Senatorii au adoptat, în urmă cu două săptămâni, o serie de modificări la Codul Rutier. Proiectul va merge, însă, la Camera Deputaţilor, care este for decizional. Principalele modificări vizează neamendarea şoferilor care depăşesc viteza cu maximum 20 km/h, precum şi nerespectarea obligaţiei de semnalizare a manevrei de schimbare a direcţiei de mers. Amenda a fost eliminată, fiind înlocuită cu avertisment, şi în cazul nerespectării obligaţiei pasagerilor de a purta centura de siguranţă.

Se prevede, de asemenea, că se vor sancţiona prima dată doar cu avertisment şi următoarele contravenţii: conducerea autovehiculului în mod nejustificat cu o viteză cu cel puţin 10 km/h sub limita obligatorie, imposibilitatea înmânării actului de identitate, a permisului de conducere, a certificatului de înmatriculare, la cererea poliţistului, când şoferii nu au la ei acele acte, din motive obiective, folosirea telefoanelor mobile în timpul conducerii, nerespectarea obligaţiei conducătorului auto de a lăsa liber traseul tramvaiului când drumul are o singură bandă.

În proiect se mai menţionează că amenda pentru aceste contravenţii se aplică doar după ce a fost acordat, în prealabil, un avertisment scris. Avertismentul se anulează în termen de şase luni de la constatarea contravenţiei pentru care a fost aplicat. Ca atare, după 6 luni persoana respectivă va putea fi sancţionată din nou cu avertisment pentru o astfel de abatere. Proiectul adoptat de Senat va fi trimis la Camera Deputaţilor care este cameră decizională. Mai exact, forma care va fi adoptată în Camera Deputaţilor va fi trimisă spre promulgare preşedintelui.

Este prea devreme pentru a comenta aceste posibile modificări, deoarece în foarte multe situaţii proiectele de legi adoptate de Senat au fost respinse de Camera Deputaţilor. Indiferent însă de aceste modificări, principala problemă a legislaţiei rutiere constă în aceea că, deşi au existat mai multe modificări de substanţă ale Codului rutier în ultimii ani, Regulamentul de aplicare, respectiv Hotărârea Guvernului nr. 1391/2006, nu a fost modificat niciodată, astfel încât astăzi există numeroase neconcordanţe între cod şi regulamentul de aplicare al acestuia, neconcordanţe care conduc în foarte multe situaţii la aplicarea greşită a legislaţiei rutiere.