Două dintre cele mai importante bulevarde ale Oradiei, Nufărul şi Cantemir, vor intra în şantier. Primăria a atras o finanţare europeană de 50 milioane de lei, pentru a schimba complet faţa celor două străzi.

După sărbători, Primăria vrea să dea şi startul lucrărilor, care vor însemna doi ani de deranj, la finalul cărora prioritate pe cele două bulevarde vor avea tramvaiele, bicicliştii şi pietonii. De asemenea, iluminatul stradal va fi unul inteligent, iar toate cablurile vor fi îngropate în pământ. Aşa cum îi stă bine unui oraş modern...

Tramvaie în viteză

Primăria pregăteşte reabilitarea bulevardelor Nufărul şi Cantemir de mai bine de doi ani, dar abia în primăvară a câştigat finanţarea nerambursabilă de 10 milioane de euro. Prin proiectul intitulat "Creşterea mobilităţii urbane din zona Nufărul - Cantemir", municipalitatea îşi propune să reducă emisiile de carbon, adică poluarea provocată de traficul rutier. Pentru asta, orădenii trebuie convinşi ca, în loc să se deplaseze cu maşina, să urce în tramvaiele OTL, să pedaleze sau să meargă pe jos.

"În primul rând, acest proiect va duce la creşterea vitezei de deplasare a tramvaielor. Ca să-i faci pe oameni să circule cu transportul în comun, trebuie să măreşti viteza", a declarat primarul Florin Birta (foto). Viteza tramvaielor va creşte la circa 30 km/h, de la circa 15-17 km/h cât este în prezent, pentru că liniile de tramvai vor fi refăcute, iar în fiecare intersecţie garniturile vor avea prioritate. De asemenea, liniile de tramvai vor fi înierbate, pe o suprafaţă totală de 18.000 de mp.

Iluminat inteligent

În cadrul proiectului, şoseaua lungă de 2,6 kilometri va fi modernizată. "Vom lucra sub trafic, este clar că va fi un deranj", spune primarul. La finalul lucrărilor de asfaltare, şoferii vor avea la dispoziţie tot câte două benzi pe sens, dar pe direcţia spre centru, pe o bandă vor avea prioritate autobuzele OTL. Aşadar, maşinile vor putea să o folosească, dar numai în urma autobuzelor. Tot pe această parte, de-a lungul şoselei, vor fi amenajate scuaruri verzi, care vor fi irigate automatizat.

Proiectul prevede şi eliminarea tuturor locurilor de parcare din zona cuprinsă între linia de tramvai şi blocuri, care va deveni una dedicată pietonilor şi bicicliştilor. Trotuarul va avea o lăţime de minimum 1,5 m în toate zonele, iar lângă va fi amenajată şi o pistă colorată în roşu, pentru cei care pedalează.

În plus, pentru ca zona să capete un aspect mai plăcut, toate cablurile vor fi mutate în subteran, iar sistemul de iluminat public va fi refăcut. "Vor fi montaţi stâlpi inteligenţi, cu becuri LED şi intensitatea luminii reglabilă", spune Birta. Pe lângă senzorii care vor "şti" când se întunecă şi vor aprinde becurile, fiecare stâlp de iluminat va avea echipamente Wi-Fi, care vor alimenta cu internet camerele de supraveghere ce vor fi cumpărate tot pe bani europeni.

Semafoare "deştepte"

Tot inteligent va fi şi sistemul de semaforizare, ce urmează a fi modernizat la rându-i în cadrul proiectului. Semafoarele vor da prioritate tramvaielor, oprind maşinile când vehiculele OTL se apropie de intersecţie şi vor crea o undă verde pentru autovehicule, pe ambele sensuri de mers, astfel încât şoferii care circulă cu viteza legală constant să nu fie nevoiţi să oprească.

În plus, şi semafoarele vor avea LED-uri, care vor asigura o vizibilitate mai bună, la costuri de întreţinere mai mici şi cu o durată de viaţă mai mare decât becurile cu incandescenţă. De asemenea, se vor monta stâlpi noi şi pentru semafoare, cu elemente reflectorizante, astfel încât să fie vizibile de la mare distanţă.

Proiectul mai prevede amenajarea unor zone pietonale, acolo unde permite spaţiul, între blocuri şi liniile de tramvai sau carosabil. În total, aceste suprafeţe, ce vor fi pavate în două culori, gri-antracit şi alb-crem, se vor întinde pe 3.342 mp.

Luna trecută, Primăria a adjudecat licitaţia pentru execuţia acestui proiect, către asocierea firmelor Drumuri Bihor, Trameco şi Drum Asfalt, la o sumă de 50,3 milioane lei. Constructorii vor avea la dispoziţie 20 de luni pentru finalizarea lucrărilor. "După 1 ianuarie, dacă vremea ne permite, vom da ordinul de începere a lucrărilor. Nu am demarat încă, pentru că nu am vrut să îngreunăm traficul în perioada sărbătorilor", precizează Birta. După Anul Nou, însă, şi proiectele noi trebuie să înceapă...