puţine faţă de anul precedent, dar cu toate acestea au fost încheiate 3.608 contracte de concesionare ori reconcesionare a locurilor de veci, cu 540 mai multe decât în 2022.

Ca noutăţi pentru anul acesta, Liviu Andrica a detaliat că cimitirul va avea o nouă poartă de acces pentru vehicule.

"După cum se ştie, nu numai la înmormântări, ci şi la Paştele Morţilor sau de 1 Noiembrie, zona în care se află cimitirul e aglomerată. Anul acesta, cât de repede, vrem să deschidem o nouă zonă de acces auto. Suntem în faza de proiectare. Va fi în zona Ceyrat, lângă magazinul Lidl. Tot acolo, pe viitor dorim să construim şi o capelă modernă, ca un amfiteatru. Dar asta nu va fi anul acesta", a anuţat Andrica (foto).

Şeful ADP a mai anunțat şi că angajaţii cimitirului testează în această perioadă un program prin care vor să centralizeze toate mormintele şi informaţiile legate de acestea, adică inclusiv când expiră contractele de concesionare.

"În urmă cu câţiva ani, v-am prezentat o achiziţie privind cadastrarea şi inventarierea locurilor de înmormântare în cimitir. În cimitir sunt în jur de 60.000 de locuri pe o suprafaţă de circa 70 de hectare. Aceste locuri nu au avut până acum o evidenţă clară, pe numere, pe capacitate. Anul trecut am început cadastrarea, verificarea în teren şi am achiziţionat un soft care gestionează toate datele legate de cei care au contracte de concesionare. Aşa vom vedea când expiră contractele şi angajații vor înştiinţa titularii sau rudele lor, online, nu doar prin scrisori, cum făceam până acum", a explicat Andrica.

Cont online pentru titulari

Ulterior, ADP ar urma să lanseze o aplicaţie care să poată fi accesată de persoanele care şi-au achiziţionat locuri de veci în cimitir ori care au membri ai familiei înmormântaţi acolo.

"Vrem ca fiecare titular de contract să primească un user cu o parolă. Aplicația va putea fi folosită astfel de el ori de membrii familiei sale ca să vadă locul de veci, în ce stare se află. Ne gândim inclusiv la o hartă a locurilor de veci disponibile care să fie accesibilă pentru toată lumea", a mai spus Andrica.

Încă un columbar

La aceeaşi conferinţă de presă, şeful ADP a mai spus şi că, tot anul acesta, se vor încheia lucrările la cel de-al doilea columbar pentru urnele morţilor încineraţi, care va fi construit în locul gardului de sârmă al cimitirului evreiesc de lângă Capela Municipală.

Proiectul a fost elaborat datorită numărului mare de cereri pentru primul columbar, care a fost dat în folosinţă la începutul anului 2022 în cimitir şi care are 450 de locuri. 

Cel de-al doilea va fi construit aidoma, adică va fi din cărămidă şi va avea nişe (locuri) pentru păstrarea urnelor, ce vor putea fi inscripţionate cu numele răposaţilor.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!