Vineri şi sâmbătă, 21-22 octombrie, a avut loc, în Băile Felix - Hotel Internaţional, Conferinţa de insolvenţă organizată de Uniunea Naţională a Practicienilor în Insolvenţă din România (UNPIR) Filiala Bihor.

Temele principale de discuţie au fost în jurul noilor proceduri de preinsolvenţă, aşa cum au fost acestea reglementate prin Legea 216/2022 publicată în Monitorul Oficial - iulie 2022, care modifică şi completează Legea 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei şi de insolvenţă. Prin această modificare a fost implementată Directiva (UE) 2019/1023 a Parlamentului European privind cadrele de restructurare preventivă, remiterea de datorie şi decăderile, precum şi măsurile de sporire a eficienţei procedurilor de restructurare, de insolvenţă şi de remitere de datorie. 

La dezbateri au participat profesori universitari din Bucureşti, Cluj-Napoca şi Oradea, judecători de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie ICCJ,  judecători sindici de la Tribunalul Bihor şi Tribunalul Specializat Cluj, precum şi practicieni în insolvenţă din toată ţara, judeţele Bihor, Cluj, Satu Mare, Timis, Sălaj, Arad, Argeş, Gorj, Olt, Neamţ, Bistriţa- Năsăud,  Bucureşti, Hunedoara, Alba, etc.

Două dintre subiectele abordate au suscitat dezbateri ample, respectiv "avertizare timpurie" şi "starea de dificultate" în care trebuie să se afle o companie pentru a accesa o procedură de prevenire a insolvenţei - procedura Acordului de restructurare sau procedura Concordatului preventiv.

Avantajul apelării la astfel de proceduri este acela că o companie care derulează un acord sau plan de restructurare nu va fi stigmatizată ca fiind în insolvenţă, astfel că nu există riscul reducerii încrederii partenerilor de afaceri faţă de o astfel de companie.

Prin derularea unei astfel de proceduri au cunoştinţă doar creditorii afectaţi de procedură, şi nu toţi creditorii respectivei companii, aşa cum este în insolvenţă. Mai mult, managementul unei astfel de companii aratădoreşte să înlăture dificultăţile apărute, în scopul onorării obligaţiilor pe care şi le-a asumat din derularea activităţii.

Un element important care se desprinde din analiza acestor proceduri este agentul economic trebuie să se afle în stare de dificultate (adică este afectată temporar activitatea, care are ca efect, în viitor, ameninţarea capacităţii de plată a datoriilor scadente) şi nu în stare de insolvenţă (incapacitatea de achitare a datoriilor scadente). Având în vedere perioada dificilă din punct de vedere economic pe care o traversăm, aceste proceduri pot ajuta firmele cu un management diligent să rămână pe piaţă şi să păstreze locurile de muncă.

Mediul de afaceri are la dispoziţie două instrumente prin care pot să atenueze impactul crizei (ce se prefigurează) asupra acestuia. Pe parcursul derulării unor astfel de proceduri se vor identifica, în concret, soluţiile din practică, astfel încât să se obţină efectul dorit, adică menţinerea companiei pe piaţa în care activează.

În acest sens, UNPIR Filiala Bihor va face demersuri pentru promovarea acestor proceduri, astfel încât mediul de afaceri cunoască în concret că există noi şanse de redresare prin astfel de proceduri gestionate de agentul economic şi practicianul în insolvenţă, colaborarea dintre aceştia fiind esenţială pentru reuşita implementării unui acord sau plan de restructurare.

preşedinte UNPIR Filiala Bihor - conf.univ.dr. Daniela Zăpodeanu

membru Consiliul de Conducere UNPIR Filiala Bihor - Marcel Buhaş

(advertorial)

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!