În urma unui concurs, au fost aleşi noii membri ai Consiliului de Administraţie al Aeroportului Internaţional Oradea, pe care noua conducere mizează pentru dezvoltarea economică a zonei. Pentru funcţia de preşedinte va fi propus bucureşteanul Tudor Jidav, fost director al Aeroportului "Henri Coandă" din Bucureşti, cea mai aglomerată aerogară a României. 

Preşedinte cu experienţă

Preşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Ilie Bolojan, a prezentat marți, într-o conferinţă de presă, membrii noului CA al Aeroportului Oradea, selectaţi în urma unei proceduri de selecţie, desfăşurate în mai multe etape. 

Astfel, cel mai mare punctaj l-a obţinut bucureşteanul Tudor Jidav (54 ani), fost director al Aeroportului "Henri Coandă" din Bucureşti (Otopeni), dar şi fost director al Aeroportului Băneasa din Capitală. El face parte din Consiliul de Administraţie al Aeroportului Oradea începând din 2019. În paralel, este şef dispecerat coordonare operaţională la Aeroportul Otopeni, potrivit CV-ului pus la dispoziţia presei de CJ Bihor. 

Bolojan a declarat că Tudor Jidav va fi propus pentru funcţia de preşedinte al CA. "Domnul Jidav a condus Aeroportul Otopeni, lucrează la Aeroportul Otopeni, este un specialist recunoscut la nivel naţional. Avem un om tehnic care trebuie să se asigure că aeroportul din Oradea respectă toate condiţiile pentru a prelua pasagerii şi aeronavele cargo în anii următori". 

Mandate de 4 ani 

În afară de Tudor Jidav (care va reprezenta Consiliul Judeţean), în urma procedurii de selecţie, din Consiliul de Administraţie vor mai face parte şi: Mihai Jurca, city-managerul Oradiei, care a trecut prin procedura de selecţie şi va reprezenta municipiul, precum şi doi reprezentanţi ai agenţilor economici care operează în Bihor. Este vorba despre Alexandra Cristina Drăghiciu, manager de resurse umane la Celestica, respectiv de Dan Adrian Popuş, unul dintre managerii grupului Plastor. În acelaşi CA, Ministerul Finanţelor urmează să-şi desemneze un reprezentant. 

Toate persoanele menţionate mai sus vor primi un mandat de 4 ani în CA. Acest consiliu va avea între atribuţii organizarea unui concurs pentru postul de director al Aeroportului, aerogara fiind condusă acum de Răzvan Horga, ca interimar. 

Subvenţie pe cale de dispariţie

Deşi noul CA nu a fost încă aprobat în plenul Consiliului Judeţean, proiectul urmând să fie supus votului în şedinţa de joi, Ilie Bolojan a spus că a avut deja o şedinţă cu noii membri, unde au fost subliniate o serie de priorităţi, în frunte cu reducerea cheltuielilor şi creşterea veniturilor proprii la Aeroportul Internaţional Oradea. 

"Consiliul Judeţean acordă anual din banii bihorenilor o subvenţie de 1,5 milioane de euro pentru ca aeroportul să funcţioneze în bune condiţii. Nu este totuna dacă aceşti bani sunt folosiţi pentru servicii sau pentru salarii", a spus Ilie Bolojan. 

În plus, el a subliniat faptul că, din anul 2023, conform "directivelor aflate în vigoare", Consiliul Judeţean Bihor nu va mai putea să aloce subvenţii pentru aeroport. "Dacă nu se iau măsuri din timp pentru creşterea veniturilor şi scăderea cheltuielilor, vă puteţi da seama că vom avea nişte probleme serioase", a adăugat Bolojan. 

Preşedintele CJ Bihor a spus că, în acest sens, operarea ar putea fi făcută într-un singur terminal, cel nou, căci altfel cheltuielile cu utilităţile, cu energia sunt mari. În plus, a subliniat Bolojan, Oradea nu este în situaţia în care să aibă curse care se suprapun.

Pază ca-n Kandahar 

Tot pentru reducerea cheltuielilor, în perioada următoare achiziţiile şi partea juridică a Aeroportului Oradea vor fi preluate de serviciile interne ale Consiliului Judeţean. 

În acelaşi scop, continuă reducerea posturilor. În şedinţa de joi, va fi propusă o nouă organigramă cu 9 posturi reduse şi cu înfiinţarea unuia nou de inginer. "De la 78 de angajaţi anul trecut, prin trei proceduri de reducere de personal a câte 9 persoane, şi înfiinţarea unui post nou, vom ajunge la 52 de persoane", a spus Bolojan, convins că "se va dovedi" că Aeroportul va funcţiona chiar mai bine în această formă.

"Unele cheltuieli de personal nu se justificau. Gândiţi-vă, de exemplu, că s-a redus şi structura personalului de pază, care era de tipul pazei aeroportului de Kandahar, probabil. Numărul acestora s-a redus cu 40% şi nu se întâmplă nimic", a spus Bolojan. 

Să producă!

Pentru creşterea veniturilor ar urma să fie puse în practică o serie de schimbări: "Am luat decizia să gestionăm noi serviciile de handling de pasageri, de bagaje, partea de degivrare. Ne propunem ca de la finalul acestui an să desfăşurăm aceste activităţi în regie proprie. Inclusiv partea de vânzare de combustibil ne propunem să o realizăm cel târziu de la finalul anului viitor în regie proprie, în aşa fel încât să ne completăm paleta de venituri de la gestionarea parcării în mod eficient, dezvoltarea unei baze tehnice pentru aeronave mici".

Astfel, Aeroportul vrea să ofere servicii competitive, pentru ca operatorii aerieni să le aleagă în detrimentul altor firme, cum ar fi Romanian Airport Services, prezentă acum pe aeroportul orădean. 

Întrebat de BIHOREANUL dacă cu 52 de persoane, Aeroportul va putea asigura toate aceste servicii, Bolojan a răspuns: "Dintr-un serviciu de pompieri de 18 persoane (n.r. - serviciu propriu, al Aeroportului), o parte pot să desfăşoare şi servicii de handling". "Toate aceste măsuri pe care le propunem sunt preluate de la alte aeroporturi şi se dovedesc că funcţionează", a adăugat el. 

Fly Oradea, în curând

Legat de dezvoltarea Aeroportului, Ilie Bolojan a spus că conducerea interimară, în frunte cu Răzvan Horga, lucrează la materializarea unor proiecte europene pentru extinderea pistei, precum şi pentru creşterea securităţii aeroportuare prin realizarea unui gard inteligent, cu senzori de mişcare. 

De asemenea, continuă demersurile pentru realizarea unui terminal cargo la Oradea, proiectul fiind atribuit unei firme care va investi bani privaţi în ridicarea acestuia.

În fine, Bolojan a menţionat şi proiectul de înfiinţare a unei companii aeriene locale, de către CJ Bihor şi Primăria Oradea, însă nu dezvăluit şi noutăţi. "Până la finalul acestei luni va figura pe ordinea de zi a celor două consilii înfiinţarea efectivă a companiei", a spus preşedintele CJ Bihor.