A trecut un an de când elevii şi profesorii se văd mai des pe ecranele laptopurilor şi tabletelor decât faţă în faţă. Având marele avantaj că îi fereşte de îmbolnăvirea cu Covid-19, şcoala online are şi un mare neajuns: dascălii reuşesc mult mai greu să capteze atenţia elevilor. Asta, desigur, în situaţia fericită în care elevii au posibilitatea să participe la lecţiile de pe internet.

Ca să recupereze din materia pierdută, peste 6.500 de elevi bihoreni s-au înscris în programul-pilot "Şcoală după şcoală", menit să-i ajute să nu rămână în urmă. Lecţiile se ţin în clase, unde elevii tânjesc să ajungă...

Şcoală după şcoală

Cu acelaşi nume cu care, înainte de pandemie, se desfăşurau lecţiile after-school, programul a fost anume creat de Ministerul Educaţiei pentru recuperarea pierderilor provocate de şcoala online, fiind dedicat elevilor de până în clasa a VIII-a care fie n-au avut acces la orele pe internet, fie au avut rezultate slabe la învăţătură.

Pentru ei, dar şi pentru cei care vor să aprofundeze cunoştinţele, şcolile pot organiza aşa-numitele activităţi remediale, cu grupe de maximum 12 elevi şi, cel mai important, care se ţin în clase, indiferent de incidenţa îmbolnăvirilor cu Covid-19. Participarea la lecţii e voluntară şi gratuită, elevii trebuind doar să se înscrie. Dacă şcoala lor nu are suficiente cereri, sunt repartizaţi în alte unităţi de învăţământ.

În total, fiecare elev trebuie să participe lunar la 20 de ore remediale, împărţite între mai multe discipline, în funcţie de nevoile şcolarilor. De regulă, lecţiile sunt "monopolizate" de orele de română, matematică, limbi străine şi ştiinţe exacte.

Greu pe internet

Programul a atras atenţia elevilor şi părinţilor de la bun început, tocmai pentru că întâlnirile cu profesorii se ţin faţă în faţă. În luna martie, peste 4.600 de elevi din Bihor s-au înscris la orele remediale, iar în aprilie numărul lor a urcat la 6.545. Dintre aceştia, 5.338 învaţă în şcoli din mediul rural, iar 1.207 în oraşe. "Înscrieri se pot face în continuare, nu există un termen limită, orele remediale se ţin şi în vacanţă, şi după ce cursurile se vor relua", spune inspectorul şcolar general Virgil Blage.

Ellenes Emese, profesoarăCea mai mare parte a celor înscrişi, peste 4.100, sunt în clase primare. "Cu cât copiii sunt mai mici, cu atât este mai greu să le captăm atenţia dacă nu suntem lângă ei", spune Emese Ellenes-Jakabffy (foto), directoarea Liceului German Friedrich Schiller, una dintre cele 60 de şcoli din Bihor care derulează activităţi în programul "Şcoală după şcoală". Aici, 214 din cei 223 de elevi din ciclul primar s-au înscris în program, iar din gimnazial 85 din cei 147. "Orele online s-au ţinut, toţi elevii au avut acces, dar nu sunt la fel de eficiente ca şi cele cu prezenţă fizică", recunoaşte directoarea.

Cu entuziasm

Carmen Cosma, profesoarăProfesorii spun că elevii au rămas în urmă şi au nevoie de muncă suplimentară. "Şi înainte de pandemie, în fiecare clasă erau elevi cărora le captam mai greu atenţia. În online e la fel. Îi întrebi dacă au înţeles, toţi spun da. Când vin la şcoală, fizic, vezi de fapt cât de pregătiţi sunt", spune directoarea Şcolii Dacia, Carmen Cosman (foto). Aici, pe lângă elevii proprii, ajung şi şcolari din Sântandrei, repartizaţi pentru că şcoala lor nu organizează ore remediale. "Am văzut copii care au devenit cu adevărat deprimaţi, pentru că de un an stau doar acasă, şi le prinde foarte bine să vină în clasă, să se întâlnească cu profesorii faţă în faţă. Învaţă mult mai uşor", zice Cosman.

De altfel, toţi profesorii spun că elevii abia aşteaptă să revină în clase. "Sunt entuziasmaţi, nici nu-i deranjează că vin chiar şi în vacanţă", spune şi directoarea şcolii din Săcădat, Roxana Reinea, unde 91 de elevi, din totalul de 171, s-au înscris la orele remediale.

Succesul programului-pilot i-a determinat pe oficialii din Ministerul Educaţiei să anunţe că orele remediale se vor organiza şi în următorul an şcolar. Chiar dacă pandemia se va stinge, efectele ei se vor resimţi multă vreme...


Oliviu Codrean, elevVREM ŞI NOI!
Neajunsuri pentru toţi

Elevii recunosc că au rămas mult în urmă, chiar dacă n-au chiulit de la lecţiile online. "S-a pierdut foarte multă materie, pentru că este o predare ineficientă. Mulţi elevi sunt neserioşi, iar multe cadre didactice sunt neprofesioniste. A trecut un an de şcoală online, şi abia acum învaţă să trimită un link de Zoom", spune preşedintele Consiliului Judeţean al Elevilor Bihor, Oliviu Codrean (foto).

Acesta crede că numărul participanţilor în "Şcoală după şcoală" ar fi şi mai mare, doar că nu toţi părinţii au aflat de program. În plus, elev în clasa a X-a, Codrean spune că Ministerul Educaţiei ar trebui să gândească activităţi similare şi pentru liceeni.