De două decenii, în România se vorbeşte de reformarea sistemului de educaţie, fără ca acest lucru să se întâmple. Unii profesori şi-au dat seama, însă, că schimbarea poate porni de jos în sus!

La singurul liceu cu profil economic din Bihor, Colegiul Partenie Cosma, dascălii completează lecţiile de la clasă, de multe ori anoste, cu stagii practice în străinătate. Astfel, tinerii învaţă cum se profesează "afară" meseriile pe care şi le-au ales, aflând pe viu şi cât de diferite sunt liceele vest-europene, unde elevii, chiar dacă stau câte 8-10 ore pe zi şi muncesc chiar fizic, sunt mereu cu zâmbetul pe buze.

"Proiectele dau viaţă"

Finanţate de Comisia Europeană pentru a stimula parteneriatele internaţionale între şcoli, proiectele de mobilitate Erasmus sunt o şansă pentru elevii şi profesorii europeni să facă schimburi de experienţă. Spre deosebire de alte proiecte finanţate cu bani europeni, acestea nu plătesc salarii dascălilor, ci acoperă doar transportul, cazarea şi masa. Tocmai pentru că munca birocratică nu le este remunerată, nu mulţi profesori bihoreni se înghesuie să aplice.

La Colegiul Partenie Cosma, însă, mai mulţi dascăli au înţeles că efortul lor suplimentar le poate aduce elevilor beneficii concrete. "Aceste proiecte dau viaţă colegiului nostru, şcoala are mai mult farmec când elevii au şansa să viziteze licee şi companii din alte ţări. Ei se dezvoltă, iar noi apucăm să-i cunoaştem mai bine", explică Maria Koteles (foto), o profesoară de limba română care în ultimii doi ani a iniţiat două proiecte de mobilitate.

Practicanţi în Europa

Unul dintre ele, "Experienţe profesionale europene în serviciile de alimentaţie publice", a fost menit tocmai să le asigure liceenilor orădeni stagii de practică în străinătate. În vara anului trecut, 35 de elevi de clasa a X-a, de la specializarea Alimentaţie şi Turism, au făcut practică, două săptămâni, în hoteluri şi restaurante din Franţa, Italia, Spania, Anglia şi Portugalia, câte 7 în fiecare ţară. Liceenii au fost însoţiţi de un profesor şi au fost cazaţi fie în gazdă la liceeni din ţara-gazdă, fie în campusuri.

"Fiecare elev a lucrat 6 ore pe zi, 5 zile pe săptămână", spune profesoara. Fie că au muncit pe lângă bucătari, fie că au servit la mese ori au stat la recepţia hotelurilor, liceenii au văzut cu ochii lor cum se practică în Europa meseriile pe care şi le-au ales. La întoarcere, normal, le-au povestit colegilor de clasă ce au învăţat. "Pentru că elevii împărtăşesc experienţa, noi considerăm că de aceste proiecte beneficiază sute de liceeni de-ai noştri", spune profesoara.

Modele de succes

Cel de-al doilea proiect Erasmus coordonat de Maria Koteles, "Încurajarea viitorilor antreprenori creatori ai unei lumi prospere", este încă în derulare. Prin el, liceenii economişti învaţă cum să-şi înceapă o afacere, care e legislaţia europeană în domeniu şi află modele de afaceri de succes din Franţa, Italia, Spania, Portugalia, Croaţia şi Marea Britanie. "Cei care au fost deja au vizitat, între altele, o fermă de plante aromatice organice, producători de îngheţată şi companii care promovează concepte ecologiste", explică profesoara Mihaela Moca (foto), unul dintre dascălii care însoţeşte elevii.

În total, prin acest proiect, 18 liceeni orădeni vor merge în străinătate, timp de o săptămână, câte 3 în fiecare ţară parteneră. La schimb, anul viitor, din toate aceste ţări vor veni elevi la Oradea, unde vor participa la o conferinţă pe teme de antreprenoriat.

Veseli şi politicoşi

Carmen Suiugan (foto), elevă într-a XI-a, tocmai s-a întors din Santo Tirso, Portugalia, unde a văzut cum liceenii unui colegiu cu profil agricol şi economic lucrează la ferma de animale a şcolii şi pe plantaţiile de kiwi şi viţă de vie, fără să se plângă că asta ar fi o corvoadă. "Fac practică la şcoală şi chiar le place. Toţi rămân la şcoală până pe la 5 după-amiaza sau chiar mai târziu şi sunt mereu cu zâmbetul de buze şi politicoşi".

Fata recunoaşte că, mult mai comozi, colegii orădeni n-ar accepta prea uşor astfel de sarcini. "Dar cred că în timp ar prinde bine schimbarea, pentru că la terminarea şcolii elevii din Portugalia ştiu mai multe decât ştim noi", spune tânăra. Aceeaşi convingere o au şi ceilalţi colegi care au participat în mobilităţi. Şi care au constatat pe pielea lor că, în spatele mirajului Europei vestice care îi atrage pe mulţi tineri români stă de fapt multă muncă şi conştiinciozitate...