Şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor, Dorel Luca, a anunţat marţi, într-o conferinţă de presă, că doreşte restructurarea reţelei şcolare, în sensul organizării unor unităţi de învăţământ cu personalitate juridică pe verticală, care să cuprindă învăţământ preşcolar, primar şi gimnazial. Asta înseamnă că, din punct de vedere administrativ, grădiniţele îşi vor pierde autonomia şi vor fi înglobate de şcoli, având aceeaşi conducere.

Restructurare cu opoziţie

Acest model e funcţional deja la sate, doar câteva localităţi din mediul rural având grădiniţe cu personalitate juridică. "În mediul urban am mai încercat să fac o astfel de construcţie şi a fost o oarecare opoziţie, atât a părinţilor, cât şi a educatorilor", a declarat Luca. Opoziţia părinţilor constă în faptul că nu doresc să-şi dea copiii la şcoala de care aparţine grădiniţa. Aceasta nu va fi, însă, o obligaţie, pentru că părinţii vor putea să-şi transfere copiii la o altă şcoală.

"Legea prevede ca la începutul fiecărui an calendaristic să se dea publicităţii reţeaua şcolară valabilă pentru anul următor. Adică imediat după 1 ianuarie va trebui să dăm această structură", a precizat Luca.

Potrivit inspectorului general, Legea Educaţiei Naţionale prevede că restructurarea se face la propunerea administraţiei publice locale, cu avizul IŞJ. "Practic, ar trebui să vină invers. Dar avem o relaţie destul de bună cu toate administraţiile publice locale", a spus Luca, arătând astfel că nu vor fi probleme în realizarea acestei restructurări.

Învăţământul profesional, la loc comanda

Luca a mai spus că, la nivel naţional, se caută cea mai bună formulă pentru reintroducerea învăţământului profesional. Această formă a fost eliminată, iar odată cu ea şi şcolile de meserii, însă acum va fi reintrodusă.

"S-a constituit o comisie la nivelul Ministerului Educaţiei, care trebuie să vină cu soluţii. După ce termină învăţământul obligatoriu, elevul să poată opta pentru învăţământ profesional de un an, doi ani sau de şase luni, această formă scurtă fiind un fel de şcoală de ucenici", a declarat Luca. Inspectorul e convins că, pentru a se găsi cele mai bune soluţii, e nevoie şi de discuţii cu firmele, pentru a se afla care sunt necesităţile lor.

Ministerul Educaţiei va oferi noutăţi privind acest subiect cel mai probabil în două săptămâni.