Zece bihoreni, toţi reprezentanţi ai Partidului Popular Maghiar din Transilvania şi ai Federaţiei Patronilor Bihor, au pedalat, sâmbătă, pe un traseu lung de 28 de kilometri în jurul comunelor Paleu, Cetariu şi Şişterea, pe unde ar trebui să treacă Autostrada Transilvania.

În loc de biciclete, autobuz!

Deşi marşul a fost anunţat cu mai bine de o săptămână înainte, bihorenii n-au reacţionat la acest apel. Probabil şi pentru că, în iulie, PPMT-iştii bihoreni au anunţat că vor organiza marşul pe data de 9 septembrie de-a lungul drumului Oradea-Marghita, iar apoi l-au mutat pe un drum judeţean şi la final de octombrie. Această schimbare, spun ei, a fost cauzată de CNAIR, care nu a avizat manifestaţia în timp util şi au condiţionat-o de o taxă de drum naţional.

Cele două organizaţii care au plănuit marşul şi care, în urmă cu o săptămână, se lăudau că vor aduna circa 100 de biciclişti, n-au reuşit însă să-şi mobilizeze nici măcar efectivele proprii! Aşa că sâmbătă dimineaţă, în faţa Prefecturii Bihor, locul de start al marşului, pe biciclete s-au urcat doar 10 persoane, toate din rândul organizatorilor.

Ca ridicolul să fie complet, aceştia nici măcar n-au terminat marşul aşa cum şi-au propus. Surprinşi de dificultatea traseului, care i-a dus exclusiv prin zone deluroase, aproape toţi bicicliştii au capitulat şi au parcurs ultimii kilometri cu un autobuz închiriat, în care au urcat cu biciclete cu tot. "A fost prea greu", a explicat Zatykó Gyula, preşedintele PPMT Bihor, pentru BIHOREANUL.

Fapte, nu vorbe!

Chiar dacă marşul n-a avut amploarea pe care şi-au imaginat-o, bicicliştii au spus că motivaţia lor a rămas la fel de serioasă: cer autorităţilor să reia lucrările la Autostrada Transilvania cât mai curând.

"Nu am organizat acest eveniment pentru că nu avem răbdare. Iertată să ne fie lipsa de încredere generată de anterioarele promisiuni care nu s-au onorat. Declarăm deschis că dorim să susţinem demararea lucrărilor la Autostrada Transilvania, o investiţie de care avem nevoie cu toţii", a declarat Vasile Fonoage, prim-vicepreşedinte al Federaţiei Patronilor Bihor, unul dintre participanţi la marş, într-o conferinţă de presă susţinută la finalul evenimentului.

Pentru că mediul de afaceri este cel mai văduvit de lipsa autostrăzii, transportul mărfurilor realizându-se tot mai scump şi tot mai greoi, Fonoage a anunţat că Uniunea Naţională a Patronatului Român, care a susţinut şi marşul bihorean, îi va transmite în scris noului ministru al Transporturilor, Felix Stroe, că mediul de afaceri român este dispus să susţină concret şi benevol reluarea lucrărilor, prin asigurarea consultanţei necesare ori întocmirea studiilor şi documentelor.

Mai urmează

La rândul său, preşedintele PPMT Oradea, Csomortany Istvan, a declarat că proiectul Autostrăzii Transilvania "nu are nicio legătură cu etnia şi apartenenţa politică" şi că va fi "o ruşine a ţării" dacă vom ajunge în 2018 ca autostrada dinspre ţările occidentale să se termine în Borş. "Dacă nu se vor lua măsuri, avem datoria să continuăm cu alte tipuri de evenimente, alte marşuri", a spus Csomortany.

Fonoage i-a susţinut declaraţia, anunţând un ultimatum pentru autorităţi: dacă până în primăvară lucrările pe tronsonul din Bihor al autostrăzii nu se vor relua, oamenii de afaceri din judeţ vor bloca drumul Oradea-Marghita cu autocamioane.

Organizatorii marşului au mai spus că de vină pentru lipsa autostrăzii este şi faptul că, în ultimul deceniu, România a avut 17 miniştri ai Transporturilor, care au creat o instabilitate în acest sector. Totodată, Zatykó Gyula a subliniat costurile uriaşe ale lucrările deja făcute. "S-au cheltuit 1,2 miliarde de euro pentru 52 de kilometri. Nu cred că există vreo autostradă în Europa care să coste la fel de mult", a spus liderul PPMT Bihor, arătând şi că multe din lucrările făcute, precum piloni ori pasaje, vor trebui refăcute, deoarece sunt mâncate de rugină.

De altfel, lângă un astfel de pasaj neterminat, dar ruinat, între Şişterea şi Sălard, unii biciclişti s-au şi oprit şi s-au pozat.