Printr-un ordin al ministrului Educaţiei, emis pe 21 aprilie, cursurule online devin obligatorii şi efectuarea lor va fi monitorizată, informează site-ul Edupedu.ro. La scurt timp după emiterea ordinului, mai multe asociaţii ale elevilor din ţară au criticat măsurile impuse, spunând că se instituie o obligativitate, dar sunt ignoraţi elevii care nu au laptopuri şi nici acces la internet. 

Critici din partea elevilor

Prin acelaşi ordin - "de aprobare a  instrucţiunii privind asigurarea continuităţii procesului de învăţare la nivelul sistemului de învăţământ preuniversitar" - profesorii vor fi obligaţi să preia un feedback de la părinţi şi elevi, părinţii sunt obligaţi să ia măsuri pentru a le asigura copiilor tehnologia necesară pentru participarea la cursurile online, iar şcoala poate să dea laptopuri în custorie părinţilor, mai notează Edupedu.ro.

"Ministerul Educaţiei şi Cercetării face şcoala online obligatorie înainte să asigure accesul la educaţie! Autorităţile nu au niciun plan pentru salvarea acestui an şcolar!", avertizează, printr-un comunicat transmis miercuri după amiaza reprezentanţii mai multor asociaţii de elevi: Asociaţia Elevilor din Constanţa (AEC) , Asociaţia Elevilor din Bucureşti şi Ilfov (AEBI), Asociaţia Elevilor din Maramureş (AEM) şi Asociaţia Vâlceană a Elevilor (AVE).

Organizaţiile condamnă măsurile impuse prin noul ordin de ministru şi atrag atenţia privind imposibilitatea elevilor din mediile dezavantajate de a participa la învăţarea la distanţă. 

Cine asigură accesul online?

Elevii subliniază că se pasează responsabilitatea asigurării tehnologiei necesare între mai mulţi factori şi citează articole din Ordinul de ministru:
- Art. 3, alin. (3) prevede faptul că MEC dezvoltă instrumentele necesare actorilor din învăţământ în vederea susţinerii accesului la educaţie;
- Art. 11, alin. (1) prevede faptul că părintele, tutorele legal sau susţinătorul legal are obligaţia de a lua toate măsurile necesare pentru a asigura accesul la activităţile de învăţare on-line. 
- Art. 15, alin. (1) prevede responsabilitatea inspectoratelor şcolare, ca împreună cu  autorităţile locale şi alţi parteneri educaţionali, să identifice soluţii de dotare cu echipamente informatice conectate la internet;
"Articolele amintite mai sus menţionează trei surse diferite care ar trebui să asigure accesul la educaţie în această perioadă, totuşi nu este reglementat clar a cui este responsabilitatea unei posibile achiziţii pentru elevii din mediile dezavatajate sau modalităţile prin care acestea urmează să fie implementate", subliniază reprezentanţii elevilor. 

Aceştia reamintesc că "aproape o treime din copiii României trăiesc în condiţii cu lipsuri materiale grave, conform statisticii Eurostat, şi că de la începutul crizei COVID-19, nu a existat nicio măsură prin care elevilor din mediile dezavantajate să le fie asigurat dreptul constituţional la învăţătură, ba din contră, elevii fără acces la resurse online sunt în continuare neglijaţi şi în apropierea examenelor naţionale". 

Cer măsuri concrete

"După o perioada în care au fost privaţi de dreptul la educaţie şi nu au avut acces la o recapitulare a materiei sub îndrumarea unui cadru didactic, elevii vor avea dificultăţi în ceea ce priveşte încheierea mediilor şi totodată, performanţe de la Evaluarea Naţională şi Bacalaureat vor fi afectate în mod semnificativ", mai subliniază aceştia. 

Asociaţiile de elevi au solicitat ministrului educaţiei, Monica Anisie, să efectueze o achiziţie directă, în regim  de urgenţă, astfel încât elevii din mediile rurale şi din familiile cu posibilităţi materiale reduse să aibă acces la învăţare în această perioadă şi să nu mai fie discriminaţi de autorităţi.

"Aşadar, asociaţiile de elevi din Constanţa, Bucureşti şi Ilfov, Maramureş şi Vâlcea solicită Ministerului Educaţiei şi Cercetării să asigure în primul rând accesul la internet tuturor elevilor şi să prezinte nişte măsuri concrete privind finalizarea acestui an şcolar, astfel încât elevii să nu aibă de suferit!", se arată în comunicatul comun emis de asociaţiile menţionate.