Dragă Domnule jurnalist Adrian Criș,

Știți oare că în occident, nu doar marile capitale dispun de muzee si galerii de artă contemporană, dar si orășele mai mici decât Oradea noastră ? Mă îndoiesc că trecând granița, ați văzut expuse opere de artă  și aici mă refer la pictură, grafică sau  tapiserie pe zidurile caselor,  pe garduri și prin parcuri. Domnule dragă, operele de artă cu exceptia sculpturilor și a instalațiilor (poate știți că acestea nu sunt lucrate cu materiale perisabile) se pot vizita în marile muzee și galerii. Nu suntem la bâlci să ni le afișăm  pe stradă în intemperii.  Noi artiștii orădeni, așteptăm cuminți, să ne ofere și urbea noastră, condiții civilizate de expunere.  Dar sa mai știți, nu atât de cuminți încât, să nu ne producem ca artiști. Există și alte orașe pe harta țări și nu  numai, unde suntem invitați cu expoziții de artă contemporană. Se pare că suntem ,,artiștii Oradiei, genii neștiute’’  doar pentru un jurnalist ca dumneavostră la care, nu îi este suficientă plaja politică să se exprime, și  brusc s-a  hotărît să performeze și  în zona Artelor Vizuale.

Dragă Domnule Criș, cu toată modestia mea, am să vă alcătuiesc un foarte scurt C.V. al Filalei U.A.P. Oradea.  În 1990, Atelier 35 Oradea, adică generația mea, așa zisă ,,Generația optzecistă’’ a luat locul întâi pe țară ca cea mai bună filială. Vorba Anei Lupaș, o mare artistă pe plan național și internațional care se ocupa de mișcarea artistică de tineret : acești orădeni,  scot expozițiile  ,,ca ciupercile după ploaie’’. Dar după anii ’90, Oradea precum și alte  orașe din țară și-au pierdut spațiile de expunere (mă refer la cele trei galerii și la Muzeul Tării Crișurilor). Bănuiesc că a-ți studiat și a-ti aprofundat fenomenul, cunoașteți și cauzele, doar sunteți jurnalist politic dragă Domnule.  Să mai știți, că mulți din trupa noastră de artiști vizuali (chiar dacă unii au plecat din Oradea) au o frumoasă activitate pe plan artistic. Sunt cu multe premii naționale și internaționale, expun, se produc și au diferite profesii : profesori, conferențiari, scenografi, graficieni, oameni cu doctorate, etc. Ei fac ARTĂ.  O parte din artiștii noștri orădeni, au facut istorie…așa să știti.                  

Se știe că în general, de la revoluție încoace, România nu pune accentul pe  Artele Vizuale. E un fapt constatat. Si totuși,  când muzeele au făcut achiziții de artă plastică (aici mă refer în special la Muzeul de Artă Contemporană din București care și-a permis doar de două ori acest lux) s-au achiziționat lucrări și de la ,,optzeciștii  orădeni).  Vă mai puneti întrebarea de ce artiștii orădeni au pretenția la spații de expunere și ateliere în orașul lor? Vă întrebați de ce nu ieșim cu picturile în stradă, Domnule Criș?  Dacă s-au mai organizat evenimente artistice la Oradea în ultimii ani, trebuie să îi mulțumesc domnului  dr. profesor Aurel Chiriac, director la fostul Muzeu al Tării Crișurilor și președinte la Filiala UAP Oradea, care ne-a organizat expoziții pe un rest de hol si o sală, unde ni s-a permis expunerea doar prin bunăvoința Bisericii Romano Catolice. Altfel, să mai știți draga Domnule Criș, că s-a pus problema desființării filialei Oradea, din lipsă de spații de expunere.

Vă citez. ,,De maeştrii de la Arte Vizuale ce să zicem? Ştim că toţi ar vrea ca Primăria, Consiliul Judeţean, Prefectura şi Guvernul să le dea galerii şi ateliere să-și scoată operele la lumină, să fie admirate, judecate sau doar văzute pur și simplu și de profani care nu dorm cu albumele lui Goya și Dali la căpătâi ? Deși, pun pariu, dacă și-ar asuma riscul poate și-ar găsi în stradă și mușterii care să le mai cumpere din lucrări. Am încheiat citatul.

Cu asemenea limbaj facil, uzitat de un jurnalist, mă îndoiesc că aveți  capacitatea de înțelegere, de compasiune și pentru generația tânără care vine după noi și care nu dispune de condiții materiale și fizice, pentru a se exprima prin ARTĂ. Dragă Domnule Criș, să mai știti, că ARTA se face cu HAR, dar și cu efort și bani. Și dacă vom  fi apreciați sau nu, de mușterii ca dumneata, noi tot vom face ARTĂ. Și știți de ce ? Că altfel nu putem respira. 

Cu respect, Vioara Bara, dr. scenograf și artist plastic

P.S.  Apropo,  de ce Oradea nu a candidat la titlul de ,,Capitală  culturală europeană’’, nu se datorează faptului că ,,artiştii Oradiei sunt genii nestiute’’ după  cum ati afirmat în ziar. Era necesar să se renoveze acest oraş, să se astupe toate gropile (s-a facut şi arată deja ca un mic oraş occidental) si acum, aşteptăm cuminţi, să se finanţeze şi expoziţii inernaţionale de arte vizuale, festivaluri de teatre, de muzică, de circ etc.  Să mai ştiţi dragă Domnule, că avem mare nevoie de spatii culturale, atât  U.A.P. cât şi de Teatrul Regina Maria. Şi, să  mai ştiţi un lucru: ARTA se face cu bani.