Ritmul de melc şi condiţiile proaste în care se circulă pe cei 184 kilometri ai DN 76 sunt egalate doar de cele în care se lucrează pentru modernizarea acestuia, motiv pentru care directorul general al  Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, Cătălin Homor, a făcut public că dacă antreprenorii nu vor intra în normalitate le va rezilia contractele.

"Solicit antreprenorilor şi tuturor factorilor implicaţi să depăşească animozităţile existente şi să conclucreze pentru finalizarea proiectului. N-aş vrea să ajungem la măsuri extreme precum rezilierea contractelor, relicitarea lor şi din nou amânarea finalizării, dar dacă va fi cazul, fără ezitare, o vom face", a arătat şeful CNADNR într-un comunicat dat publicităţii la finalul săptămânii trecute, în care prezintă, concret, şi stadiul lucrărilor pentru fiecare din cele şase tronsoane.

Întârzieri peste întârzieri

Conform prezentării, în ce priveşte lotul 4, între localităţile Vârfuri şi Ştei, firma orădeană Construct Mod trebuia să încheie lucrările între kilometrul 69+350 şi 102+660 ai DN 76 încă de la 1 iunie 2015, iar "inginerul (n.r. - dirigintele de şantier) a transmis determinarea pentru extensia de timp interimară până la data de 13.05.2016", această cerere fiind aprobată. Dat fiind faptul că şi data de 13 mai 2016 a trecut, comunicatul nu explică, totuşi, dacă acesta era noul termen pentru finalizarea lucrărilor pe acest tronson, şi nici în ce stadiu fizic sunt acestea.

Pe lotul 5, între Ştei şi Beiuş (km 102+660 – km 133+660), lucrările au ajuns la 51,19%, dar executantul lor – asocierea firmelor AZVI şi AZCALE – se confruntă cu un "blocaj financiar din cauza emiterii cu întârziere a Certificatelor Interimare de Plată de către Inginerul Fidic de la Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Cluj".

Din cauza "lipsei de mobilizare în şantier şi a întârzierilor întregistrate faţă de programul de execuţie", CNADNR a transmis asocierii o notificare în vederea "îmbunătăţirii activităţii pe aceste şantiere".

Cu privire la lotul 6, între Beiuş şi Oradea (km 133+660 şi 184+390), şeful CNADNR arată că în 2012 a fost angajată pentru modernizarea şoselei o asociere condusă de CCCF Drumuri şi Poduri Timişoara, care însă n-a putut susţine financiar şantierul, astfel că în 25 mai 2015 i-a fost reziliat contractul, iar soluţia tehnică a fost schimbată, optându-se pentru reciclarea asfaltului existent.

Comunicatul adaugă că pe acest tronson mai sunt necesare lucrări, dar fără a explica în ce constau acestea şi când vor fi făcute, limbajul folosit fiind excesiv de tehnic. "Pentru finalizarea lucrărilor aferente tronsonului Beiuş-Oradea, lot 6, CNADNR SA, prin Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Cluj (Serviciul de Proiectare), a început demersurile necesare pentru elaborarea documentaţiilor tehnice (Proiect Tehnic şi Caiet de Sarcini) în vederea demarării procedurii de achiziţie publică. În elaborarea documentaţiei tehnice pentru atribuirea contractelor se va avea în vedere respectarea indicatorilor fizici declaraţi în cererea de finanţare şi acceptaţi prin Decizia Comisiei Europene din data de 27.06.2014. Finanţarea lucrărilor se va asigura din fonduri externe nerambursabile în conformitate cu propunerea de fazare a proiectului", se arată în comunicatul redactat, probabil, doar pentru uzul specialiştilor.

Un singur constructor parolist

Situaţia de pe cele trei tronsoane din Bihor se repetă şi pe tronsoanele de la Ştei până la Deva, cu o singură excepţie, cea a unui tronson unde lucrează firma austriacă Porr Construct, care a modernizat şi Aeroportul din Oradea.

Conform CNADNR, pe tronsonul 3, între Vârfurile şi Ioneşti, Compania a reziliat contractul asocierii conduse de firma Construcciones Lujan SA încă din 24 septembrie 2015, "ca urmare a repetatelor constatări din teren referitoare la slaba mobilizare a antreprenorului si a neîndeplinirii obligaţiilor contractuale de către Antreprenor". Fără a se preciza stadiul actual al lucrărilor, CNADNR informează doar că "au fost începute demersurile necesare privind relicitarea acestui tronson".

În ce priveşte tronsonul 2, dintre Brad şi Ioneşti (km 35+432 – km 55+425), stadiul fizic al lucrărilor este de 90%, "conform graficului", aici lucrând compania Porr Bau GmbH.

În schimb, pe tronsonul Brad – Şomuş (de la km 0+000 până la km 30+436), stadiul lucrărilor executate de asocierea dintre Selina şi Doprastav AS este de 56,72%. În privinţa acestui lot, CNADNR spune că s-a "înregistrat o uşoară evoluţie", dar sunt probleme la executarea podeţelor şi parapetelor, astfel încât "în cazul în care proiectantul nu va transmite detaliile de execuţie pentru podeţe şi proiectul de parapete într-un termen rezonabil, care să nu afecteze desfăşurarea lucrărilor, se vor face toate demersurile în vederea executării asigurării profesionale a acestuia şi realizarea acestor proiecte cu un alt operator economic", termenul limită pentru realizarea acestora fiind 15 mai 2016, deci tot o dată deja depăşită.

La anul, la toamnă

În încheierea comunicatului transmis de directorul general, CNADNR afirmă că proiectul pentru reabilitarea DN 76 Oradea – Deva "a fost fazat", adică prelungit, sursa de finanţare fiind asigurată din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020. "Toate contractele de reabilitare ale drumului naţional DN 76, Deva - Oradea, au ca termen de finalizare luna noiembrie 2016", se mai arată în comunicat.

Şeful CNADNR arată că date fiind întârzierile, conducerea Companiei a vizitat şantierele pentru a intensifica lucrările. "Reabilitarea pe DN 76, ca şi pe alte drumuri naţionale, a fost un proces greoi, cu multe întârzieri şi chiar blocaje. Pe bună dreptate oamenii sunt nemulţumiţi de starea drumurilor şi ritmul lent de lucru. La o scurtă radiografie, am identificat cauzele întârzierilor şi am încercat să găsim soluţii. În acest moment, solicit antreprenorilor şi tuturor factorilor implicaţi să depăşească animozităţile existente şi să conclucreze pentru finalizarea proiectului. N-aş vrea să ajungem la măsuri extreme precum rezilierea contractelor, relicitarea lor şi din nou amânarea finalizării, dar dacă va fi cazul, fără ezitare, o vom face", a încheiat directorul general al CNADNR informarea publică.