Din 2001, Leontin Pătcaş e responsabil pentru drumurile şi podurile din Oradea, având în spate o carieră de inginer constructor de peste 30 de ani. Zi de zi, bate şantierele şi verifică muncitorii, dacă şi cum îşi fac treaba.

În cei zece ani, a ajuns să cunoască hibele tuturor constructorilor locali şi spune despre ei că au o problemă: fac lucruri de mântuială pentru că licitează la valori foarte joase. Cu toate acestea, Pătcaş crede că dacă ritmul lucrărilor la drumuri în Oradea se păstrează, în patru ani oraşul ar putea avea toate străzile asfaltate.

Problemele încep la licitaţii

- De ce în oraşele noastre nu se fac drumuri de calitate?

- Fiindcă lucrările se licitează la valori mici şi se execută de mântuială. Acest lucru este valabil şi în Oradea, chiar dacă în ultimul timp, astfel de cazuri sunt mai puţine.

- De ce gurile de canal se fac pe carosabil şi nu pe margine?

- Pentru că se fac racorduri stânga şi dreapta la canalizare, iar ca să nu se traverseze de pe o parte pe alta, a fost stabilită această procedură. Dar problema e că, licitând jos, constructorii pun capace cu un sistem de închidere foarte labil. Pe viitor vrem să le impunem şi tipul de capace, ca să nu mai fie diferenţe de nivel între gurile de canalizare şi carosabil.
- Poate fi cinstit un funcţionar dintr-o primărie, plătit cu 1.000 de lei, dar pus să facă recepţia unor lucrări de milioane de lei? Nu e mai simplu să închidă ochii la deficienţele lucrărilor şi să ia atenţii de la asfaltatori?

- Când apar deficienţe, nu e vorba că e cinstit sau nu, ci că poate n-a apucat să vadă toate fazele lucrării, mai ales la cele de anvergură.

Drumuri prioritare

- Timp de aproape doi ani, în Oradea s-a lucrat la modernizarea a 19 artere, cu fonduri europene. Sunt de calitate sau la primăvară acestea vor trebui plombate?

- Nu ne jucăm cu lucrările pe bani europeni, iar constructorii ştiu asta. Părerea mea e că nu vom avea astfel de cazuri.

- Primăria pregăteşte modernizarea altor 11 străzi. Care sunt acestea şi din ce bani se vor plăti lucrările?

- Din bani de la bugetul local. Lista încă nu e finalizată, dar câteva urgenţe am stabilit deja. Ca să finalizăm cu podul din Dragoş Vodă, trebuie să facem aici o giraţie, iar pe Făcliei o intersecţie. Avem documentaţia şi pentru realizarea unui acces din şoseaua de centură în cartierul Nufărul, prin strada Asachi, pentru străzile Aleşdului, Sankt Petersburg şi Tileagdului. Mai avem în Episcopia nişte străzi, unde deja se execută lucrări de apă şi canalizare.

- Câte străzi din Oradea sunt neasfaltate?

- Cam 300. Dacă vom lucra în ritmul ăsta, în patru ani ar fi gata toate.

- Unde e cea mai mare nevoie de noi drumuri? De pildă, locuitorii din cartierul Grigorescu se plâng că plătesc taxe precum cei din centru, dar n-au drumuri.

- În Grigorescu, Compania de Apă introduce, în sfârşit, reţelele de canalizare şi apă. Noi depindem de CAO. Mai e nevoie de drumuri în Oncea, în zona de case din Ioşia şi pe străzile perpendiculare pe Ecaterina Teodoroiu. De asemenea, sperăm să obţinem fonduri europene pentru un drum de legătură între Făcliei, Louis Pasteur şi Ecaterina Teodoriu.

Drumuri Orăşeneşti, pe primul loc

- De câte ori pe zi vă înjuraţi cu muncitorii de pe şantiere?

- Cu ei nu mă înjur niciodată, doar le fac observaţii. Nu ei sunt de vină, ci cei care îi conduc. Nu suport să mă înţeleg cu un şef de şantier pe nişte termene şi apoi să aud că n-a putut să le respecte.

- Vin reprezentanţii firmelor să se plângă că răman pe dinafară la licitaţii?

- Nu, că n-are rost. Eu le-am spus să se gândească înainte de a licita. Unii vin numai să aibă de lucru, fără să-şi facă calcule.

- Cum ar arăta un top al constructorilor locali?

- Din punct de vedere al calităţii, Drumuri Orăşeneşti e clar pe primul loc, apoi Drumuri Bihor şi Selina. Drum Construct Pericei şi Asfamixt au probleme cu termenele. Nu le doresc să aplicăm penalităţi, că poate vor veni cu bani de-acasă. Multe firme trag de termene, de bani, pentru că nu vor să înţeleagă că Primăria nu e vacă de muls. Toată lumea are nevoie de bani, dar trebuie să ne şi limităm, că roata se întoarce.

Podurile, în grafic

- Construcţiile şi asfaltările de drumuri de acum sunt mai ieftine sau mai scumpe decât pe vremea fostei administraţii?

- Nimeni nu poate spune asta, deoarece preţul materialelor e altul. Acum, atenţia e mai mărită la verificarea proiectelor, dar totuşi calitatea acestora nu s-a îmbunătăţit prea mult.

- Cum evoluează lucrările la poduri? Care va fi gata primul?

- La podul din Dragoş Vodă, comandat de o firmă italiană şi executat de Construcţii Bihor, nu ştiu dacă va fi respectat termenul. Însă la celelalte suntem în grafic. Pe podul Theodor Neş se va putea circula în două săptămâni, iar podul Sovata va fi gata de ziua oraşului. Cel de pe Vaporului e deja dat în funcţiune.

- Cum de aţi rămas şef în Primărie, fără să vă afecteze schimbările la conducerea instituţiei?

- Eu n-am făcut politică niciodată, ci mi-am văzut de treabă.

- În urmă cu câţiva ani, aţi vrut să daţi Primăria în judecată pentru că v-aţi distrus Mercedesul într-o groapă. Aţi câştigat sau aţi pierdut?

- Am avut o asigurare CASCO la Ardaf. Când se lucra pe Calea Clujului, mi-am tăiat un cauciuc. Am cerut asiguratorului să mă despăgubească, iar ei mi-au zis că n-au ce face decât să dea Primăria în judecată. Dar le-am zis să o lase dracului...