CEO-ul Facebook, Mark Zuckerberg, a reacţionat în cel mai mare scandal care implică reţeaua de socializare, după ce s-a aflat că firma Cambridge Analytica a utilizat date sustrase în 2014 din conturile Facebook, pentru a stabili profilurile alegătorilor americani şi a le trimite reclame politice personalizate.

Într-un interviu la CNN, Zuckerberg a recunoscut că a greşit. "A fost a încălcare majoră a încrederii şi îmi pare foarte rău că s-a întâmplat. Responsabilitatea de bază este să protejăm datele utilizatorilor şi, dacă nu putem să facem asta, nu merităm să avem oportunitatea să servim cetăţenii. Responsabilitatea noastră de acum este ca aşa ceva să nu se mai întâmple. Facem mai multe lucruri ca să restricţionăm în viitor accesul dezvoltatorilor. De asemenea, trebuie să ne asigurăm că nu există alte Cambridge Analytica", a declarat fondatorul Facebook.

Totodată, el a spus că se va face o investigaţie majoră, care să cuprindă toate aplicaţiile care au avut acces la un număr mare de date. "Nu vom mai crede oamenii pe cuvânt. Unul dintre cele mai importante lucruri pe care trebuie să-l facem este să informăm toate persoanelor ale căror date au fost afectate de una dintre aceste aplicaţii rebele. Vom face asta", a promis Zuckerberg.

În plus, el s-a arătat dispus să apară în faţa Congresului american în investigaţiile declanşate în acest caz.

Întrebat dacă Facebook a influenţat rezultatul alegerilor prezidenţiale americane din 2016, Zuckerberg a reacţionat spunând că: "Ştii, este greu... Este foarte greu pentru mine să am o evaluare completă a acestui fapt".

Aplicaţie înşelătoare

Firma Cambridge Analytica, specializată în analizarea datelor online şi implicată în campania preşedintelui SUA Donald Trump şi în cea pro-Brexit, a exploatat în scop electoral datele de pe Facebook a zeci de milioane de cetăţeni americani.

Informaţiile au fost colectate printr-o aplicaţie numită "thisisyourdigitallife", creată de profesorul Aleksandr Kogan în mod independent de activitatea sa de la Universitatea Cambridge. Prin intermediul companiei sale, Global Science Research (GSR), în colaborare cu firma Cambridge Analytica, sute de mii de utilizatori Facebook au fost plătiţi să facă teste de personalitate sub pretextul folosirii datelor pentru studii academice. Însă aplicaţia colecta şi datele din listele de "prieteni" ale celor care au acceptat testele, astfel că au fost obţinute profilurile a zeci de milioane de persoane.

Firma Cambridge Analytica este investigată în Marea Britanie de Parlament şi de autorităţile de reglementare sub acuzaţia unor activităţi ilegale în campania privind referendumul pe tema apartenenţei ţării la Uniunea Europeană.