Cu cinci zile înaintea termenului limită de depunere a ultimei tranşe a proiectelor de reabilitare termică a blocurilor, finanţat prin Programului Operaţional Regional 2007-2013, aplicaţiile de finanţare pentru 22 de blocuri din Oradea au fost aprobate într-o şedinţă extraordinară de Consiliu Local, organizată miercuri.

Totodată, aleşii orădenilor au aprobat, cu 18 voturi pentru şi şase abţineri, ale consilierilor UDMR, un program prin care municipalitatea ajută asociaţiile de proprietari unde 75% dintre aceştia doresc să-şi reabiliteze termic blocurile, asigurând sumele pe care ceilalţi dintre proprietari nu sunt dispuşi să le pună la bătaie şi, ulterior, recuperându-şi forţat banii.

Deşi a fost programată la ora 14, şedinţa a început cu întârziere de jumătate de oră, pentru că o parte dintre consilierii locali ai PNL şi PDL şi nici primarul Ilie Bolojan nu ajunseseră, din cauza vizitei candidatului dreptei la alegerile prezidenţiale, Klaus Iohannis, la Oradea.

Până la urmă, după ce Daniel Negrean şi Lucian Popa au ajuns în Sala Mare, şedinţa a început avându-i ca absenţi pe Adelina Coste, Daniel Vulcu şi Mircea Mălan (viceprimarul fiind în concediu). Bolojan a ajuns, în schimb, abia în jurul orei 14.45.

Regulile programului arată că reabilitarea termică a blocului se poate face dacă două treimi dintre proprietari sunt de acord, finanţarea fiind asigurată în procent 60% din fonduri europene şi de stat, iar 40% din bugetele locale şi fondul asociaţiilor de proprietari. În funcţie de veniturile proprietarilor, suma poate fi mai mare sau mai mică: 10% dacă venitul mediu lunar net pe membru de familie este sub 150 euro, 20% dacă acesta este sub 350 euro, respectiv 30% în cazul în care venitul este sub 500 euro.

În raportul de specialitate prezentat miercuri se arată că o parte dintre asociaţii "întâmpină dificultăţi în a continua participarea la programul de finanţare" din cauza refuzului unora dintre proprietari să-şi asigure cota aferentă.

Pentru a debloca situaţiile acestea astfel încât asociaţiile de proprietari să-şi poată acoperi cheltuielile, municipalitatea a decis ca, în cazurile unde 75% dintre proprietari sunt dispuşi să-şi achite cota de reabilitare, să asigure sumele necesare şi pentru ceilalţi, urmând ca, ulterior, să şi-i recupereze, "prin plată voluntară sau prin executare silită", de la aceştia. Mai exact, plata va trebui făcută în 30 de zile de la finalizarea lucrărilor, în caz contrar proprietarii fiind penalizaţi şi, ulterior, executaţi silit.

În cazul persoanelor juridice, ghidul de finanţare prevede că aceştia trebuie să-şi suporte în totalitate cheltuielile de reabilitare care-i revin şi nu 10, 20, sau 30% cum se întâmplă în celelalte cazuri. Ca atare, tot regulamentul european prevede că, în cazul în care aceştia nu sunt de acord, reabilitarea nu poate fi făcută.

Drept urmare, conform hotărârii votate miercuri, în cazul spaţiilor cu altă destinaţie decât cea de locuit, municipalitatea va putea pune la dispoziţie întreaga sumă, urmând să-şi recupereze banii, eşalonat, pe o perioadă de cinci ani.